Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart hittar jag GCC 3(.3) ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver GCC 3.3 för att installera Soulseek-klienten Nicotine. Problemet är att jag inte hittar den någonstans, varken på Apples utvecklingssidor, mina Panther-CD's eller på webben. Någon som vet vart jag laddar ned den? En ganska konstig sak är att jag har senaste GCC på min andra Mac, och det är samma installationsskivor jag har använt på den maskinen som på denna, och jag är hundra på att jag inte har laddat ned GCC där..

Du behöver ett ADC-konto (gratis) för att ladda ner Developer Tools.

http://connect.apple.com

I en ren lyckoträff på vår vän google hittar jag nog det du söker:

ftp://ftp.gnu.org/gnu/gcc/gcc-3.3.2/gcc-3.3.2.tar.gz

Hoppas att det är vad du söker!

Frågan är om inte det som ligger på GNU-servern är källkoden till GCC. Det allra lättaste är nog att tanka ner den färdig-kompilerade versionen för Panther från Apples developer-sidor. Om man skapar ett konto får man tillgång till Developer Tools.

Som annars finns tillgängliga på andra eller tredje Panther-skivorna (eller på Panther DVDn).

• Oregistrerad
  • 2004-02-14 12:10

Installera XCode så har du GCC

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Installera XCode så har du GCC

Jag har Xcode installerat, men tydligen har jag inte den version av GCC som krävs (3.3). Att surfa in på Apples utvecklingssidor och ladda ned August 2003 GCC updater fungerar inte heller, vid installation får jag "Programvaran kan inte installeras på den här datorn" (uttömande förklaring!).

Sundevall, har du testat att installera GCC från den länken jag hittade? här är GCC-utvecklarnas hemsida hursomhelst: http://gcc.gnu.org/

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Sundevall, har du testat att installera GCC från den länken jag hittade? här är GCC-utvecklarnas hemsida hursomhelst: http://gcc.gnu.org/

Jag laddade ned det, men den uppackade mappen innehåller bara en mängd filer. Jag är inte så elite på unix än så att jag vet hur man installerar det. Jag tror heller inte man ska behöva göra på det sättet, som frazze säger så ska programuppdateraren duga.. men jag har redan Xcode 1.1 och ingen GCC 3.3 hängde med i den uppdateringen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-14 16:09

Det finns en uppdatering via Software Update som uppdaterar XCode till 1.1 - det är möjligt att 3.3 kom med där. Hur som helst så har jag 3.3 via standard XCode + uppdatering.

• Oregistrerad
  • 2004-02-14 17:19

Jag har installerat XCode och kört uppdateringen, resultatet

Infinutum:~/Desktop jem$ which gcc
/usr/bin/gcc
Infinutum:~/Desktop jem$ gcc -v
Reading specs from /usr/libexec/gcc/darwin/ppc/3.3/specs
Thread model: posix
gcc version 3.3 20030304 (Apple Computer, Inc. build 1495)
Infinutum:~/Desktop jem$ 

Så i mitt fall har jag gcc 3.3 installerat

Hmmmm... Så här får jag:

DualGHz:~ oscarsundevall$ which gcc
DualGHz:~ oscarsundevall$ whereis gcc
DualGHz:~ oscarsundevall$ wtf??

Alltså igenting. Detta är mycket konstigt tycker jag!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-14 18:44

Får upp att jag har gcc 3.3 när jag kör 'gcc --version'. Har Xcode installerad samt 1.1-uppdateringen.

jag får "-bash: gcc --version: command not found" när jag jag provar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-14 20:00

Verkar som om du inte kommer åt gcc öht. gcc bör du finna vid /usr/bin/gcc . Vet inte vad som kan ha hänt med din installation.

Ehhhh, vad jag kan se så har jag inte GCC alls!

1
Bevaka tråden