Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kart/GPS program till OS X???

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 09:21

Hej!

Är på G att skaffa första Macen, en PB G4 15' 1.25GHz.
Använt Mac sporadiskt sen 80-talet men aldrig ägt någon, dock dussintalet PC.

Nu återstår bara en fråga:
Vad finns det för lämpligt program som kan hantera kartor och GPS, till OS X?
Sitter på mängder med kartor i .rik formatet (Lantmäteriet) samt sjökort i .bsb format, men har inte lyckast hitta något program såsom KARTEX eller Fugawi för PC, till Macen.

Nu ber jag forumet om hjälp, innan det är försent.
Dvs jag beställer en PB och kan inte göra mig av med den bärbara PC:n i alla fall.

//donSisu

• Oregistrerad
  • 2004-02-18 11:12

Du kan glömma Lantmäteriets kartor, det finns inget Mac program som kan läsa dem, Lantmäteriet har inga planer på att göra nåt mac program och de vägrar att publisera dataformatet. Uppriktigt sagt så tycker jag att Lantmäteriet uppför sig väldigt märkligt när det gäller just kartor, jag har ingenting emot att betala för kartorna men deras fjanteri med att måsta ha full koll på allt är väldigt frustrerande (PC utvecklarna måste köpa Lantmäteriets kodmoduler och använda dem i sina program)

Kolla här för info om sjökort i OSX: http://www.macfeber.com/2004/02/navigera_med_di.html

/henrik

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-18 13:00

Det finns en mycket gammal Kartex för stånk MacOS som kanske går att skrämma liv i OS 9 eller Classic. Har haft det en gång i tiden men jag tror inte jag provat det i OS 9 eller Classic. Jag vet att en del Mac-användare har klagat högljutt på LMV angående deras extremt dåliga stöd för Macen.

• Oregistrerad
  • 2004-02-18 13:34

Jag mailade dem för 1-2 år sedan och försökte få reda på varför de inte hade en Mac version och det blev en massa bortförklaringar. Till slut fick jag tag på nån som kunde "tekniken" som hävdade att de nyare versionerna av Mac OS (vi pratar OS 9 och tidiga versioner av OS X här) hade tagit bort nåt från OSet som hindrade dem från att göra en Mac version. Ohyggligt nyfiken bad jag honom förklara vad detta var och bad honom att gärna gå in på tekniska detaljer ... nåt svar på detta email fick jag aldrig. Dra era egna slutsatser, jag har gjort det.

Och ja, Lantmäteriet har fått många klagomål (enligt vissa källor jag pratat med) men det skadar nog inte att påminna dem att Macar finns Det verkar också som de bygger sin kod helt på Windows plattformen och struntar till exempel i Palms handdatorer.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-18 13:48

Jag har köpt GPSNavX och kör det i osx. Verkar funka bra och har inga problem att kommunicera med min gps (en Garmin).

Jag har i vilket fall som helst skaffat Virtual PC för att kunna köra pc-program i Macen; ex.vis Garmins eget program för att hantera kartor och Bluechart.

Det enda jag kan rapportera om erfarenheter av detta är att jag startat upp dem och kört men erfarenheterna är än så länge begränsade. Eftersom skotersäsongen når snart höjdpunkten blir det hårdtestande inom kort. Kan återkomma då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 13:52

donSisu,

Kolla in denna tråd, där vi tog upp ämnet MacOSX, kartor å GPS.

-Torkel

Om du har en GPS som stöds rekommenderar jag MacGPS Pro. Från början var det bara Garmin som gick att använda fullt ut, men det verkar som om det har tillkommit några andra fabrikat nu. Har man en karta som kan visas på en datorskärm, eller kan scannas går den att använda i programmet eftersom man importerar kartan som en bildfil. Sedan klickar man på några punkter för att ange deras koordinater och vips är kartan kalibrerad och färdig att använda. Haken är ju att man måste ha någon form av koordinater för några punkter på kartan, men det bör ju knappast vara några problem om man utgår från Lantmäteriets material.

Kan tilläggas att det händer ganska mycket på utvecklingssidan med programmet. Sedan jag köpte det i slutet av oktober 2003 för en blygsam summa har jag fått fem (5), nya versioner mailade till mig. Visst, inga stora skillnader, men ändå... Tyvärr har jag inte haft tid att testa programmets alla möjligheter fullt ut, ännu. Får väl ta semester och plocka med datorn på en längre bilresa eller nå't...

/Göran

Ursprungligen av Göran Bolinder:

Om du har en GPS som stöds rekommenderar jag MacGPS Pro. Från början var det bara Garmin som gick att använda fullt ut, men det verkar som om det har tillkommit några andra fabrikat nu. Har man en karta som kan visas på en datorskärm, eller kan scannas går den att använda i programmet eftersom man importerar kartan som en bildfil. Sedan klickar man på några punkter för att ange deras koordinater och vips är kartan kalibrerad och färdig att använda. Haken är ju att man måste ha någon form av koordinater för några punkter på kartan, men det bör ju knappast vara några problem om man utgår från Lantmäteriets material.

Kan tilläggas att det händer ganska mycket på utvecklingssidan med programmet. Sedan jag köpte det i slutet av oktober 2003 för en blygsam summa har jag fått fem (5), nya versioner mailade till mig. Visst, inga stora skillnader, men ändå... Tyvärr har jag inte haft tid att testa programmets alla möjligheter fullt ut, ännu. Får väl ta semester och plocka med datorn på en längre bilresa eller nå't...

/Göran

Ny version ute nu! MacGPS Pro 5.0.0

1
Bevaka tråden