Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJälp mina dokument är borta

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt och jobbade med textdokument i textredigeraren och lämnade ibooken ett tag för att dricka kaffe och annat.. när jag kom tillbaka möttes jag av en svart skärm trots att datorn helt klart var igång, den kom int etillbaka från vilan. Till slut blev jag tvungen att starta om den. Är de textdokument jag hade uppe borta nu=?????

elelr fnnsd e någonstans?

Om du inte sparat dokumentet är det borta.

I fortsättningen trycker du Spara efter varje mening du är nöjd med, eller hur?

ja inte fan tänker jag lita på min mac längre iallfall.... jävla pissdator

• Oregistrerad
  • 2004-02-22 21:29

Kolla upp varför den inte vaklade i systemloggarna, ifall den dummar sig någon mer gång…

hur åstadkommer man detta?

• Oregistrerad
  • 2004-02-22 21:43

Ja det är väl det du kanske kan få reda på i loggarna…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-22 21:51

Man ska alltid spara dokument, speciellt när man går i från datorn... Även om ett system är jättebra så kommer det alltid krascha NÅN gång. Då är det bäst att spara dokumenten...
Gäller både Mac och PC enligt lång erfarenhet.
Fast många ordbehandlare har en säkerhetssparfunktion som automatiskt sparar dokumentet då och då till en tillfällig fil. Och om datorn kraschar så kan programmet återskapa dokumentet. Dåligt att Textredigerare inte har denna funktion eftersom den är väldigt bra och alltid har hjälpt mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-22 22:07

Brukar man inte lära sig av sina misstag? http://99mac.se/forum/showthread.php?t=26773

Humlis: Lol. Roligt. Väldigt roligt.

Senast redigerat 2004-02-22 22:55

därför som jag gick över till textredigeraren (efter uppmaning!!!!!!!!!!!!! om detta och övertygan om dess förträfflighet)...åtminstone så har word en återskapningsfunktion.. så det blir nog ändå word i fortsättningen, trots alla buggar där

fuckin hell

humlis - hahaha, lärdomen kanske borde vara att sälj adatorn och köpa ett vitt anteckningblock med ett litet lysande vitt äpple på.. garanterat kraschfritt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-22 23:17
Ursprungligen av zingoalla:

därför som jag gick över till textredigeraren (efter uppmaning!!!!!!!!!!!!! om detta och övertygan om dess förträfflighet)...åtminstone så har word en återskapningsfunktion.. så det blir nog ändå word i fortsättningen, trots alla buggar där

Jag skulle nog hellre försöka komma ihåg att spara dokument än att försöka använda Word.
Även i Word måste man komma ihåg at spara regelbundet för den kraschar jätteofta och i återskapningen fattas ofta det man skrev de senaste minuterna.

Tillägg: Dessutom måste man ju inte använda just Word bara för att man inte gillar Textredigerare. Det finns ju massor med olika ordbehandlingsprogram. Ett är Nisus Writer som fick väldigt bra kritik av MacWorld.

Tyckte Word var stabilt som bara den ... i 10.2 Så icke i 10.3. Borde inte MS komma med en liten uppdatering snart?!

Eller väntar man och siktar man på att Office 2004 ska sälja bättre i stället? :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 01:09

humlis - hahaha, lärdomen kanske borde vara att sälj adatorn och köpa ett vitt anteckningblock med ett litet lysande vitt äpple på.. garanterat kraschfritt

Haha

Jag är fortfarande lite nyfiken på vad som hänt din burk? Om den inte har totalfryser eller får "kärnpanik" så starta inte om den om det händer igen eftersom det momentet undanröjer alla chanser på att spara information.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-02-23 03:19

Nja, Apple lampan på blocket kanske börjar brinna och så brinner anteckningarna upp?

den låg på sängen och var rätt varm med fläkt igång och allt när jag lämnade den... kan den bli för varm så att den fryser sig själv för att hindra att saker "brinner"?????

säkerhetsåtgärd????

har inte haft några större "kraschproblem!" på ett år annars.... ett kernelpanic, en vägran att gå i viloläge och sådet här

den låg på sängen och var rätt varm med fläkt igång och allt när jag lämnade den... kan den bli för varm så att den fryser sig själv för att hindra att saker "brinner"?????

säkerhetsåtgärd????

Det brukar normalt sett vara sista utvägen ifall sensorerna i datorn upptäcker att värmeutvecklingen går åt helskotta. Men det *ska* inte hända så länge fläktarna gör sitt jobb som de ska (iaf under normala förhållanden).

• Oregistrerad
  • 2004-02-23 21:09
Ursprungligen av Samuel K:

Men det *ska* inte hända så länge fläktarna gör sitt jobb som de ska (iaf under normala förhållanden).

Beror ju på hur mjuka och fluffiga täcken man har…

1
Bevaka tråden