- jazzper
- Medlem ●
Varför är det så viktigt för Apple att öka sin marknadsandel? Jag är inte intresserad... Som det ser ut nu är Apple lagom exklusivt för att kännas som det där "lilla extra". Dessutom finns det ju en hel del fördelar med att inte vara fetestora. Börjar de säljas på PåAv och Subba så blir ju Apple likställt med lågprismärken som Jujitsu-Siemens...
Öh wake up liksom ,Macar säljs ju redan på vissa Onoff och Siba dock halvhjärtat antagligen p.g.a uteblivet säljstöd och dålig marknadsföring från Apple och inte att förglömma sämre marginaler.
SIBA har ju fått förtroendet att sälja/lansera Sony's coola VAIO serie i Sverige så helt fel är det nog inte att synas där.
Varför är en rimlig marknadsandel viktigt för Apple? Denna fråga kan besvaras med ett enda ord: överlevnad.
En försvinnande marknadsandel lätt kan få mjukvaru- och tillbehörsutvecklare att överge skutan. Inga andrahandstillverkade program till Macen skulle vara en katastrof. Visst, Apple kan börja tillverka program till sin plattform som ännu inte finns, eller som saknas, alternativt försvinner från den, men det är orimligt att tro att Apple skulle kunna tillgodose alla mjukvaru- och tillbehörsbehov själva.
Med mindre mjukvara till plattformen; är färre kunder villiga att köpa in sig i den. Med färre sålda Macar, redovisar Apple sämre resultat. Kombinationen minskande marknadsandel och sämre ekonomiskt resultat, gör marknads- och börsanalytiker nervösa. Detta kan i sin tur leda till att man sänker riktkursen på Apple-aktien, vilket troligtvis leder till kursfall och ökar risken för att företaget går i konkurs, eller blir uppköpt.
Apple vill ju precis som vilket annat företag som helst tjäna pengar. För dem är det därav säkert rätt viktigt att öka marknadsandelen. Men personligen så spelar det ingen större roll för mig heller. Det viktiga är att de fortsätter komma med innovativa produkter som spöar skiter ur konkurrenternas diton.
Under intervjun tydliggjorde Oscar att han hellre säljer Apple-prylar via Concept Store. Just på grund av att han vill att kunden ska få ett mervärde (i form av snabba leveranser, kunnig personal, osv.) när hon köper Mac. Det är därför det i första hand inte går att köpa Mac hos vitvaruförsäljarna (OnOff mfl). De kan helt enkelt inte leverera samma mervärde. Deras personalomsättning är hög, vilket gör att det inte går att uppehålla rätt kompetensnivå hos försäljarna. Genom att satsa på Concept Store sätts kunden i fokus alltså. iPod är ett undantag i detta fall.
/M
Apple vill ju precis som vilket annat företag som helst tjäna pengar. För dem är det därav säkert rätt viktigt att öka marknadsandelen. Men personligen så spelar det ingen större roll för mig heller. Det viktiga är att de fortsätter komma med innovativa produkter som spöar skiter ur konkurrenternas diton.
Vad spelar innovativiteten för roll om bara någon procent av befolkningen vet om det, de redan invigda? Och om tjäna pengar är vad Apple vill, tjänar man generellt sett inte mer pengar på att sälja mer än mindre antal datorer?
Vad spelar innovativiteten för roll om bara någon procent av befolkningen vet om det, de redan invigda? Och om tjäna pengar är vad Apple vill, tjänar man generellt sett inte mer pengar på att sälja mer än mindre antal datorer?
Ovanstående kommentar var högst personlig, och syftade endast på mitt eget intresse. _Jag_ är alltså huvudsakligen intresserad av apples produkter, inte av att de har en hög marknadsandel. Vad resten av befolkningen knappar på bekymrar mig inte nämnvärt. Fast givetvis hänger ju saker och ting ihop. Apple måste ju tjäna pengar för att kunna utveckla nya prylar. Så innerst inne så tycker jag väl att det är bra om det går bra för Apple. Blev invecklat detta... man kanske inte bör skriva inlägg så här sent på kvällen.
