Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med åäö i html-mejl i Eudora

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får allt fler mejl från windowsanvändare som är i html-format. Jag kan tycka vad jag vill om det, men det är inget jag kan ändra på. Problemet för mig är att svenska tecken inte kodas som html-kod utan skickas som vanliga tecken. Dessa kan i sin tur inte tolkas rätt av Eudora, vilket gör att texten blir i princip oläslig.

Exempel på hur det kan se ut är om html-koden ser ut såhär:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"><html>Hösten är så skön.</html></pre>

Detta blir i Eudora:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> H°sten …r s` sk°n. </pre>

Inte så vackert, eller hur? Är det något som vet hur man löser detta enkelt? (Att byta till Entourage är *inte* rätt svar - jag undrar om det går att fixa i Eudora.)

Byta typsnitt!? Finns ett som heter Geneva PC! Det funkar för mej...!

Geneva PC funkade i 9an och funkar även i X.
Perfekt.

Jaså det finns ett sådant? Det var ju en intressant lösning på problemet faktiskt. Ska ta och testa! Tack för tipset i alla fall!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Geneva PC funkade i 9an och funkar även i X.
Perfekt.

Låter bra, men var hittar man Geneva PC? Har sökt på Google, men hittade bara en Passagen-länk som inte fungerar längre. Och krävs en särskild version för X?

Mm, jag försökte också söka det och hittade också bara samma Passagensida med ickefungerande länkar...

• Oregistrerad
  • 2002-09-25 10:34

En liten fråga bara, får du html-mail att fungera i Eudora.
Själv kör jag version 5.1 och html-mailen blir bara en enda röra när jag hämtar hem dem.

Perry

• Oregistrerad
  • 2002-09-25 10:35

Själv kör jag version 5.1 och html-mailen blir bara en enda röra när jag hämtar hem dem.

Perry

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Perry:

Näe, det skulle jag inte påstå att jag gör. Eudora är kasst på html-mejl, så är det bara. Både Mail från Apple och Entourage från Microsoft är mycket bättre på att visa html-mejl.

Men jag klarar mig så länge jag i alla fall får själva texten rätt. Eudora har andra fördelar. Förut var det dessutom bara vissa nyhetsbrev som använde html-mejl och det brydde jag mig inte så mycket om. Men nu så skickar allt fler e-postprogram (på pc framförallt) även de vanliga mejlen som html och det är lite mera störande.

Detta är ett mindre problem för mig som jobbar som it-supporter på en högskola här i sverige. Vi har gått över till Exchange så nästan alla windows-användare kör Outlook. Outlook skickar i princip allt som html-mail så alla macare som kör Eudora har problem med detta. Om det finns någon som har en lösning, typ fonten som ngn nämde, plz maila det till mig. x@psychozz.com

1
Bevaka tråden