Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pay-per-View Quicktime Ström

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon tipsa mig om en lösning där man kan ta betalt per tittare när det gäller en webcast via QTSS?

Exempel: Vi har unikt material som vi vill strömma. Vi har en broadcaster och en QTSS-server. Om vi lämnar ut länken till strömmen öppet kommer vi på nolltid få överbelastning på vår internetlina, vi vill sälja ca 200st "biljetter" som ger tillgång till en visning via sin Quicktimeklient.

Finns det färdiga lösningar för detta? Är det svårt att skapa 200st unika URL:er till en QTSS-ström? (lösenordsskydda vet jag hur man gör)

• Oregistrerad
  • 2004-02-22 13:07

Vill minnas att det gick bra att maila ut "unika länkar"…
Äh… Var så länge sen så jag minns inte riktigt.

Ingen som vet?

Ursprungligen av Björnström:

Ingen som vet?

Qbrick vet, http://www.qbrick.com
Dom byggde och streamde Big Brothers lösning (förra året). Fungerade precis så...

Ursprungligen av P.Saltskog:

Qbrick vet, http://www.qbrick.com
Dom byggde och streamde Big Brothers lösning (förra året). Fungerade precis så...

QBrick vill inte använda Quicktime utom i nödfall. BB har aldrig streamats i QT.

• Medlem
  • 2004-02-25 11:07

Borde man inte kunna göra en app som kontrollerar IP numret hos beställaren och sedan genererar ett lösen som bara kan användas med detta IP? Lösningen har dock svagheten att användare bakom samma IP kan komma åt filmen.

Kan man inte koppla det till en sånhäringa SMS tjänst?
Skicka ett SMS med nån kod, få tillbaka en kod. Knappa in koden i ett formulär och bli routad till "din" stream.
Borde ju kunna automatiseras. Lite a'la BigBrother.
/Mattias

Är det access till filmklipp eller till direktsäningar du vill justera med det?

På sidan 40 i adminguiden till QTSS (http://www.ictp.trieste.it/~radionet/2003_nitda/lectures/carlo/QTSS/qtss_admin_guide.pdf) står det ju att man kan justera det med namn och lösenord.
Eftersom verktyget för att redigera lösenordsfilen är terminalbaserat borde man väl kunna scripta och skapa användarnamn och lösen från nån servlet? eller är jag ute och cyklar.

Jag vet dock inte om det förhindrar två användare att använda samma namn och lösen. Det finns säkert någon cookiefunktion i RTSP-protokollet. Frågan är bara om man kan sätta den via HTTP, eller om den måste sättas med RTSP också.

Jag har hittat namn & lösenord - men det hindrar ju ingen att posta lösenordet på ett forum och plötsligt har man 5000 tittare istället för 50.

Det bästa vore ju en unik länk som bara tillåter en tittare per länk.

Jag vill nämligen sälja "biobiljetter" med visningar varje timme och cirka 200 platser per visning.

• Medlem
  • 2004-02-23 02:51
Ursprungligen av Björnström:

Jag har hittat namn & lösenord - men det hindrar ju ingen att posta lösenordet på ett forum och plötsligt har man 5000 tittare istället för 50.

Det bästa vore ju en unik länk som bara tillåter en tittare per länk.

Jag vill nämligen sälja "biobiljetter" med visningar varje timme och cirka 200 platser per visning.

Du kan ju alltid slumpa fram ett värde som du sedan skickar till den som ska få se samtidigt som du sparar den i en databas.

Lägger någon ut länken med det slumpade talet på ett forum kollar du sedan mot databasen om det redan är använt, är det det så skickar du dem till en annan sida.

För att se filmen så använder du samma värde i en query_string till själv streamen. På så sätt kan inte kopiera in länken direkt i quicktime utan måste gå via din url...

Edit: Nu svamlar jag ju.. det var ju nästan det du skrev, unik länk...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 01:20

Det går inte att knyta antal samtidiga använder "per user"? Dvs att man bara låter 1 st person "per lösen/användare" vara inloggad samtidigt.

Jag tror att Apple Developer Connection TV (ADC TV) är ett bra exempel på precis det du vill göra. Jag har inte alla detaljerna där direkt men gissar att man i WebObjects-applicationen håller reda på alla användar- och kontouppgifter. WebObjects loggar sedan in på servern och skapar en Reference Movie som du skickar till användaren. På ADC TV är det sedan en rätt kort timeout som gör att om du trycker paus och väntar mer än en minut eller så måste du logga in igen. Har faktiskt inte hunnit prova om det går att snabbt som tusan skicka refmovien vidare. Eftersom refmovie på några få K bara innehåller en länk till QTSS som kräver inloggning och användaren aldrig ser användarnamn och lösenord borde det kunna fungera.

Det kan ju vara värt att titta på ett publiceringssystem för QuickTime och här är ett som är byggt i Falun av de coola gänget på Barsark:
Navicast

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 06:11

Du kan bygga en PHP-lösning mot en SQL-databas där du kan skydda rtsp-adressen i en annan QuickTime-film. Alternativet är att ta hjälp av Live Stage Professional. Det finns många vägar att ta och XML och SMIL är ett par intressanta språk du kan använda. Live Stage är för övrigt det program Barsark använt sig av när de gjort sin QuickTime-film.

Martin, visste du att jag är en LivestagePro kille *blink*
Navicast är grymt. Problemet är bara vad jag fattar för den enorma kostnaden.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-25 10:43

QTSS är uppbyggd så att man kan skriva plugins för flera olika funktioner, en skulle kunna vara att kolla upp mot en databas om en biljett är förbrukad, verkligen ska till den adressen eller vad som nu vore intressant.

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 17:19

Systemeringen är enkel med en SQL-databas eftersom det räcker att ha en variabel för hur många biljetter användaren har kvar av respektive film. Vad jag tror att Björnström behöver veta är att XML och SMIL är två protokoll en QuickTime-film kan nyttja och att filmen därför kan ta bort en biljett först när den spelat [nästan] hela filmen till exempel.

1
Bevaka tråden