Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommandon för start av datorn

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-19 22:36

Efter att bootat på installations CD:n för OS X 10.2 så finns 2 val vid omstart.

1 - håll ned c för att boota från CD
2 - håll ned alt vid boot för att kunna välja startskiva

Om val 2 görs hur väljer jag vilken skiva som ska bootas från?
(Tangentbord och musklick händer ingenting)

PowerMac G4 (Mirror door)

Vad göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-20 00:24

När du gör val 2 så tar det ett tag då den går ut och söker på nätverket efter netboot servrar. Men det skall gå att klicka med musen på den du vill boota ifrån och sen klicka på högerpilen.

Du har installerat om datorn? Den sätter då startskivan till det du installerade på. Så det borde bara vara att starta om utan att hålla ner något för att den skall boota.

/glemme

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 00:28

Det kan dröja ett tag innan du kan välja från vilken start skiva du kan starta från.

//Rob

• Medlem
  • 2004-02-20 23:28

Till och börja med så har jag inte installerat om datorn utan endast använt skivverktyget.

Provade val 2 och väntade i sådär 10-15 min men utan att något händer. Är tvungen att starta om datorn
via strömbrytaren och datorn går upp på OS X skivan. Den enda lösningen är att installera ett
system för att där efter kunna välja vilken startskiva jag önskar.

Problemet kvarstår.

/Jocke

• Oregistrerad
  • 2004-02-21 01:37

Har du ett system på HDn? Vad är det egentligen du vill göra? Starta från HDn eller installera ett nytt system?

Om du har ett system på HDn så ska det gå att se disken med systemet när man startar datorn med option (alt) tangenten nedtryckt. För att ta ut CDn kan du ta trycka mus knappen vid uppstart och CD kommer ut.

//Rob

• Medlem
  • 2004-02-21 09:40

Lite bakgrundsfakta:
Har en 80 GB intern disk med OSX 10.2.8 + OS9 9.2.2
Köpte en intern 160 GB som jag partitionerade med skivverktyget till 2 st volymer på 80 GB styck men
partioneringen blev aldrig klar (stod och tuggade i 3 h) utan fick avbryta.
Bootade då upp på OSX CD för att köra skivvertyget därifrån partionerade där (30 sek) inga problem
Bootade med alt för att kunna välja startskiva men OSX CD visas men inte ens den går att välja.
Enda lösningen är strömbrytaren låta datorn gå upp på OSX CD sen göra en installation av systemet för
att sedan kunna välja startskiva.

1
Bevaka tråden