Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Contribute i verkligheten

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker idén med Macromedia Contribute är riktigt skön - egentligen ett bra alternativ till ett CMS förutsatt att mallar och CSS:er är välfungerande.

Någon som kör Contribute i produktion? Fungerar bra? Tips & kommentarer?

Jag håller på med en webbplats där jag ska låta kunden använda sig av Contribute för att uppdatera sidor. Har bara testat programmet lite grann hitills, men än så länge så verkar det vara ett toppenprogram.
Med hjälp av dreamwaever så kan man göra html-mallar och sedan låta vissa objekt som tex bilder och textfält vara redigerbara så att kunden själv kan göra nya sidor och genast lägga upp dessa på webben med hjälp av Contribute. Kunden slipper då helt att se html-koden och behöva använda FTP-program för att lägga upp sidorna och bilderna på webbhotellet. Man kan även ge kunden tillåtelse att ändra i befintliga dokument. Den som är administratör skickar en kodnyckel till kunden som ger en begränsad tillåtelse.

--
Daniel

Det låter ju väldigt bra. Jag har hittat på olika CMS system men faktum är att jag egentligen bara behöver statiska sidor á la contribute.

Okej.
Det gäller ju att bygga upp webbplatsen med eftertanke från början så att det blir smidigt att använda sig av Contribute...
Man bör också ha bestämda mått på bilder för att webbplatsen inte ska bli konstig...
Man vill ju helst inte behöva tex scrolla i sidled bara för att en bild är för stor...

Ps. lycka till med ditt testande av programmet.

--
Daniel

Vad jag fattar för, så finns det en hel del andra kraftfullare program som gör samma sak. Sen har Adobe ett liknande program som heter Co-Authour.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 16:14

Jag tycker idéen med Contribute är bra. Problemet blir ibland i praktiken när sedan kunden börjar mixtra om för mycket på egen hand. Bilder blir för stora etc, det blir bitvis mycket reparation i efterhand. Det är ju inte alltid så enkelt att motivera varför en teknikintresserad kund bara skall få rättigheter till att ändra i texten.

För det mesta fungerar dock Contribute så att jag slipper göra de tråkigaste uppdateringarna själv och kundens hemsidor blir mer dynamiska för att det händer saker mer och oftare.

Som du själv skrev: se till att mallar och CSS är väl genomarbetade!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 00:25

Finns väl iofs ytterligare en stor fördel med Contribute, nämligen priset. Hos vissa kunder är ju flera personer inblandade i uppdatering av sidor och liknande, och det skiljer ju några kronor i pris på att köpa ett antal DW kontra lika många Contributelicenser.

Själv har jag ännu inte testat Contribute i "skarpt" läge, men tycker det verkar vara en alldeles förträfflig lösning, inte minst för mindre företag, där både kunnandet och ekonomin ligger på en lägre nivå. Att skapa ett skräddarsytt contentverktyg är ju många gånger rätt rejäl overkill. Jag hoppas snart få tillfälle att pröva att sälja in en Contributelösning till någon kund, lovar då att återkomma med rapport.

Jag får Contribute 3 på måndag. Ska testa bygga en sajt (har ett roligt julprojekt) i Contribute och jag skriver nog en artikel om mina erfarenheter.

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 00:02
Ursprungligen av Björnström:

Jag får Contribute 3 på måndag. Ska testa bygga en sajt (har ett roligt julprojekt) i Contribute och jag skriver nog en artikel om mina erfarenheter.

Vi har använt det skarpt sedan första versionen kom sommaren 2003.
Matador2003 har gjort ett antal skarpa och väl fungerande siter för självuppdatering via Contribute. Det är enligt min mening (som då var Matadors chef och ansvarig arbetsledare) ett oerhört underskattat verktyg. Kan mycket. Oerhört billigt. Fyller uppskattningsvis uppdateringsbehovet för 80% av de företag som inte är fler än 50-60 pers. Det är många det. visst finns det några uppenbara brister men lösningarna är mycket lättsålda.

