Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband tävling på 99mac?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som tycker att en Garageband-tävling vore kul? Eller är det för tidigt (hur många har GB egentligen?).

  • Medlem
  • 2004-02-16 17:46

snart. Men jag har ingen keyboard... Det ska väl gå utan? Eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 00:56

Ja, det vore skoj.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 01:06

Helt okej tycker jag .. Bara det blir klara regler så

Absolut! En viktig regel borde vara att man bara får använda just GarageBand. Trist om det kommer Logic- eller Reason-experter och kickar rumpan med oss hemma-användare.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-22 16:26
Ursprungligen av Ciryon:

Absolut! En viktig regel borde vara att man bara får använda just GarageBand. Trist om det kommer Logic- eller Reason-experter och kickar rumpan med oss hemma-användare.

Ciryon

Men om man, som jag, har gjort en låt med SoundEdit 16 då?
(skulle aldrig kunna köra GarageBand på någon av datorerna jag har)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 16:28
Ursprungligen av Rajje:

Men om man, som jag, har gjort en låt med SoundEdit 16 då?
(skulle aldrig kunna köra GarageBand på någon av datorerna jag har)

Ska det vara en Garageband-tävligt så ska det enbart vara gjort med hjälp av Garageband.

Visst är det synd för de som inte kan använda det men då får du väl rösta fram en musiktävling istället.

Man kan väl ladda upp själva GB-projektet för att visa att det är "äkta"?

Ursprungligen av Björnström:

Man kan väl ladda upp själva GB-projektet för att visa att det är "äkta"?

Eller kunna visa det om man vinner. Kanske lite onödligt att tvinga alla att lägga upp GarageBand-projektfiler som ofta ligger på massa megabytes.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 18:14

För att gå lite offtopic, kan man använda loopar och mjukvaruinstrument (keyboard via MIDI) genom Logic?

Jag skulle sätta regeln att det enda man får använda är Garageband och de inkluderade samplingarna, fast det som man spelar in som t.ex. röst är ok.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 22:08

är det då okey att t.ex. koppla in en el-gitarr och liknande. eller får man bara andvända sig av loopar?

  • Medlem
  • 2004-02-23 00:52

bara loopar. orättvist annars.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-02-23 08:44

Blir det något pris till vinnaren?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 11:35

det låter riktigt kul...fram med anmälningarna:)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 11:42

jag e phet på.. om jag får låna Tai´shars Mac

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 16:10
Ursprungligen av DimeR:

jag e phet på.. om jag får låna Tai´shars Mac

Glöm det! Hehe .. Ska bara fixa en extern hårddisk .. sedan finns det något som kallas sammarbete...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:27
Ursprungligen av Tai`shar:

Glöm det! Hehe .. Ska bara fixa en extern hårddisk .. sedan finns det något som kallas sammarbete...

Meh.. kej rå.. -jag hade aegt dej annas =)-

Får man ha JamPack då?

J.

Jag ringer Apple och kollar om vi kan göra något mer "officiellt" över tävlingen - kanske kombinera med någonting dom arrangerar. Vi bör ju åtminstonde ha ett roligt pris, eller hur?

Fundera mer på hur vi genomför detta under tiden. Jag har kämpat för att få låna lite serverutrymme hos en ny leverantör och det har varit 95% klart i tre veckor (jag har bokat varje helg för serverflytt utan att det blivit av). Om allting stämmer blir det klart denna vecka och då har vi möjlighet att hosta alla låtar på vår egen server nästa vecka (och till och streama allihopa i ett eget radioprogram via QTSS, vad sägs om det?)

Ursprungligen av Björnström:

Vi bör ju åtminstonde ha ett roligt pris, eller hur?

Ett års medlemskap på .Mac eller mac.se?

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Ett års medlemskap på .Mac eller mac.se?

J.

I såfall mac.se

Ursprungligen av Björnström:

I såfall mac.se

Jag menar om Apple ville vara med på något hörn så kan det ju bli .Mac.

J.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 15:29

låter jätte kul, du är allt bra påhittig du björnström...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 16:50

Detta verkar kungligt kul! GB är (i alla fall för mig som gillar att tralla, men inte kan spela något instrument) den mest tidsätande sysselsättning jag sprungit på sedan GTA Vice City till PS2an. Det är en bra sak

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 22:04

och det är nog lite nyttigare att komponera musik än att slå ner gamla kärringar med baseboll trä.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 00:24

I sanning mer moraliskt högstående. Men får mig ändå att gå till jobbet som en hålögd vålnad. Förvisso lyssnandes på mina kompositioner från kvällen innan i iPoden, men ändå. Att det skall vara så svårt att fastna litet lagom för något.

Jag kollade lite med berörda parter och det finns ett mycket stort intresse - detta kan bli hur cool som helst.

Sätt igång och meka i Garageband nu

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 16:15

Får man ha jampack, eller är det bara stardardlooparna som gäller?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 17:29

Jag tycker ni borde ha lite olika klasser i er kommande(?) tävling. Detta för att alla ska kunna visa vad de kan utan att begränsas. Naturligtvis tillåts inga andra program än Garageband.
Exempel:

Klass 1
Man får bara använda loopar att pussla med. (Kanske tillåta sång?)

Klass 2
Samma som klass 1 men du får även använda keyboard.

Klass 3
Samma som klass 2 men här tillåts även egna inspelningar av instrument. (Gitarr, Bas, Flöjt, mm. mm.)

Någonting liknande skulle gynna alla.
Utom kanske er som driver tävlingen och måste stå för fler priser.

Bevaka tråden