Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste starta om när jag lyfter på locket-från vila!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 12:56

hej
använder PB G4 Titanium OSX, kört sista uppdateringen etc
nu har det hänt ett par gånger, när jag lyfter locket, för att starta upp från vila
så både ser och HÖR(!) jag att nåt händer.
Skärmen mörknar ner, kan skymta mapparna, samt jag hör hur det liksom klonkar till i HD?
Nån som vet eller känner igen????
undrar
peter09

Har liknande problem. PB G4 12", hänger sig väldigt ofta efter vila. Ibland funkar det att fälla ner & upp skärmen igen men inte alltid. Vet inte om det är ngt felinställt i strömspar el dyl.

Hade det tidigare på min TiBook. Efter det att datorn hade varit i vila ett längre tag vägrade skärmen att vakna upp. Systemet vaknade dock till liv för fläktar och hårddisk gick igång.

Efter ett byte av logikkortet är problemet nu borta (än så länge iaf. Peppar peppar). Ring till Apple Support och tjata. Påpeka att det är ett vanligt fel på TiBook;en

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-06 19:14

Min vardag med PB 15 tum 1,25 SD...

Samma här, samma burk.

Händer detta då ni har i strömkabeln eller bara då ni kör på batteri?
Jag vet att en del datorer har problem med strömspar och vill inte (orkar inte) vakna då de varit i vila om de inte har strömkablen kopplad. Om detta händer så brukar det hjälpa att vänta i ca. 4-5 minuter och sedan öppna locket alt. klicka på mellanslagstangenten.
Det fanns också vissa problem med tidigare versioner av OS X med vaknandet på en del bärbara. Se också till att ni kört batteriuppdateringen. Resetta PMU, resetknappen (äldre) eller shift+ctrl+alt+power (nyare) detta efter att ni kört slut på batteriet.
Kan naturligtvis också vara hårdvarurelaterat - Har just nu några iBook G4 som stängs av då man stänger locket och lyfter på datorn.

Min stängs inte av, men den släcker skärmen. Spelar ingen roll om den gått på batteri eller nätström. Jag kan få den att tända skärmen om jag trycker på utmatningsknappen, men då är skärmbilden väldigt mörk. Om jag trycker på knappen för ljusstyrka så blir den ljusare stegvis, men det går _oerhört_ sakta. Så sakta att det är bättre att starta om.
Det konstiga är att det inte är så varje gång, bara ibland, men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande.

Har också upplevt liknande problem. För någon vecka sedan blev skärmen helt svart efter man matat in inloggningslösenordet. Den hade dock halt klart inte stängt av eftersom man kunde höra ljud från program och den kunde gå tillbaka till viloläge om man stängde locket igen. Hände vid ett flertal tillfällen under några dagar, både med och utan strömadapter vad jag kan minnas.

Kan tänka mig att Micke W kan vara lite intresserad av vilka fel vi får (eller kanske helst vill slippa veta?) men nu verkar det ha fungerat någon vecka och det är ju faktiskt rätt många meter ner till hans kontor

Som sagt, vi har några iBooks som uppför sig konstigt vid vila. Med största sannolikhet är dessa hårdvarurelaterade, men man bör nog först pröva med att köra alla uppdateringar.
Vi köpte trots allt 110 st så någon bör det vara fel på.

  • Medlem
  • 2004-02-10 21:36

Samma problem här

Bärbar PBG4 nu två år.
Har den senaste tiden svårt att starta efter viloläge, spelar ingen roll om det är med eller utan strömadapter. Får ångest varje gång den inte startar upp. Kan man få bot på detta?
/anja

  • Medlem
  • 2004-02-10 21:56

gäller även äldre PB:ar. Min Lombard med 10.3.2 tex.

Testa göra en så kallad "PMU-reset".
Här står hur man gör och vad det innebär:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-12 08:38

Jag hade problemen med att vilan blev koma. Körde PMU-reset. Problemen väck.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 14:03

PB efter vila omstart klockan omställd till 1999

hej
vid uplyft av locekt på min PB G€ så blev allt svart efter att fungerat ok kanske 1 vecka
allt slocknar ext HD brännaren också
efter omstart så var klocka helt ur tid fick upp en liten ruta att kolla den
annars blev ju allt fel
vad är detta för konstigheter
ni är ju flera som skriver om olika problem
är det ingen från Apple som kan gå in med något
spm ev kan skingra problemen
- jag gick ju till en appleverkstad (Lanmaster)
dom kollade hittade inget fel- efter förra omgången med dessa fel
stotr frågetecken
har jag i pannan
peter09

Ursprungligen av peter09:

hej
vid uplyft av locekt på min PB G€ så blev allt svart efter att fungerat ok kanske 1 vecka
allt slocknar ext HD brännaren också
efter omstart så var klocka helt ur tid fick upp en liten ruta att kolla den
annars blev ju allt fel
vad är detta för konstigheter
ni är ju flera som skriver om olika problem
är det ingen från Apple som kan gå in med något
spm ev kan skingra problemen
- jag gick ju till en appleverkstad (Lanmaster)
dom kollade hittade inget fel- efter förra omgången med dessa fel
stotr frågetecken
har jag i pannan
peter09

Har du eller Lanmaster testat att göra PMU-reset?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

1
Bevaka tråden