/M
Ovanstående kommentar var högst personlig, och syftade endast på mitt eget intresse. _Jag_ är alltså huvudsakligen intresserad av apples produkter, inte av att de har en hög marknadsandel. Vad resten av befolkningen knappar på bekymrar mig inte nämnvärt. Fast givetvis hänger ju saker och ting ihop. Apple måste ju tjäna pengar för att kunna utveckla nya prylar. Så innerst inne så tycker jag väl att det är bra om det går bra för Apple. Blev invecklat detta... man kanske inte bör skriva inlägg så här sent på kvällen.
Ingen fara Naturligtvis är det samma sak för mig, personligen. Även om jg ibland blir less på att försvara mitt "konstiga" val av dator och önskar att mer hade en Mac
Under intervjun tydliggjorde Oscar att han hellre säljer Apple-prylar via Concept Store.
Jag har en kund som just begärt in offert på 100st 1U rack-noder med 64-bitars processorer som skall köra Linux. Idag finns två prisvärda val. AMD Opteron och Apple G5.
Den här kunden gör en upphandling om ca 100 noder per år till sitt existerande kluster, de började för 5 år sedan och jag fick sålt mitt första lilla om endast 8 noder för att de ville utvärdera det, sen har det bara rullat på. Den här typen av kunder vänder sig inte till en Apple Concept store, faktiskt inte ens till Apple direkt.
Eftersom svenska Apple inte är intresserade att ens tala om för mig hur jag blir auktoriserad så betyder det att jag måste välja att offerera nåt annat än Apple.
Oscar - vakna det finns fler än folk med polotröja som vill ha bra datorer!
Apple har lite svårt att göra samma typ av reklam som många andra. Taglinen saknas: "Endast 6.975:-"
Om den istället avslutas med: "Endast 31.495:-", så går luften ur... iBook har för låg Ghz-kvot för att marknadsföras, tror jag.
Livsstilsreklam skulle de ju kunna göra, men det skapar inga omedelbara köer i butiken. Speciellt som de flesta inte vet var man köper en Mac.
Precis! Okunniga säljare som sänker maccen ännu mer. Fler bozoz som använder mac kommer att inkräkta på säkerheten. Om du tänker efter, behöver du verkligen byta graffa på din jobbdator? Jag har en Pismo, den är sketbra till jobb, inklusive PhotoShop, jag gör inget superavancerat. Det _är_ kreativt att inte ha tillgång till allsköns spel. Ska du spela spel så är inte mac för dig, då ska du ha en spelkonsol. Det man betalar för när man köper en mac är en maskin som låter dig _strunta_ i meggahurts och strul. Den låter dig koncentrera dig på ditt jobb. Vad gäller fart så kan jag inte säga att känner någon större skillnad på min G5a och på Pismon när det gäller vanligt pyssel. Visst, när man kommer upp i 10 program och gör saker i fler så känner man att Pismon laggar, men hur ofta jobbar man på det viset?
Nä, låt Apples datorer kosta (men om man ser noggrannare på det så är Apple billigare i längden!). Hellre en dyr dator som funkar än en billig som inte funkar!
Devis i amerikansk butik:
We can make things fast, good and cheap, but only 2 at the same time.
You can have it fast and cheap and it will suck or you can have it fast and good but it won´t be cheap.
Precis! Okunniga säljare som sänker maccen ännu mer. Fler bozoz som använder mac kommer att inkräkta på säkerheten. Om du tänker efter, behöver du verkligen byta graffa på din jobbdator? Jag har en Pismo, den är sketbra till jobb, inklusive PhotoShop, jag gör inget superavancerat. Det _är_ kreativt att inte ha tillgång till allsköns spel. Ska du spela spel så är inte mac för dig, då ska du ha en spelkonsol. Det man betalar för när man köper en mac är en maskin som låter dig _strunta_ i meggahurts och strul. Den låter dig koncentrera dig på ditt jobb. Vad gäller fart så kan jag inte säga att känner någon större skillnad på min G5a och på Pismon när det gäller vanligt pyssel. Visst, när man kommer upp i 10 program och gör saker i fler så känner man att Pismon laggar, men hur ofta jobbar man på det viset?
Nä, låt Apples datorer kosta (men om man ser noggrannare på det så är Apple billigare i längden!). Hellre en dyr dator som funkar än en billig som inte funkar!
You can have it fast and cheap and it will suck or you can have it fast and good but it won´t be cheap.