Ska bli intressant att läsa

Nu tar jag upp denna diskussionen igen.

Håller på bli vansinnig..
Har en sidan ja ska editera med kontribute, en lite äldre sida som bygger på frames. Varje gång jag editerat en sida och publicerat den så ska den ju "gå tillbaka" och visa sidan som vanligt.. så visas sidan ca en halv sekund, sen krashar hela contribute.. Sidan blir publicerad men ja behöevr nog inte säga att de är grymmt störande att behöva starta om contribute efter varje ändrad sida..

sen.. jag provade sätta upp en ny site, med ett helt nytt framset, default från Dreamweavers templates, jag får samma fel när jag försöker editera dessa.

Enstaka sidor går dock utmärkt att ändra..

Nån som vart med om nåt liknande?

Om inte detta går att fixa så är de ju rent sagt värdelöst!

Hejsan. Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd, men nog är det bättre än att starta en ny när det ändå är Contribute det gäller.

Nu till ämnet. Installerade idag Contribute på min Windows-burk. Försöker skapa en anslutning till min befintliga "ibook.se"-hemsida genom FTP med inställningarna: Adress: ftp.mac.se Anv.namn: jani[at]ibook.se och "lösenordet". Av nån anleding så kan den inte koppla upp sig ordentligt, utan jag får felmeddelandet som du kan se i bild. Vet att adressen funkar o så, kan koppla upp mig med ett vanligt FTP-program med samma inställningar etc.

Är ditt användarnamn verkligen "jani[at]ibook.se"? Prova med bara "jani" Vad står de om du trycker på "View log" ?

Jo mitt användarnamn är verkligen jani@ibook.se

Det här står i loggen:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Date: 11/17/2005
LocalTime: 11:44
Host: ftp.mac.se
Port:
LoginID: jani@ibook.se
Path: /
Passive Enabled: false
ProxyHost: NoneContribute Alternate Rename: no
Contribute Optimized: yes
======================== Test Results ==========================

NOTE: For more information on FTP server compatibility issues, please see
http://www.macromedia.com/support/contribute/ts/documents/ftp_info.htm
Login: SUCCESS!
Changing Directory To: / SUCCESS!
Directory Listing Test: SUCCESS!
Make Directory Test: SUCCESS!
Change Directory Test: SUCCESS!
Upload a File Test: SUCCESS!
Fallback Test for Optimization: SUCCESS!
Server State Test: SUCCESS!
File/Directory NameExists Test: SUCCESS!
File/Directory NOT Exists Test: Contribute Optimized: no
Server State Test: SUCCESS!
File/Directory NameExists Test: SUCCESS!
File/Directory NOT Exists Test: Conflict with FTP server detected: The FTP server you are using appears to have failed with the basic commands Contribute issues. Contribute is not able to determine if a file exists on the server.
----------------------- FTP log from the last operation ----------------------
> CWD /mm_diagnose_e6odz
< 250 switched to mm_diagnose_e6odz
> PORT 192,168,0,2,7,172
< 200 PORT command completed
> TYPE I
< 200 type set to IMAGE
> SIZE upload_test1_reg_.htm
< 213 26
> RETR upload_test1_reg_.htm
< 150 Opening BINARY mode data connection to 83,233,102,176,10,111
< 226 closing data connection
------------------------------------------------------------------------------
Cleaning Test File: SUCCESS!
Cleaning Test Directory: SUCCESS!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ingen som har den blekaste?

• Oregistrerad
  • 2005-11-19 11:56
Ursprungligen av Jani Uutela:

ingen som har den blekaste?

Vi har inte fått contribute att funka mot våra egna sidor på mac.se
Jag är övertygad om att det ligger i konfigurationen på siten. Inget att göra åt verkar det som.

1
Bevaka tråden