Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X; kraschar?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 11:30

Är det möjligt att en Mac med Mac OS X kraschar, precis som en PC? Tydligen ska Mac vara väldigt driftsäkra, men KAN det inträffa en liknande BSOD (Blue Screen Of Death) på en Mac?

(i "Sex and the city" kom en ledsen gubbe upp på Carrie's PB, finns den i verkligheten?)

Ja, även en Mac med Mac OS X kan totalhänga sig. Kallas Kernel Panic och kan liknas vid blåskärmen i Windows. Du kan läsa mer hos Apple (på engelska)

• Oregistrerad
  • 2004-02-18 11:36

Jag har hört ordet ordet "Kernel" i PC-sammanhang också. Vad betyder det egentligen? Och kan en "Kernel panic" göra lika stor skada som på en PC? Och hur illa måste det egentligen vara om den ska "kernla" sig?

• Oregistrerad
  • 2004-02-18 11:44

Visst kan os x krascha men det är inte vanligt. Det beror lite på hur man sköter om sitt system. Jag tror att en vanlig användare inte upplever krascher så ofta som med xp. Men... det är ju ytterst relativt. Framför allt så behövs inte den där "nu är datorn seg"-omstarten som många windows-användare behöver ibland. Jag har haft en del krascher men då är det ju oftast mitt eget fel. skumma tillägg osv. Det finns en grej liknande BSOD men den säger bara något om kernel panic och att man ska starta om datorn.

Jag vet att den glada gubben fanns på mac os 9 iaf varje gång man startade datorn. Den sura gubben har jag inte råkat ut för.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-18 11:47

Kärnpanik kan bero på felaktiga drivrutiner eller trasig hårdvara, trasiga minnen t.ex.

En Kernel Panic är det absolut allvarligaste felet som kan inträffa i Mac OS X. Nästan helt säkert beror det på trasig hårdvara, t.ex. RAM-minne. En OS X dator kan "hänga sig" men systemet har inte kraschat. Då är det oftast Finder eller Dock som fryser och gör att man har svårt att klara sig utan en omstart; men datorn har inte kraschat.

Kernel betyder kärna och är grundstenen i operativsystem. Både Windows, Linux och OS X har kärnor (som förstås är olika). Kärnan utvecklas alltid för att vara väldigt stabil och tillförlitlig. Om du är nyfiken kan du fritt ladda hem källkoden till kärnan till OS X och titta på hur den ser ut.

Jag har bara upplevt Kernel Panic ett fåtal gånger under de snart tre åren jag använd OS X.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

En Kernel Panic är det absolut allvarligaste felet som kan inträffa i Mac OS X.
Jag har bara upplevt Kernel Panic ett fåtal gånger under de snart tre åren jag använd OS X.

Ciryon

Senast nu på morgonen hade jag två Screen of Death. Igår hade jag ytteligare en.

Sedan jag uppgraderade till Panther för snart en halvår sedan, har jag säkert haft uppemot 10 anfall av Screen of Death och det är fler än vad jag fick tillsammans med 10.1 under 2 års tid.

Har haft samma minnen (1x128 + 1x512) i hela tiden. Låter otroligt, men ej otänkbart, att det skulle ha uppstått ett hårdvarufel i RAM-minnet nu.

Datum för Kernel Panic enligt loggen:

Tue Jan 27 17:22:31 2004

Mon Feb 16 16:58:35 2004

Mon Feb 23 20:43:43 2004

Mon Feb 23 20:46:16 2004

Sat Mar 13 11:01:55 2004

Sun Mar 14 11:09:38 2004

Mon Mar 15 07:35:51 2004

Tue Mar 16 08:40:10 2004

Tue Mar 16 08:41:47 2004

Kan man utläsa ur loggen vad som har orsakat krascherna?

<ändring: lade till datumen för kracharna enligt loggen>

Senast redigerat 2004-03-16 09:38
  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 09:42
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Kan man utläsa ur loggen vad som har orsakat krascherna?

Man kan göra en god gissning utifrån information i loggar.

Ursprungligen av Pär:

Man kan göra en god gissning utifrån information i loggar.

Ok, ska jag skicka över loggen till dig för utvärdering? Eller kanske ska jag skicka den till Apple

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 10:21
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Ok, ska jag skicka över loggen till dig för utvärdering? Eller kanske ska jag skicka den till Apple

Det bästa vore väl att kika lite själv eller?
Annars kan du ju lämna i burken på översyn på närmsta service centre om du inte vill själv...