Så det är användarna som inkräktar på säkerheten? Jag har ingen jobbdator, jag har en alltiallo-dator som jag hade bytt grafikkort i på studs om det inte vore så löjligt dyrt. Alla har vi olika behov och upplever saker olika. Jag vill spela data-spel och Macen hade kunnat vara något för mig om marknadsandelarna varit större. Jag vill inte ha en spelkonsol för den sortens kontroller och spel tilltalar inte mig och jag vill inte köpa en spel-PC när Macen hade kunnat uppfylla detta krav. Vad som gäller systemkrav är det inte krångligare med spel än vad det är med program, tillbehör eller OS.
Vad är du så rädd för? Skulle ökade marknadsandelar innebära sämre produkter? Jag förstår inte dig alls.
Skulle ökade marknadsandelar innebära sämre produkter? Jag förstår inte dig alls.
Det finns vissa, vill jag hävda, fördelar med att Apple kämpar ur "underdog"-läge. Historiskt så har Apple varit som mest arrogant under sin tid som storspelare. Jag tror det var Jean-Louis Gassee som under sin tid på Apple försökte pressa upp Apples försäljningsmarginaler till 40% med motivationen "because we can". Så ser det lyckligtvis inte ut idag. Istället tvingas företaget hela tiden innovera och producera lysande produkter, för att på så sätt motivera sin existens. För 10-15 år sedan kunde större uppdateringar av Macens operativsystem dröja flera år. Nuförtiden landar stora uppdateringar årligen. Så visst finns det fördelar med ett Apple som har press på sig. Men 3-5 % av världsmarknaden är nog i minsta laget. 10-15 % vore mycket mera betryggande.
Så ser det lyckligtvis inte ut idag. Istället tvingas företaget hela tiden innovera och producera lysande produkter, för att på så sätt motivera sin existens. För 10-15 år sedan kunde större uppdateringar av Macens operativsystem låta vänta många år på sig. Nuförtiden landar stora uppdateringar årligen.
Du har ju rätt i mycket du skriver men:
Frågan är om stora täta uppdateringar är så lyckat egentligen med tanke på att OSX stabilitet har påverkats negativt i varierande grad vid nästan varje uppdatering.
Dessutom att många av Apple's datorer fortfarande lider av sömnsjuka är ju extremt pinsamt och inte speciellt lysande.
Frågan är om stora täta uppdateringar är så lyckat egentligen med tanke på att OSX stabilitet har påverkats negativt i varierande grad vid nästan varje uppdatering.
Jag vågar påstå att alla uppdateringar, stora som små, kommer medföra större eller mindre problem för ett varierande antal användare. Använder man OS X på en dator som måste fungera smärtfritt så installerar men helt enkelt inte Panther på den samma vecka som det släpps. Man väntar istället på att alla baby-buggar har polerats bort och att det inte längre finns några kända problem med det nya systemet och ens aktuella datorkonfiguration. Är man däremot som jag, en småtöntig hobbyanvändare med en förtjusning för teknik, så kan man väl tillåtas drömma om nästa årliga version av OS X, samtidigt som man envist, nästan tvångsmässigt, klickar Apple menu > Software Update...
Det finns vissa, vill jag hävda, fördelar med att Apple kämpar ur "underdog"-läge. Historiskt så har Apple varit som mest arrogant under sin tid som storspelare. Jag tror det var Jean-Louis Gassee som under sin tid på Apple försökte pressa upp Apples försäljningsmarginaler till 40% med motivationen "because we can". Så ser det lyckligtvis inte ut idag. Istället tvingas företaget hela tiden innovera och producera lysande produkter, för att på så sätt motivera sin existens. För 10-15 år sedan kunde större uppdateringar av Macens operativsystem dröja flera år. Nuförtiden landar stora uppdateringar årligen. Så visst finns det fördelar med ett Apple som har press på sig. Men 3-5 % av världsmarknaden är nog i minsta laget. 10-15 % vore mycket mera betryggande.
Jo det vet jag med men ett sådant scenario är väl knappast aktuellt ändå. Sen så tror jag inte att samma sak skulle hända igen i samma mån då konkurensen med windows fortfarande skulle vara stenhård även vid en 40-procentig marknadsandel.
