Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Förtäckt macformat"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-05 15:24

Min morbror jobbar på Scania som verkar ha världens sämsta serverpark. När jag mailar honom en vanlig JPG så kan han inte öppna den, han säger att det är nå´t "förtäckt macformat" på filerna. Suger fett och man blir apförbannad. Filformatet är ju för bövelen samma... vad göra? Har han dolt extensions i sitt Sunkows?

När folk säger sådana dylika saker till mig (och när dom dessutom jobbar med datorer) så brukar jag ifrågasätta deras kompetens.

Fast det där säger väl iofs mer om IT-komptensen hos Scania än något mer. Tyvärr.

• Medlem
  • 2002-02-05 18:20

Har råkat ur för det också, det konstiga är att samma jpg-filer går att öppna på webben i PC via Explorer. Det måste ha något att göra med nyare jpg formatet (ex. att bilden läses in i flera steg) och att äldre windows program inte klarar detta. De filer som jag gjorde som hade detta problem kom från Photoshop, det är några år sedan... Kör nu Firework för allt sådant.

Du menar progressive JPEG? Använder aldrig det. Helt meninslöst att göra det också.

När du mailar en fil till någon på "mörka sidan" så skall du maila den med "Encodingen" satt till "Base64", inte "Appledouble". Har du provat det?

Vilket mailprogram använder du?

/Ola

Förresten, du har väl döpt filen bra så att den heter något som slutar med .jpg, annars så känner ju inte PC´n igen den. Sedan kan även virusskydd och liknande vägra släppa igenom filer utan filtyp.

/Ola

Vissa har haft problem med att Mail (i OS X) binhexar filerna. Det kan inte vara det som är felet?
Jpg filer måste han väl ändå kunna öppna (även progressiva).

1
Bevaka tråden