Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför upptäcker inte GB min synth?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kopplar min Roland JV-80 via ett MOTU FastLine USB Midi-interface in i USB porten på min PowerBook G4 1,25. Jag tittar i GB inställningar och där står det "0 Midi-enheter upptäckta." Har någon något tips? Jag är ju hur sugen som helst på att komma igång.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 19:21
Ursprungligen av Bengt Renander:

Jag kopplar min Roland JV-80 via ett MOTU FastLine USB Midi-interface in i USB porten på min PowerBook G4 1,25. Jag tittar i GB inställningar och där står det "0 Midi-enheter upptäckta." Har någon något tips? Jag är ju hur sugen som helst på att komma igång.

Har du installerat drivrutinerna? För OSX coremidi?Finns här

Nej, det visste jag inte att det behövdes. Vet du var jag hittar dem?

Sorry, jag hade för bråttom. Nu såg jag din länk. Tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 19:28
Ursprungligen av Bengt Renander:

Sorry, jag hade för bråttom. Nu såg jag din länk. Tack!


Här finns gratis trumloopar också: Hämta loopar

Min käre Xis, jag laddade hem drivrutinen och nu hittar GB 2 midienheter. (Interfacet och Keyboarden)

Hur gör jag nu? Jag spelar på keyboarden men får ingen respons i GB alls. Finns det någon mer inställning som behöver göras?

Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 20:18
Ursprungligen av Bengt Renander:

Hur gör jag nu? Jag spelar på keyboarden men får ingen respons i GB alls. Finns det någon mer inställning som behöver göras?

MIDI out (från ditt keyb) till MIDI in på ditt interface, om du rör på tangenterna syns det något då, typ lampor blinkar på interfacet?
det är för att se om du har något midi ut från ditt tangentbord.

skapa ett mjukvaruinstrument ( programinstrument) i GB, spela på tangentbordet, det ska låta då. Det är så enkelt. Nåja . . . . :rolleyes:

Ibland måste man starta om datorn för att midi ska gå igång igen, t.ex efter installation av drivrutiner. (jag måste göra omstart om datorn går i vila för att få GB/eller något annat program att reagera på MIDI)

Problemet löst

Problemet var att jag inte hade gått in i Ljud/midiinställningar och skapat en "enhet" för min synt. Nu är det gjort och allt fungerar strålande.

Tack för hjälp

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 16:30
Ursprungligen av Bengt Renander:

Problemet var att jag inte hade gått in i Ljud/midiinställningar och skapat en "enhet" för min synt. Nu är det gjort och allt fungerar strålande.

Ahhh, det var det jag menade . . .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 07:42

Edirol PCR-30 Ger inget ljud ifrån sig..

Köpte mig ett keyboard Edirol PCR-30, men får inte ut något ljud via datorn och GarageBand. Skapade en ny enhet via "Ljud-/Midi-inställning" och installerade senaste drivrutin för PCR-30 från nätet. Startade om datorn. GarageBand och "Ljud-/Midi-inställning" applikationen får dock indikation på att PCR-30 är inkopplad via USB, men inget ljud kommer. Har skapat ett nytt spår i GaragBand, ljudet skall vara på, får gitarren att fungera genom micken i alla fall.. Någon som vet vad jag gör för fel?

Senast redigerat 2004-03-02 11:41
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-03 21:09
Ursprungligen av formica:

Köpte mig ett keyboard Edirol PCR-30, men får inte ut något ljud via datorn och GarageBand. Skapade en ny enhet via "Ljud-/Midi-inställning" och installerade senaste drivrutin för PCR-30 från nätet. Startade om datorn. GarageBand och "Ljud-/Midi-inställning" applikationen får dock indikation på att PCR-30 är inkopplad via USB, men inget ljud kommer. Har skapat ett nytt spår i GaragBand, ljudet skall vara på, får gitarren att fungera genom micken i alla fall.. Någon som vet vad jag gör för fel?

Hej!
Har du testat att vrida upp volymen till max på både datorn och PCR-30? Dra spaken (S8) längst till höger på ditt keyboard uppåt så långt det går. "Grand Piano" i Garageband ger dessutom ganska klent ljud ifrån sig hos mig (med Edirol PCR-30), men de flesta andra mjukvaruinstrumenten låter mer som man kan förvänta sig.
Kan nån förklara varför det är så förresten? (Jag måste dra upp volymen på både datorhögtalare och keybord väldigt högt för att det ska låta någorlunda OK med Grand Piano.)

Lycka till!

Mvh Bosse

  • Oregistrerad
  • 2004-03-02 17:26

har du valt ett programvaruinstrument?
ta fram en grön gitarrloop, fungerar den?
om den gör så prova med keyb nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-07 15:29

Tack, nu fungerade det. Får dock inte rattarna på synten att fungera (förutom volymspaken), men får läsa på mer i manualen..

1
Bevaka tråden