Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternatin för FTP-serverprogram

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kan man välja om man inte vill peja för program som Rumpus?
Finns det freeware istället?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 00:30

KDX Server och Clients kan kanske vara ett alternativ! Krypterat och kontrollerat det också. Snabbt och enkelt, med gammal hotline känsla!

Tack!

har du nån länk till det? Skulle vara bra. Känner inte till det, nämöigen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-14 01:00

PureFTP, http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

Trevlig server med användare som inte syns i OS X:s User/

Ursprungligen av Marcus Holmer:

PureFTP, http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

Trevlig server med användare som inte syns i OS X:s User/

Jag drog ner programmet och snabbtestade. Hur ska jag ska ställa in kontona om jag vill ha möjlighet att gå in i dessa mappar lokalt och ha fullständiga skriv- och läsrättigheter för att flytta filer? Nu är det hänglås på de här mapparna.

- - -

Jag svarar på min egen fråga. Jag satte mig själv som ägare till mappen och med admin som grupp och då kan jag göra vad jag vill i de här mapparna.

Senast redigerat 2004-02-14 15:21

Jag får inte PureFTP att funka.
Jag skulle vilja att man ska kunna ansluta genom "Anslut till server" i menyn i findern men nu funkar varken det eller
via FTP-klient (RBrowserLite).

Ursprungligen av St Anger:

Jag får inte PureFTP att funka.
Jag skulle vilja att man ska kunna ansluta genom "Anslut till server" i menyn i findern men nu funkar varken det eller
via FTP-klient (RBrowserLite).

Har du någon brandvägg? Jag fick öppna för FTP innan det gick igång. Nu har jag haft besök av både Windows och Mac.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-14 16:22

CrushFTP rockar!
Enkelt att lägga upp användare samt vilka kataloger respektive användare ska få komma åt.
Inget bökande med rättigheter osv i filsystemet, allt görs i programmet.
Kostar $25 för 10 samtidiga användare, $50 för 50 samtidiga användare och $100 för obegränsat antal samtidiga användare.

Det har jag redan gjort men det verkar inte funka ändå. Skumt värre. Jag får forska vidare på detta.

Jag kan inte heller få PureFTPd att funka. Går bra från samma dator men när jag försöker från någon annan så fastnar den vid "Receving list of files". Har öppnat brandväggen i Panther. Någon som vet något?

J.

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 23:28
Ursprungligen av Jonathan:

Jag kan inte heller få PureFTPd att funka. Går bra från samma dator men när jag försöker från någon annan så fastnar den vid "Receving list of files". Har öppnat brandväggen i Panther. Någon som vet något?

J.

Det beror på att när klient och server skakat hand med varann så ska nån av dom bestämma port. Om din server kör den i OS X inbyggda brandväggen (ipfw) så kommer det att bli problem eftersom den explicit filtrerar bort alla anrop på alla portar utom de som du explicit öppnat. Testa att köra klient-sidan i passive mode - på så vis låter du servern välja port. Om inte det går så har du ytterligare ett bra argument att inte köra ftp!!!

/jensa

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-18 22:11
Ursprungligen av Jonathan:

J.

Testa att växla mellan active och passive ftp på klienten. Brukar ofta vara där det hakar upp sig.

Den enda FTPn utan kända säkerhetshål är Rumpus, de andra är mer sårbara. Mitt val är enkelt!

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:28

Jag kör Rumpus. Funkar alldeles utmärkt!

Men Rumpus är ganska mycket dyrare än PureFTPd...

J.

1
Bevaka tråden