Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Import av excel till mySQL

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett excel-ark med ca 5000 poster som jag vill importera till mySQL som en egen tabell, jag använder CocoaMySQL som gränssnitt till mySQL.

Hur kan jag göra för att lättast få in alla poster? export i excel och import i CocoaMySQL, någon som har gjort det tidigare? Tacksam för alla svar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 14:44

Finns säkert bättre sätt, men det ska inte vara svårt att spara exceldokumentet som t.ex tabbavgränsad textfil. Sen importera med CocoaMySQL.

Om du behöver skapa tabellen med alla fält först eller inte är oklart i min skalle.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-09 15:37

Fälten måste skapas först.
Använde samma metod när jag importerade ett register från ClarisWorks till MySQL.

Det finns väl en ODBC-drivrutin för Excel? Tror mig ha sett den på MS Office v.X-sida.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 12:42

En sökning på "convert excel to mysql" på Google gav många svar.
Ser att det finns flera Win-program för att göra detta lätt.
Har bara skummat igenom några av träffarna och hittade inget till mac osx, men det finns säkert.
Kanske versiontracker har nåt?

EDIT: hittade nåt för dej här vettu: http://www.mysql.com/portal/software/item-330.html
Good Luck.

Behöver inte krabba så mkt; 3 enkla steg:

1. exportera från excel som csv (kommaseparerad textfil)
2. skapa din tabell med fältdefinitioner i mysql
3. kör load local data-kommandot på din textfil; brukar se ut så här ung:

LOAD DATA LOCAL INFILE '/tmp/statistik1.txt' INTO TABLE `statistik` FIELDS TERMINATED BY ';' ENCLOSED BY '"' ESCAPED BY '\\' LINES TERMINATED BY '\r'

Går så innittihelvitta fort; 80000 rader på ~5 sekunder! :rolleyes:

1
Bevaka tråden