Hallå hallå,
Jag har gjort en webbsida åt en bilhandlare, och från dem länkat till deras sida på bytb*l.com. Eftersom jag fortfarande lever i utopin (?) att Internet är fantastiskt, underbart och alldeles gratis blev jag lite paff när min kund talar om för mig att ovan nämnda bilkrängarsajt kontaktat dem och bett dem plocka bort länken. Jag har alltså direktlänkat till min kunds register, inte till förstasidan. Det är detta bytb*l lackat ur på, eftersom länkning till kundens eget register är en "tjänst" de normalt tar betalt för.
Nu undrar jag om nån vet vad som gäller. Har jag rätten på min sida? Det känns som att jag har det, men eftersom det inte är för egen del jag länkat är det ganska viktigt att det blir rätt. Det optimala vore ju typ om nån hade nån bra länk till nåt i stil med www.lagen.se/internet/klartmanfårlänkavadmanvill.html att bidra med
På denna sida kan man läsa följande:
"Den svenska upphovsrättslagen (SFS 1960:729), vanligen förkortad URL, ger alla upphovsmän oavsett nationalitet samma skydd. Den eller de personer som skapar ett verk ska ha rätt att bestämma över hur det används. Upphovsrätten gäller även på Internet."
[klipp]
"Länkning
Du får länka till andra webbsidor utan att be om lov om det är tydligt att du genom att klicka på länken förflyttas till en annan webbsida. Däremot bör du inte länka inom ramar, djuplänka, då det inte är lika tydligt att det inte är din egen sida som du har länkat till."
Eller på denna sida under "Upphovsrätt":
"Upphovsrätt och länkning
Man kan tala om två typer av länkning
I det första fallet innebär det inte direkt exemplarframställning att hämta material från en annan plats på nätet, men ur etisk synpunkt är det tillrådligt att fråga om lov innan man använder material från andra webbplatser. I det andra fallet förekommer inget direkt upphovsrättsintrång.
Webbproducenten kan skydda den webbplats han lägger ut mot hämtning från andra webbplatser genom att möjliggöra åtkomst endast via entrésidan."
Jag tycker alltså att läget är solklart till din fördel så länge du inte presenterar det länkade i en frame så att det ser ut som det tillhör "din" site.