- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Canon har släppt sju nya kameror idag. För man behöver väl inte ens säga att det är digitalkameror längre, va?
IXUS 430, IXUS 500 och IXUS IIs
IXUS 430 och IXUS 500 är fyra- resp. femmegapixelkameror baserade på den populära IXUS 400. IXUS IIs är en uppföljare till IXUS II.
Läs mer här: http://www.dpreview.com/news/0402/04020906canon3ucs.asp
Återkommer strax med de andra kamerorna.
PowerShot A75
Uppföljaren till den omtyckta zoomkameran A70. 3 MP och 3x zoom som innan, nytt är bland annat direktutskriftsknapp och lägessensor. För de som vill ha en lite mera avancerad kamera än A310.
Läs mer här: http://www.dpreview.com/news/0402/04020905canona75.asp
Två modeller kvar...
PowerShot Pro1
Vi vet ju att det är året för 8-megapixel-"prosumer"-kamerorna sedan tidigare och detta är Canons bidrag i denna klass: PowerShot Pro1. Unikt med denna kamera är att Canon för första gången satt en proffslins, L-serien, som ett fast objektiv på en digitalkamera. Den motsvarar 28-200 mm (7x zoom). Massa annat gott att läsa om...
Läs mer här: http://www.dpreview.com/news/0402/04020908canonpro1.asp
Detaljerad förhandstitt på kameran: http://www.dpreview.com/articles/canonpro1/
En helt ny modell kvar...
PowerShot S1 IS
Den här tyckte jag lät intressant. Det är en 3 MP 10x zoom-kamera (nu ger sig alltså Canon in i detta populära segment) med bildstabilisering. Zoomet drivs med USM (ultrasonic motor), något som annars återfinns på systemkamerornas objektiv.
Läs mer här: http://www.dpreview.com/news/0402/04020907canons1is.asp
En detaljerad förhandstitt här: http://www.dpreview.com/articles/canons1is/
Puh! Det var ett gäng kameror det!
Intressant nyhet, helt klart, speciellt då jag går i köptankar, men det är bara SÅ mycket att välja mellan att jag håller på få hjärnblödning
Lustigt, jag trodde det skulle bli rusning till en tråd som denna med massor av nya godbitar, intresset för digitalkameror brukar ju vara stort här (se bara alla trådar om enbart IXUS t.ex.)...
Jag har mitt sikte inställt på en Canon A80. Har kört en del med en kompis A70 och jag gillar den. A80 har 4M pixlar, varför jag behöver det vet jag inte riktigt, men jag diggar A80 skarpt.
Det finns en uppsjö av kameror nu, vilket gör det svårt att hitta det givna valet.
/c
Hur är kameratillverkarna på att hålla tider?
Läste på canon.com att de nya skulle vara i butik i April... törs man tro på det?
Jag tror dom är bättre [än Apple] på att hålla tiderna. Men när en kamera är helt ny så är det ju rusning runt om i hela världen och då spelar det ingen roll hur stor tillverkningen är för efterfrågan är större ändå. Det var vad som hände med IXUS 400 som blev så populär att den var restnoterad i princip överallt i maj förra året (då jag skulle ha tag i en). Leveranser hade kommit på utsatt tid, men sålt slut alldeles för fort, speciellt om man köpte billigt över nätet.
Jag köpte en skrivare av just Canon nyligt. Den lanserades en bit in i januari och skulle komma i februari och det gjorde den också, fick den i handen förra veckan. Så dom verkar hålla vad dom lovar.
Det enda jag tycker är lurigt är prissättningen? Varför har vi högre priser i europa än i USA? IXUS 500 och även PowerShot Pro 1 verkar intressant. Dock tror jag mer på Canon EOS 300D än PowerShot Pro 1, då de verkar ligga i samma prisklass. Vill nog se några tester innan jag kan säga något konkret om kamerona. Men helt klart intressant.
Canon brukar hålla tiderna, men har gjort ett par grova felbedömningar när det gäller efterfrågan på vissa kameror. Så var det ett tag nästan omöjligt att få tag på EOS 10D, t.ex. Men Canon har lyckats väldigt bra och säljer som bara den, vinsten ökar. Nikon kämpar däremot i motvind och varnar för sänkt vinst.
Så som gammal Canon-fan är det kul när det går bra för dem och de spottar ut en massa nya modeller. Och särskilt uppmuntrande är det att Canon nu tar OS X på allvar och satsar på att förbättra sina programvaror också.
Själv har jag beställt EOS 1D MkII och väntar med spänning. Men visst skulle PowerShot Pro1 eller S1 IS vara ett bra komplement när man vill färdas med lättare packning.
Jag skall köpa en digitalkamera åt min pappa. Jag har tidigare funderat på en IXUS 400. Vad är det för skillnader mellan 400 och IXUS 430? Jag kan inte se det när jag tittar på specarna.
Det enda jag hittat är att 430 har en knapp för direktutskrift med PictBridge (tekniken för att skriva ut direkt från kameran till skrivare). IXUS 400 stödjer PictBridge och det är superlätt att skriva ut med den också (jag har gjort det) så den knappen känns inte döviktig. Sen är det ju möjligt att det finns mindre förändringar...
En sak som är dålig med IXUS 400 är att man måste gå in i manuellt läge om man vill ha motljusblixt. Hoppas dom bättrat det på 430.
Själv skulle jag förmodligen byta min 300D mot pro 1:an. Den känns otroligt mångsidig.
