Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD - Thumbnail server (hung)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 13:18

Sitter med ca 2 timmar redigerat dv-material som ska in i iDVD 4. Om jag låter iDVD koda i bakgrunden så anges den totala mängden data till 7 GB...men om jag kryssar för "bätter kvalitet" (men utan bakgrundskodning) så väger det bara 4 GB

Om jag ändå väljer att låta den koda i bakgrunden så får jag efter ett tag "Thumbnail Server (Hung)" när jag kollar datorns processer i Activity monitor. Desutom får jag samma utslag på "EncoderServer".

Vad är detta och vad beror det på?

Sist men inte minst: Finns det bättre sätt att göra detta på, datorn (dual 1.25 med 1,5 GB RAM) tog ca 8 timmar på sig för att koda 2 av filmklipp (samtliga ungefär lika långa).

Prövade också att bränna klippen i Toast...mer än lovligt långsamt plus att man inte kan göra egna menyer etc...

(jag ska sedan duplicera ovan nämnda "produktion" i 10 exemplar...)

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-02-18 00:29

Om du skall duplicera egentillverkade DVDs är Toast det enklaste och bäst fungerande sättet.
Det är bara att välja "Copy"-funktionen i Toast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 10:46

Det värsta är att jag inte lyckasskapa ett original i iDVD som det är nu

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-18 11:14
Ursprungligen av sputnik:

Sitter med ca 2 timmar redigerat dv-material som ska in i iDVD 4. Om jag låter iDVD koda i bakgrunden så anges den totala mängden data till 7 GB...men om jag kryssar för "bätter kvalitet" (men utan bakgrundskodning) så väger det bara 4 GB

Om jag ändå väljer att låta den koda i bakgrunden så får jag efter ett tag "Thumbnail Server (Hung)" när jag kollar datorns processer i Activity monitor. Desutom får jag samma utslag på "EncoderServer".

Vad är detta och vad beror det på?

Sist men inte minst: Finns det bättre sätt att göra detta på, datorn (dual 1.25 med 1,5 GB RAM) tog ca 8 timmar på sig för att koda 2 av filmklipp (samtliga ungefär lika långa).

Prövade också att bränna klippen i Toast...mer än lovligt långsamt plus att man inte kan göra egna menyer etc...

(jag ska sedan duplicera ovan nämnda "produktion" i 10 exemplar...)

Med en film på två timmar tror jag inte att du kan använda bakgrundskodning och "Högsta kvalitet". Om du vill aktivera bakgrundskodningen får filmen vara max 60 min.

Håller med om att det tar enormt lång tid för iDVD att koda en film. Man tror det är nåt fel. När sen filmen är kodad och klar så går det dock snabbt och smidigt att göra fler kopior. Datorn matar ut den brända skivan och frågar om du vill bränna en till. Stoppa in nästa bara, och nästa, och nästa,,,

Här är en annan diskussion där liknande saker diskuteras http://99mac.se/forum/showthread.php?t=36361&highlight=idvd och här en till http://99mac.se/forum/showthread.php?t=38869&highlight=idvd

Ursprungligen av Eva:

Håller med om att det tar enormt lång tid för iDVD att koda en film. Man tror det är nåt fel. När sen filmen är kodad och klar så går det dock snabbt och smidigt att göra fler kopior. Datorn matar ut den brända skivan och frågar om du vill bränna en till. Stoppa in nästa bara, och nästa, och nästa,,,

Jo, jag hade äggklockan stående på 14 min och brände 25 skivor på raken i går. Det gick bra det och jag tackar för tipsen jag fick.
Men om jag av någon anledning måste avbryta så vill iDVD koda om hela projektet igen, vilket gör att det tar ett par timmar innan första skivan kommer ut när man startar om.
Försökte komma runt det genom att köra copy i Toast men tidsvinsten var inte stor, dessutom fick man göra om inläsningen varje gång. (Missade jag något då kanske?)

Det vore kul om iDVD hade en extra knapp typ "vill du fortsätta senare" i stället för bara "klar", så kunde man spara ner det på disk.
Kan det vara en medveten begränsning från Apple, tro?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-02-18 23:13

Jag har själv en likadan dator som du själv, 2x1,25GHz, 1,25GB RAM
Håller just på att skapa 4st DVD med 1.5 timmar på varje.
Kodning av 1,5 timmar film tar c:a 1,5 tmmar. Bränningen c:a 15 minuter.
iDVD4 och OS 10.3.2. Jag använder "Högsta kvalitet".

Dock hade jag ett mycket skumt fel när jag använde temat "Sport".
Då tog 11 minuter film 4 timmar att skapa. Det tog 10 minuter när jag bytte tema och använde exakt samma filmdata.

För att kolla att iDVD fungerar som det skall, kör den Tutorial som följer med. Om den fungerar bra så är det troligtvis något fel med just det projekt du skapat i IDVD.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 23:15

Ja, jag börjar misstänka det... jag ska ändå blåsa burken till helgen, gör om projektet då så får vi se vad som händer...

1
Bevaka tråden