Precis! Okunniga säljare som sänker maccen ännu mer. Fler bozoz som använder mac kommer att inkräkta på säkerheten.
Dina argument håller ju inte riktigt eftersom de flesta macar är dyra inte p.g.a tillverkningskostnad eller utvecklingstid utan för att Apple har bestämt sig för att ha höga marginaler.Rent företagsekonomiskt är det antagligen vansinne att inte försöka bredda sin marknadsandel på ett kraftfullt sätt när Apple's största utvecklingskostnader torde vara MAC OS X fasta och rörliga utvecklingskostnader , ju fler som använder OSX desto bättre utdelning för Apple.
Tror dock att Apple kommer göra en jättesatsning de närmaste åren för att bredda antalet användare och utvecklare. Med billigare datorer och mängder av konsumentprodukter typ iPal.
Och varför skulle fler Mac användare inkräkta på säkerheten. Uppemot 10 miljoner använder OSX och det finns typ 0 virus.
När MS Windows användes av färre än 10 miljoner användare så fanns det ju ändå 1000 tals virus.
Jag hävdar med en dåres envishet att Oscar är troligen snart ett minne blott när och om Cupertino får reda på hur han bedriver sin vision för att öka Apples marknadsandelar i norden.
Blir lite förvånad när Göteborgs största (?) återförsäljare INTE har ett utbildningcentra för OSX, dvs. MacForum. Gråter väl inte blod över detta. Får väl gissa att de butiker som i artikeln omnämns att ligga i en "medelstor svensk stad" trots allt är Göteborg. Kan ingen vänlig själ på dessa företag sätta igång och köpa upp varandra så att dom får råd att satsa lite större, gärna i centrala stan även fast lokalhyrorna är avsevärt mycke högre, kan knappast se en annan utväg för att Göteborg ska få sitt första Concept Store. Jag har skrivit det tidigare men ägarna borde sätta sig ned tillsammans för att se om dom skulle kunna uppnå en lösning där alla blir vinnare. När Apple, AOL och Pepsi kan hitta en sådan lösning så borde det inte vara omöjligt att ta ett steg närmre varandra även i lilla Göteborg. Det är ju inte precis ovanligt att företag går ihop och som resultat blir betydligt mycket mer konkurenskraftigt.
Olle - åter igen en titt i kristallkulan, hoppas jag har rätt!
Jag menar att med större marknadsandel följer större ignorans för användarna, det har hänt förr, varje gång. Dessutom innebär fler användare som väljer mac av bara farten också fler användare som kör som root och installerar allt som de kommer över vilket leder till fler osäkra system vilket snart blir en måltavla för hackers. Osäkra UNIX-system är ju det sista vi vill ha på nätet, det är lika illa som osäkra windows-burkar.
Att ligga på "bleeding edge" med hårdvara _har_ ett pris: instabilitet. För det kräver att hårdvarutillverkarna tillverkar drivrutinerna och det innebär större risker, man vet ju inte om Hung Chang Graphics Co tar sin drivrutinstillverkning på allvar. Microsoft har ju försökt fixa detta med WHQL, men hur många tittar efter den stämpeln när man väljer hårdvara?
Att spela spel på min mac har jag gett upp för länge sen, det har man en PC eller en XBOX till. Maccen är ett arbetsredskap som skall fungera, inget annat. Varje krasch är oerhört frustrerande och tidspressande, och just därför väljer man mac. Om Apple skulle satsa mer på fler tredjepartstillverkare har vi snart Windows-problemen som man ju investerar sig ur när man köper en mac!
Visst måste Apple ha en marknadsandel som innebär att företaget finns kvar, men några 40%, nej tack!
Alla som dessutom klagar på de höga priserna kan jag inte förstå. Alla vettiga beräknngar visar ju ändå att maccen är billigast i längden och det är ju det enda som betyder något. Ett lågt inköpspris äts ju snabbt upp av förlorad produktivitet. Tro mig, det är fasen inte på hemanvändarna som man gör de stora pengarna, utan i företagen. Vår institution köper lätt 10maccar om året (och vi är inte stora!), en hemanvändare max en per 3 år, eller mer, dessutom är oftast hemanvändaren otroligt mycket dyrare i support efter köpet.
