Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple dvd-r

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 08:31

Videofilmar med dv kamera hemma och fixar sedan iordning filmen i iMovie 3 samt iDvd 3. När vi sedan skall bränna över den på dvd funkar det bara med apples egna dvd skivor. Har provat en mängd andra skivor.

Varför är det så?

//Magnus

Jag har en ett år gammal iMac 17 tum combo

Jag har iofs bara bränt två skivor i iDVD, men det var inte Apples skivor. Det fungerade jättebra ändå. Det måste vara DVD-R eller DVD-RW, men det har du nog tänkt på. Det var på en stationär G4 med superdrive. Kan ditt problem kanske lösas med nya iDVD?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-15 10:08

Jag har bränt i iDVD med billiga skivor också. Det fungerade bra att se dem i min dator och i min DVD-spelare. Dock fungerade dessa skivor ej i mina släktingars DVD-spelare. Det kan alltså vara så att spelarna är olika känsliga. Nu kör jag bara med Apples originalskivor för att vara på den säkra sidan. Då VET jag att allt funkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 13:07

Det finns flera saker som kan vara/gå fel här. För det första måste du ha DVD-R skivor och inte DVD+R, men det har du säkert redan kollat upp.

1. Brännaren kan ha problem med vissa skivor
Detta är värt att pröva sig fram med. Även om alla DVD-R skall vara "lika" så är det precis som med CD-R - de skiljer sig en del i tillverksningsprocessen och således kan vissa brännare hantera märket A men inte B. Framför allt har vi haft problem på jobbet med billigt och snabbt media (4X no-name skivor kunder traskat in med).

Rekommenderade skivor som funkar i både vår 2X och 4X SuperDrive på jobbet är MAXELL 2 eller 4X media. Finns med pritable sufrace

Att Apples DVD-R:er skulle på något sätt vara bättre än andra kvalitétsmärken tvivlar jag starkt på. Dock är de skivorna troligen testade att kunna brännas med deras SuperDrives. Främst köper jag aldrig dem då de inte har printable surface (suck!).

Har du en 1X eller 2X brännare - leta efter sådant media! 4X media kommer trycka ner din brännare i 1X (om den är 2X) som jag uppfattat det.

2. DVD-spelaren hanterar vissa skivor
Här kan också felet uppstå. Vissa spelare klara igen vissa skivor bättre. "Tur" är att Apple valt DVD-R då det generellt sätt har mycket bättre stöd bland bords DVD kopplade till TV.

3. Uppdatera din FireWare på datorn/DVD-brännaren
Det kan vara så att du måste uppdatera din firmware i burken/DVD-brännaren. Läs mer på länken nedan.
Using high-speed media with SuperDrive

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-16 23:18

Var också noga med att du köper s.k. "general media" som är avsett för hemanvändare.
Kan det vara så att du försökt med "authoring media" som bara funkar i proffs-brännare?

/Jens

1
Bevaka tråden