Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

å-ä-ö saknar man när man inte har dem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HEJ!
Jag hjälpte en kompis att installera OS 9.2.1 på en gammal G3:a med OS 8.0. Det gick bra MEN det går inte att skriva å,ä eller ö, vare sig i de medinstallerade Internet Explorer eller Outlook. Kollade den tidigare Netscape som låg kvar men det gick inte där heller. Testade ordbehandlingsprogrammet i Claris Works - samma där. Däremot visas åäö på sajter.
Jag har kollat mappen Teckenkonventering, där finns bara engelska filer. Den gamla systemmappen slängde vi. IE och OE har vi lyft ut ur Applicationsmappen. Tilläggas bör väl att OS 9.2.1 är en engelsk version. Vad göra nu?
Mycket tacksam för synpunkter.
stefan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 10:10

Stefan,

Office-paketet har ett par defekta typsnitt, som vid utskrift just saknar/missar en del bokstäver...

Ladda ner en fix från Microsoft så skall det ordna sig....

-Torkel

Officepaketet vid utskrift? Felet uppstår även i Netscape och i Claris ordbehandlingsprogram. Så ursäkta en yngling men Microsoft kan man väl inte skylla detta på? Mycket finns att säga om Microsoft dock...
stefan

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:34

titta i systammappen, där finns en mapp som antingen hette teckenkonvertering eller text encoding (looong time ago...)
i.a.f i den mappen skall det vara femton objekt, microtjafs produkter hade vanan att dubbla detta med gamla versioner... Plocka bort de äldre versionerna.

"Jag har kollat mappen Teckenkonventering, där finns bara engelska filer." och de är femton - som det ska vara. Jag har varit med om denhär åäö-problematiken tidigare så jag visste om just detta. Men nu dyker problemet upp på ett nytt sätt, än så länge obegripligt. Kan det ha att göra med att OS 9.2.1 som installerades var en engelsk version?
Jag har läst om dethär problemet på denhär sajten o på en annan men inte hittat någon lösning...
Trist.
stefan

Ursprungligen av stefan ingemar:

"Jag har kollat mappen Teckenkonventering, där finns bara engelska filer." och de är femton - som det ska vara. Jag har varit med om denhär åäö-problematiken tidigare så jag visste om just detta. Men nu dyker problemet upp på ett nytt sätt, än så länge obegripligt. Kan det ha att göra med att OS 9.2.1 som installerades var en engelsk version?
Jag har läst om dethär problemet på denhär sajten o på en annan men inte hittat någon lösning...
Trist.
stefan

Jag hjälpte en i går med samma problem, hon hade teckenkonvertering med 15 st, dock låg det också den engelska mappen text encodings med 30 st i, kolla så du inte har båda

F

Ursprungligen av Fröjdan:

Jag hjälpte en i går med samma problem, hon hade teckenkonvertering med 15 st, dock låg det också den engelska mappen text encodings med 30 st i, kolla så du inte har båda

F

Ajaj! Det kan finnas två. Måste undersökas.
stefan

• Oregistrerad
  • 2004-02-17 19:27

btw. du har valt svensk teckenuppsättning va?

Jajamensan.Svensk Pro
stefan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 12:09

Det kan finnas dubletter av tillägget Teckenkonvertering/Text Encoding Converter i Tillägg-mappen också.

Ursprungligen av Rajje:

Det kan finnas dubletter av tillägget Teckenkonvertering/Text Encoding Converter i Tillägg-mappen också.

Det är ju också tänkbart - måste kolla min kompis dator så fort som möjligt. Det var ju jag som installerade dethär så jag känner ett visst ansvar/mitt rykte står på spel.

1
Bevaka tråden