Surfningen behöver inte vara segt, det finns alternativ till explorer. Hastigheten i Chimera (inte långt efter PC-surfning tycker jag) går inte att jämföra med standardbrowsern Explorer.
Att byta till OS X är svår nöt, jag kan bara instämma att det beror helt på vad du gör. Jag kan bara förklara min situation.
Jag kör som ovanstående OS 9 på arbetsdatorn pga Quark och plugins. Min TiBook kör enbart OS X såvida den inte distillar i Acrobat Distiller (fungerar bra men ännu bara i classic tråkigt nog). Multitaskingen funkar ju bra mellan OS X och Classic undertiden, mycket värt.
Hade det inte varit för vissa flödesplugins som inte funkar i classic med Quark tvingas jag kvar, annars hade jag inte tvekat att byta till OS X på HELTID (PM G4 / 400mhz / 768 mb).
Här finns lite roliga genvägar i OS X som jag väntar på att få testa i produktion. Exempelvis, som alternativ till OS 9 ihopfällda fönster att istället växla mellan öppna fönster inom samma program, äpple + störreän-tangenten, när man kopierar mellan dokument, kan vara effektivt.
Hemma kör min fru en gamal biegeing på 300 mhz G3 med 768 mb minne. Mest surfing, office och itunes under Mac OS 10.1.5 (jaguarinstallatinen kraschar på denna masin, vet ej varför ): ). Men för den typen av sysslor funkar det utmärkt. Är lite förvånad över att den är så rapp som den är, borde ju gå på knäna. Vet inte om det påverkar att hårddisken är UW2 SCSI.
Vad detta ger för vägledning vet jag inte men arbetsglädjen känns bättre med ett snyggt OS.