Om du har en GPS som stöds rekommenderar jag MacGPS Pro. Från början var det bara Garmin som gick att använda fullt ut, men det verkar som om det har tillkommit några andra fabrikat nu. Har man en karta som kan visas på en datorskärm, eller kan scannas går den att använda i programmet eftersom man importerar kartan som en bildfil. Sedan klickar man på några punkter för att ange deras koordinater och vips är kartan kalibrerad och färdig att använda. Haken är ju att man måste ha någon form av koordinater för några punkter på kartan, men det bör ju knappast vara några problem om man utgår från Lantmäteriets material.
Kan tilläggas att det händer ganska mycket på utvecklingssidan med programmet. Sedan jag köpte det i slutet av oktober 2003 för en blygsam summa har jag fått fem (5), nya versioner mailade till mig. Visst, inga stora skillnader, men ändå... Tyvärr har jag inte haft tid att testa programmets alla möjligheter fullt ut, ännu. Får väl ta semester och plocka med datorn på en längre bilresa eller nå't...
/Göran