Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta screenshot på DVD filmer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill kunna ta screenshots på några dvd filmer (jämföra nya vs. gamla utgåvor) men man kan ju inte ta screenshots när man har dvd spelaren igång.

Någon som kan ha någon annan ide´ om hur man kan göra?

DVD Capture kanske?

VLC kanske?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-24 15:22

försökte det mången gång i os 9 när jag villa ha det som bakgrund.. men bara svarta bilder...

Jag testade precis DVD Capture och det funkar inte på min B&W 350. I kommentarerna på versiontracker verkar det som man behöver ett bättre grafikkort än mitt.

edit: stavfel

[ 24 September 2002, 16:48: Meddelandet ändrat av: HankPank ]

VLC däremot funkade!

Skall testa tackar!

Det var ett tag sedan :rolleyes: men nu har jag precis fått det att funka med nya VLC 0.5.2

Ja, jag har tagit massa screenshots med hjälp av VLC. VLC kan dessutom spela upp region 1 DVD:er, vilket man måste krångla asmycket för att få DVD-spelaren att göra.

• Oregistrerad
  • 2005-04-23 02:27

Eftersom OS X' GUI är hårdvaruaccelererat och filmrendering också så ligger de på samma nivå, därför kan man ta screenshots på allt man ser på skärmen.
I Windows / OS9 är GUI:et ej hårdvaruaccelererat medans filmerna rendreras av grafikkortet ovanpå en viss färg i ett visst område och därför syns de inte i screenshots.

Jäklar vilken gammal tråd du drog fram LaserAnders.

Jag vet inte riktigt om det stämmer "ptr". Har för mig att man inte kan ta screenshots på en DVD om filmen körs i Apple DVD Player. Minns inte riktigt säkert dock, men har för mig att jag hade det problemet back in the days. Körde OS X på en B/W G3 350.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 12:48
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jäklar vilken gammal tråd du drog fram LaserAnders.

Jag vet inte riktigt om det stämmer "ptr". Har för mig att man inte kan ta screenshots på en DVD om filmen körs i Apple DVD Player. Minns inte riktigt säkert dock, men har för mig att jag hade det problemet back in the days. Körde OS X på en B/W G3 350.

I Mac OS 9 blev det en svar ruta där filmen borde ha varit, eftersom det inte gick att ta en bild av den.

I Mac OS X när DVD-spelare är igång stängs skärmavbildningsfunktionen medvetet av. Man kan inte trycka på tangenkombinationen ens. Det går inte att ta bild på något. Antagligen är det en piratkopieringsgrej. Men med program som ScreenCaptureGUI kan man komma runt problemet.

1
Bevaka tråden