Jag har en tre macar och en skrivare som delar adsl via en Dlink DI-804 bredbandsrouter. I dag var nätverket plötsligt dött (eller om det var så att de dhcp-tilldelade ip-adresserna av någon anledning ballat ur, för jag kom inte ut på nätet och kunde inte växla tangentbord via KMRemotecontrol). Slog av och på routern, startade om datorerna, och gjorde slutligen en "factory reset" på routern. Men det funkar fortfarande inte:
* Datorerna hittar varandra över nätverket, men tidigare hade de adresser som 192.168.0.10x, nu har de adresser som 192.168.0.21x (tilldelade automatiskt via dhcp)
* Jag kommer inte ut på internet, men WAN-lampan på routern lyser
* Jag kan pinga routern (192.168.0.1) utan problem
* Jag når dock inte routern via webbläsaren och kan således inte kolla dess inställningar eller status
* Power/Test-lampan på routern blinkar snabbt. Enligt manualen ska lampan blinka varannan sekund när allt funkar och i readme-filen till firmwareuppgraderingar står att den blinkar snabbt när den väntar på firmware.
Men när jag laddar ned senaste firmware från dlinks svenska hemsida innehåller zipen bara en .exe-fil. Någon som vet hur man uppgraderar firmware från en mac? Andra idéer om hur jag kan få routern på humör igen?
/
Johan