Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla elgitarr till Garageband

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad krävs för sladd eller för utrustning för att koppla en elgitarr eller elbas till Garageband.

Jag pratade med en musikaffär här i Stockholm i dag och han menade att det krävdes någon typ av Pod som skulle kosta runt 5 000 kr. Kan det verkligen stämma?

Tack på förhand

  • Medlem
  • 2004-02-13 23:07

Du behöver en sladd med en 5,25 mm plugg och en 3,5 mm plugg i andra änden.
Koppla en änden i guran (gissa vilken...) den andra i macen.

Rocka på!

Ursprungligen av Maffe:

Du behöver en sladd med en 5,25 mm plugg och en 3,5 mm plugg i andra änden.
Koppla en änden i guran (gissa vilken...) den andra i macen.

Rocka på!

Tyvärr blir det ju ingen idealisk lösning eftersom anpassningen brukar bli fel och soundet rätt blekt en miniförförstärkare med effekter typ POD ( 3.000:-) eller V-amp ( 1500:-) funkar ju bättre eller en liten gitarrförstärkare/pedal ( 500:-) eller kanske bäst ändå ett externt USB ljudkort med inbyggd preamp (1700:-).

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 13:06
Ursprungligen av Maffe:

Du behöver en sladd med en 5,25 mm plugg och en 3,5 mm plugg i andra änden. Koppla en änden i guran (gissa vilken...) den andra i macen. Rocka på!

Håller med Maffe.
Bengt! Det är bara att koppla på, det räcker bra till en början. VIll du sedan få till "bättre" ljud så kan du köpa in en FW ljudkort typ m-audio eller något liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 00:19

Det stämmer. Provade att koppla in gitarren och det var svårt att styra ljudet i volym, bredd och djup. Antar att en enkel mellanförstärkare (kanske liten Marshall förstärkare på Teknikmagasinet för någon hundralapp duger) med rätt nivå på utgång bör fixa biffen. Är det lågnivå in till Mac'en man eftersträvar här?

Ursprungligen av formica:

Det stämmer. Provade att koppla in gitarren och det var svårt att styra ljudet i volym, bredd och djup. Antar att en enkel mellanförstärkare (kanske liten Marshall förstärkare på Teknikmagasinet för någon hundralapp duger) med rätt nivå på utgång bör fixa biffen. Är det lågnivå in till Mac'en man eftersträvar här?

Ju bättre anpassning man får lyckas med mellan gitarr och dator desto bättre ljud och minst störningar. Mini Marshallen borde funka rätt bra.Men lägger du till några hundra så är nog den här att föredra med fler möjligheter

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=GM108&lang=ger&CFID=1716462&CFTOKEN=79821069

eller en anpassningsbox som nästan är gratis 279:-(plus adapters iofs)

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=DI20&lang=ger&CFID=1716595&CFTOKEN=64270046

Roland/Boss har också många bra pedaler och miniförförstärkare.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 13:39

Jag skulle rekomendera en liten mixer 4-6 kanaler för förförstärkning och möjlighet att ha flera ljudkällor inkopplat utan att riva i sladdar förmycke...

Lyckades få ljud i min gamla halvakustiska Applause när jag kopplade den via en minidiscspelare. Fick dock ett ganska kraftigt jordbrum eftersom datorn inte sitter på ett jordat uttag. Löstes lätt genom att jag stoppade minidiscen, som är tillverkad i aluminium innanför byxorna.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-14 17:18
Ursprungligen av ohennig:

Lyckades få ljud i min gamla halvakustiska Applause när jag kopplade den via en minidiscspelare. Fick dock ett ganska kraftigt jordbrum eftersom datorn inte sitter på ett jordat uttag. Löstes lätt genom att jag stoppade minidiscen, som är tillverkad i aluminium innanför byxorna.

Kul med low-tek fix!!

1
Bevaka tråden