Ursprungligen av Pär:

Det bästa vore väl att kika lite själv eller?
Annars kan du ju lämna i burken på översyn på närmsta service centre om du inte vill själv...

Kan man på något sätt utläsa ur loggarna om det beror på ett hårdvarufel eller ett mjukvarufel?

Och jag som använt OS X lika länge har aldrig haft någon KP.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-18 14:51

Jag fick min hittills enda KP när jag stoppade i nätverkskabeln i min PB under uppstart. En omstart löste problemet.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-20 16:38

Mitt OS X brukar "hänga" sig genom att datorn "fryser", allt står still utom musen
som går att röra. Då är det bara att starta om, jag har tidigare väntat i upp till
12 timmar, när jag inte sparat, men slutet e alltid omstart!! Så nog kan det Crasha!

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 17:06
Ursprungligen av Marcus T:

Mitt OS X brukar "hänga" sig genom att datorn "fryser", allt står still utom musen
som går att röra. Då är det bara att starta om, jag har tidigare väntat i upp till
12 timmar, när jag inte sparat, men slutet e alltid omstart!! Så nog kan det Crasha!

Låter ju underbart mystiskt
Fryser alla applikationer eller "bara" finder eller "bara" dock eller bara "någon" applikation?
Har du problem med rättigheter?

Ursprungligen av Marcus T:

Med största säkerhet har datorn inte kraschat sett ur ett tekniskt perspektiv. För dig som användare är förstås datorn helt oanvändbar när du måste starta om den. Så ska det förstås nte vara. Program kan frysa vid nätverks-relaterade problem. Börja felsöka där!

Ciryon

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-20 19:17
Ursprungligen av Ciryon:

Med största säkerhet har datorn inte kraschat sett ur ett tekniskt perspektiv. För dig som användare är förstås datorn helt oanvändbar när du måste starta om den. Så ska det förstås nte vara. Program kan frysa vid nätverks-relaterade problem. Börja felsöka där!

Ciryon

Det e vad jag har hört från flera, men vet ej hur jag skall felsöka!
Har provat flera olika sätt att "networka" senaste är dsl till WIFI Router -
och sen 4 datorer på nätverket, DCHP delade...

Mjo, Mac kan allt krasha. Något jag tyvärr har fått uppleva mer än en gång på min PowerMac, faktum är att den krashar oftare än min gamla PC med Windows 2000. Firefox t.ex kan få hela datorn att frysa till ibland, det börjar med en badboll och hela programet blir oresponsivt, sedan så kör man cmd / backspace / escape för att stänga ned det, men det vill den ej och helt plötsligt så har Windowservern hängt sig helt.

I genomsnitt får jag kanske SSH:a in från iBooken och döda några processer den vägen två gånger på en dag. Ibland fler gånger. Det har också hänt att windowservern helt plötsligt får för sig att hänga sig när man har igång några småprogram som Mail.app, iTunes helt utan någon form av förvarning, då har det heller inte fungerat att SSH:a in alla gånger.

Som kontrast kan jag iof säga att min iBook har totalhängt sig (windowservern dör eller whatever) 3 - 4 gånger på 1 ½ år. Jag misstänker nästan att någonting är fel med PowerMacen.. ?

Sad Mac

Ursprungligen av Foxfire:

Är det möjligt att en Mac med Mac OS X kraschar, precis som en PC? Tydligen ska Mac vara väldigt driftsäkra, men KAN det inträffa en liknande BSOD (Blue Screen Of Death) på en Mac?

(i "Sex and the city" kom en ledsen gubbe upp på Carrie's PB, finns den i verkligheten?)

Jajemen, "SadMac" finns på riktigt. Eller fanns, vill säga. Åtföljd av en riktigt läskig falskklingande uppstartsblongdisharmoni. Måste finnas att hitta på nostalgi-sajter.

Senast redigerat 2004-03-16 10:57
  • Medlem
  • 2004-03-16 15:27

Ett problem jag hade i och med uppdateringen till 10.3.2 var att alla program badbollades och man fick starta om. Det visade sig att det var firmwaren på min D-link 804 router som behövde uppdateras till nyaste version. Efter det har jag inte haft några sådana problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-16 19:34

Enligt kraschloggen har min dator bara kraschat en enda gång, och då var det mitt eget fel. Jag hade köpt ett billigt USB-kort på Clas Ohlson och trodde i min enfald att det skulle funka, men icke. Datorn fick en kernel panic när jag startade den.

1
Bevaka tråden