Fast vänta tills kameran är ordentligt testad. Den använder samma chip som Sonys F828 (heter den väl?) och den kameran lider en del av höga brusnivåer - skyhögt över 300Ds finfina värden. Nu är ju bildbrus en subjektiv upplevelse, och spelar liten roll om man inte gör större utskrifter, men det är värt att tänka på om du byter just från 300D.
Men mitt förhandstips är att Canonkameran kommer vara bättre i det avseendet än Sonyn och Nikons åttamegapixlare som också använder samma chip.
Fast vänta tills kameran är ordentligt testad. Den använder samma chip som Sonys F828 (heter den väl?) och den kameran lider en del av höga brusnivåer - skyhögt över 300Ds finfina värden. Nu är ju bildbrus en subjektiv upplevelse, och spelar liten roll om man inte gör större utskrifter, men det är värt att tänka på om du byter just från 300D.
Men mitt förhandstips är att Canonkameran kommer vara bättre i det avseendet än Sonyn och Nikons åttamegapixlare som också använder samma chip.
Visst kan det vara så. Mitt problem är att jag lider av en något begränsad ekonomi. Då är det egentligen dumt att ge sig in i de dyra objektivens värld. Dvs. jag har inte riktigt råd att köpa det jag vill till Eos:en. Hade jag en sådan kanske jag skulle kunna hålla familjepengarna i styr. Dessutom kanske man skulle kunna slippa bli utskarattad av alla wannabefotografer på fotosidan.se för att man köpte en sketen 300D istället för proffsredskapet 10D...
Dessutom kanske man skulle kunna slippa bli utskarattad av alla wannabefotografer på fotosidan.se för att man köpte en sketen 300D istället för proffsredskapet 10D...
Strunta i "materialarna" på fotosidan! De är bara tröttsamma. Man undrar om de nånsin går ut och plåtar med sina kameror. Och om de ens ägen en... 300D är en kanonkamera, tveklöst. Det är ju ingen bildkvalitetsskillnad alls mellan 300D och 10D.
Är du säkert att konkurrenser använder samma chip ?
Canon är ju jätteföretag som tillverkar egna chip.
Är du säkert att konkurrenser använder samma chip ?
Canon är ju jätteföretag som tillverkar egna chip.
Jag tyckte mig läsa det nånstans men nu hittar jag det inte längre. Så ta det med en nypa salt.
En intressant notis ur pressreleasen:
Each camera features 3-minute QVGA or QQVGA movie clips with sound recording, full playback and in-camera cutting and editing. Digital IXUS 500 and Digital IXUS IIs can also capture high-resolution VGA movie clip up to 30 seconds at single recording.
Uppenbarligen har inte IXUS 430 möjlighet att ta VGA-klipp.
En intressant notis ur pressreleasen:
Each camera features 3-minute QVGA or QQVGA movie clips with sound recording, full playback and in-camera cutting and editing. Digital IXUS 500 and Digital IXUS IIs can also capture high-resolution VGA movie clip up to 30 seconds at single recording.
Uppenbarligen har inte IXUS 430 möjlighet att ta VGA-klipp.
Innebär det att 430 har sämre funktionalitet än 400 förutom knappen för direktutskrift???
Innebär det att 430 har sämre funktionalitet än 400 förutom knappen för direktutskrift???
Näe, bara att 430 har sämre videofunktionalitet än 500 och IIs. 400 kan, liksom 430, ta upp till tre minuters video i QVGA- eller QQVGA-upplösning. Men inte 30 sek i full VGA-upplösning, som alltså 500 och IIs kan.
Dessutom kanske man skulle kunna slippa bli utskarattad av alla wannabefotografer på fotosidan.se för att man köpte en sketen 300D istället för proffsredskapet 10D...
En kamera återger den bild som fotografen ser och vill förmedla. Hur kvaliten på den återgivn bilden blir i fråga om brusfrihet, färgåtergivning osv blir beror dels på handhavande och kvaliten på kamerans förmåga att återge en bild..
En 300 förmedlar i stort sett lika bra bildåtergivning som en 10D. (stämmer inte riktigt, sett fulare uppräkningsfel på 300D som jag inte har sett hos 10D)
10D är en utmärkt kamera på många sätt vad det gäller bilåtergivning
Idag finns det en handfull sk prof dyra kamerahus, med detta menar jag en kamera som tål väder och vind, regn och snö, snabb autofocus, stora serietagningar.sport osv.
Ingen av de ovan nämda kamerorna uppfyller dessa kriterier, men båda är fortfarande utmärkta kameror i bilåtergivnings hänseende. Likaså är en liten Canon, Nikon, Olympus kamera ett utmärkt val för att förmedla en bild..
Sony är den stora tillverkaren av ccd chips, dessa används av bla av Nikon och Olympus.
Canon har sin egen tillverkning av cmos.
Av att dömma av dessa bilder så är Canons nya 8miljoners pixlar kamera klart bättre än de som Sony uppvisar. CA, och andra brytningsfel framträder inte så tydligt på Canons kamera som hos Sony.
Bruset verkar också vara bättre kontrollerat
http://www.powershot.com/powershot2/pro1/sample.html
Mvh
Lite mer info om Canons Pro1 från DP Review:
What we've seen so far has impressed us, the camera feels smaller and better ergonomically than the G5, my only complaint would be that the USM zoom doesn't feel as immediate or responsive as the Sony DSC-F828's mechanically linked zoom mechanism.
Se några bilder här: More Canon Pro1 hands-on