Jag tror Bjers strategi är rätt, Apple måste se till att hålla sig kvar i sina traditionella nischer först innan man kan satsa vidare. Om inte längre den grafiska branschen håller kvar vid mac, vilka ska då köpa maccar? Vanliga hemanvändare? Hm...
Jag menar att med större marknadsandel följer större ignorans för användarna, det har hänt förr, varje gång. Dessutom innebär fler användare som väljer mac av bara farten också fler användare som kör som root och installerar allt som de kommer över vilket leder till fler osäkra system vilket snart blir en måltavla för hackers. Osäkra UNIX-system är ju det sista vi vill ha på nätet, det är lika illa som osäkra windows-burkar.
Att ligga på "bleeding edge" med hårdvara _har_ ett pris: instabilitet. För det kräver att hårdvarutillverkarna tillverkar drivrutinerna och det innebär större risker, man vet ju inte om Hung Chang Graphics Co tar sin drivrutinstillverkning på allvar. Microsoft har ju försökt fixa detta med WHQL, men hur många tittar efter den stämpeln när man väljer hårdvara?
Att spela spel på min mac har jag gett upp för länge sen, det har man en PC eller en XBOX till. Maccen är ett arbetsredskap som skall fungera, inget annat. Varje krasch är oerhört frustrerande och tidspressande, och just därför väljer man mac. Om Apple skulle satsa mer på fler tredjepartstillverkare har vi snart Windows-problemen som man ju investerar sig ur när man köper en mac!
Visst måste Apple ha en marknadsandel som innebär att företaget finns kvar, men några 40%, nej tack!
Alla som dessutom klagar på de höga priserna kan jag inte förstå. Alla vettiga beräknngar visar ju ändå att maccen är billigast i längden och det är ju det enda som betyder något. Ett lågt inköpspris äts ju snabbt upp av förlorad produktivitet. Tro mig, det är fasen inte på hemanvändarna som man gör de stora pengarna, utan i företagen. Vår institution köper lätt 10maccar om året (och vi är inte stora!), en hemanvändare max en per 3 år, eller mer, dessutom är oftast hemanvändaren otroligt mycket dyrare i support efter köpet.
Jag tror Bjers strategi är rätt, Apple måste se till att hålla sig kvar i sina traditionella nischer först innan man kan satsa vidare. Om inte längre den grafiska branschen håller kvar vid mac, vilka ska då köpa maccar? Vanliga hemanvändare? Hm...
Ok, jag kan se förstå hur det skulle kunna vara en liten säkerthetsrisk. Visst, det skulle komma en hög med dåliga kort men hur länge skulle det inte dröja innan det var så många och så dåliga att konsumenter blev lidande? Nä, konkurenns och utbud är nog bara bra för Mac-grafikkort. Att spela spel på en Mac är väl inte uteslutet? G5:an är ju ett grafikmonster med lite fetare kort i. Som utvecklingen går nu är det bara den lilla marknadsandelen som hämmar macen som spelplattform. Vad som gäller att macen är billig i längden osv tror jag att vi är överrens om. Bara för att Macen blir större måste den inte vara mindre kvalitativ, det beror på Apple och jag tror deras strategi är ganska tydlig i det fallet. Våga dela med dig av vår plattform, i affa fall till några. Vi snackar inte om 40% av marknaden här.
Enkelt sett är det ju först och främst överlevnad det handlar om. Just nu ser det ju dock ganska ljust ut för Apple. Marknadsandel behöver inte vara det som är betydande. Däremot antalet användare. För som många redan sagt så måste det ju finnas folk som använder Mac för att det ska tillverkas tillbehör och programvaror mm. Utan dom dör Apple. Visste skulle Apple 'kanske' kunna leva som ett enda företag och utveckla alla saker till sina datorer. Men då skulle man vara tvungen att nischa sig ändå mycket mer.. Men detta scenario är det nog ingen som önskar. Det är ju också så att konkurrens driver utvecklingen och i slutändan ger oss dom där superba produkterna.
När Apple nu har vänt en nedgående trend och tjänar pengar och har succé på succé så finns ju alla möjligheter för Apple att växa i antalet användare. För varje ny användare betyder mer pengar med behållna marginaler, vilket Apple önskar högst av allt. Här kommer ju succén fån iPod väldigt lägligt med en produkt som når massorna och ökar medvetenheten om varumärket Apple även hos PC användare. Så Apple lär med säkerhet komma med reklam i alla möjliga olika kanaler för att utnyttja tillfället att stärka varumärket och i slutändan sin försäljning.
