Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgproblem i Photoshop

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla bilder jag öppnar i Photoshop ser väldigt märkliga ut, oftast har den en skarp turkos ton. Jag misstänker att färginställningarna är fel, men det blir aldrig riktigt korrekt färg hur mycket jag än ställer om RGB och CMYK inställningarna.

Vad ska jag göra istället?

Hmm... svårt att säga med så lite information.

Har du kalibrerat skärmen? Om inte, gör det och håll dig sedan till den inställningen.

Har du valt färghantering i Photoshop? Om inte, gör det.

Har du koll på hur dina bilder är tagna? Om inte, ta reda på vilken färgrymd de använder sig av. Kanske kameran lämnar strunt ifrån sig?

Det kan vara många saker som strular. Jobbar du i CMYK finns det särskilda fallgropar med det.

Ian Lyons på Computer Darkroom har några bra tutorials om färghantering.

Bra länk, har gått igenom den information som finns där.

Ja, jag har kalibrerat min skärm och efter ditt förslag så har jag provat att använda mig av den som färginställning vid RGB.

De bilder jag har provat är både RGB och CMYK, alla med olika färgprofiler. Både bilder jag har tagit och bilder som jag har laddat ner, t.ex. Apples reklambilder på den nya G4:an. Alla bilder får en lätt turkos ton, men det verkar inte spela någon roll vilka färgprofiler jag använder i Photoshop, alla producerar samma irriterande resultat, oavsett om det är RGB eller CMYK. Jag har inte provat gråskaliga bilder.

Jag antar att lösningen är ganska enkel, men jag kan inte bli klok på problemet.

• Medlem
  • 2002-09-23 15:47

du sa inte vilket system du använder, man kör du i Mac OS 9 kan du alltid kolla programinställningar->Colorsync Cache prova att slänga denna, annars skulle jag tro att det är typ Photoshops programinställning som du med kan prova att slänga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 17:06

Och det är bara i Photoshop som bilderna ser "färgade" ut ? :rolleyes:

Oj sorry, såklart. För lite info för att någon skall kunna hjälpa mig...

Jag kör i OS X 10.2 och Photoshop 7

Och ja, det är bara i Photoshop som filerna ser konstiga ut, i alla andra program ser de helt ok ut.

[ 23 September 2002, 17:11: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Om jag gör en ny fil 20x20 cm och gör en svart-vit övertoning i filen och färgreducerar (posterize) den till 11 "ribbor" så är den definitivt inte gråskala utan innehåller även röda och turkosa ribbor.

Det spelar ingen roll vilken färgprofil jag använder - den skärmkalibrerade, AdobeRGB 1998, sRGB ... eller vilken RGB eller CMYK profil som helst.

Alla bilder blir turkosa, men endast i Photoshop, inte i Imageready, GraphicConverter eller något annat program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 20:06

Har du uppgraderat till Photoshop 7.0.1 ?!

Om inte gör det här: PS 7.0.1

Det kan ju vara en "Jaguar-bug" ....

Uppdatering till 7.0.1 gjorde ingen skillnad

William

Du måste se till att du har en sjysst kalibrering i colorsyncen och sen PS inställt på rätt sätt.
Om du kollar i färginställningarna i PS (shift+äpple+K)
så kan du ställa in rätt där.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad som är rätt, men ett tips kan vara att du ställer in colormatch.
Jag har (efter många bortslitna hårtufsar) min inställd på:
RGB: Colorsync RGB - Colormatch RGB
CMYK: Colorsync CMYK Colormatch 3.01 SWOP ink
Grå: Colorsync Gray - Generisk gråtonefil
Dekorfärg: Dotgain 20%

Färghantering: Bevara inbäddade på alla tre

Denna inställning i kombination med min egen kalibrering av skärmen ger mig äntligen bra färger i alla bilder.
Dessutom så funkar det mot dom tre skrivare som jag använder mig av om jag sätter rätt profil vid utskrift.

Det är otroligt viktigt att du har gjort en bra färgkalibrering av din monitor !!!!

PS är ett helt otroligt program och man kan verkligen ställa in ALLT med det. MEN om man inte är proffs på färgprofiler och verkligen förstår sig på exakt hela flödet kan det vara a pain in the ass.

Lycka till!

- Slice -

1
Bevaka tråden