Spelar nu Apple sina kort rätt och övertygar användarna om att deras produkter har fördelar mot konkurrenternas så kommer dom ju få behålla sina kunder och också få nya. Men här gäller det ju att prioritera om man har begränsat med resurser. Om dom satsar i fel ordning så kan dom ju tappa kunder istället. För att vinna några få nya konsumentkunder och samtidigt tappa bra företagskunder är inget Apple har råd med då företagskunder är mycket mer lönsamma som vi redan konstaterat. Så att lägga reklam på typen som når dit du vill är mycket mer kostnads effektivt vilket i slutändan också låter dom göra mer reklam till fler olika marknader i olika kanaler. Till skillnad från en XServe så är ju dock iPod faktiskt en passande produkt för TV reklam. Så när Apple har fixat allt dom kan för att iPod ska finnas i alla dom stora kedjorna och kedjor där man kan tänkas sälja iPods så kommer nog TV reklam också. Mer troligt är väl kanske att man gör en reklam som visar hela den Digitala Huben. Kanske med iPod som huvudprodukt...
När vi nu också ser mer av Apples Digitala Hub som formas mer och mer får dom samtidigt fördelar när dom marknadsför sig. För det är ju faktiskt så att datorförsäljningen påverkas av att varumärket stärks som det faktiskt gör när dom marknadsför iPod. Men då gäller det att också kunna följa upp med bra återförsäljare, hög kvalitet, leveranser mm för att kunna utnyttja allt detta. Vilket kräver mycket planering och lite strul. iPod har nog sålts i större volymer Apple vågat hoppas på och om dom kunnat förutse denna otroliga popularitet så hade dom självklart försökt tillverka fler iPods och marknadsfört den mer på stormarknader som Siba och On Off mfl. Men tro mig, detta kommer. Faktum är ju att om du vet att du vill ha en viss produkt kommer du också hitta någon som säljer den. Inte behöver väl Porsche försäljare i varje gathörn direkt...
/Albert
När vi nu också ser mer av Apples Digitala Hub som formas mer och mer får dom samtidigt fördelar när dom marknadsför sig. För det är ju faktiskt så att datorförsäljningen påverkas av att varumärket stärks som det faktiskt gör när dom marknadsför iPod. Men då gäller det att också kunna följa upp med bra återförsäljare, hög kvalitet, leveranser mm för att kunna utnyttja allt detta. Vilket kräver mycket planering och lite strul. iPod har nog sålts i större volymer Apple vågat hoppas på och om dom kunnat förutse denna otroliga popularitet så hade dom självklart försökt tillverka fler iPods och marknadsfört den mer på stormarknader som Siba och On Off mfl. Men tro mig, detta kommer. Faktum är ju att om du vet att du vill ha en viss produkt kommer du också hitta någon som säljer den. Inte behöver väl Porsche försäljare i varje gathörn direkt...
/Albert
Klart att en bil som kostar 5-10 ggr mer än en normal bil inte går att sälja i varje gathörn , men minst en Apple dator borde ju finnas överallt där det säljs datorer. Om inte annat så för valfrihetens skull.
Klart att en bil som kostar 5-10 ggr mer än en normal bil inte går att sälja i varje gathörn , men minst en Apple dator borde ju finnas överallt där det säljs datorer. Om inte annat så för valfrihetens skull.
Visst håller jag med om det. Har nog skrivit några inlägg i andra diskussioner om det. Men det kvarstår väl på något sätt. Att, om du kommer in i en butik och det bara finns en äldre lite sämre modell av en Apple dator som står i ett hörn avstängd och ingen av säljarna kan något om den eller kan svara på dina frågor, inte behöver vara en fördel för Apple på något sätt. Snarare så är det nog vanligt att den Macen resulterar i frågor som säljarna ger svar på av typen - Mac!? Mac är bara skit det är PC det ska vara... Tyvärr... :rolleyes:
Molia:
Jag tog faktiskt upp just dig och ditt projekt med Oscar: följ artiklarna på måndag - onsdag!