Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modem kapning mm

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-11-03 11:17

Finns det något program liknande Adaware till 9.1 och något sätt man kan kolla om man är modemkapad. Mitt modem lät lite konstikt när jag startade den idag.

Vet inte alls.
Sorry.

Finns det någon risk för macanvändare över huvud taget?

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 09:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Finns det någon risk för macanvändare över huvud taget?

Borde väl gå skriva ihop något iofs. men sen hur man skall få folk att installera det eller köra det utan att förstå hur dom gör det vet jag inte riktigt...

Nä precis. Lägg därtill att det går 20 wintel-användare på varje macanvändare så kan man tänka att skurkarna som utvecklar modemkapningsfunktionerna inte siktar på mac i första hand.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-14 10:23

Enligt Konsumentverket som jag frågade i början på veckan så existerar det vad de vet inget som kan kapa modemet till en Mac för att det finns för få mac-användare.

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 10:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy
Enligt Konsumentverket som jag frågade i början på veckan så existerar det vad de vet inget som kan kapa modemet till en Mac för att det finns för få mac-användare.

kan och för få var väl en jä*la formulering
Kan är ju en sak - och det är inte lika lätt som win (även om det väl är enkelt via något kommando iofs. men de skall ju köras oxå)
För få har väl mest med nyttan av att idas krångla med att hitta en potentiell metod.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-14 10:35

Skäll inte på mig som budbäraren för deras svar ;o)

Nej men det är väl bättre att satsa på att komma åt 95% av alla datorer och skita i de andra? ;o)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
kan och för få var väl en jä*la formulering
Kan är ju en sak - och det är inte lika lätt som win (även om det väl är enkelt via något kommando iofs. men de skall ju köras oxå)
För få har väl mest med nyttan av att idas krångla med att hitta en potentiell metod.

Ja, som sagt, det handlar väl om *risken*. Om risken är 1 på 10000 att vi macanvändare riskerar modemkapning så bör de väl prioritera andra saker.

Jag använder inga virusprogram, inte för att jag inte tror det *går* att göra virus till mac, men för att *risken* att jag drabbas är otroligt liten.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-11-14 18:08

Det är så skönt att ha en Mac.:)

• Medlem
  • 2004-02-24 19:30

Har en kamrat som fått sitt modem kapat. Han har nu fått en räkning på x-antal kronor som ska vara betald på fredag.

Till saken hör att fakturan skickats via hans nätoperatör "Universal Telecom". Min kamrat känner sig helt maktlös och undrar vilka möjligheter han har att bestrida detta. Han upplever det som om bevisbördan ligger hos honom?

Finns det något att göra i sådana här fall? Kan han låta bli att betala räkningen utan att råka ut för inkassokrav och eller betalningsanmärkning?

Någon juridikkunnig som vet hur man bör gå tillväga?

MVH
freja

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 19:36

Lokala konsumentvägledaren eller konsumentombudsmannen (ogärna skulle jag tro).
Finns säkert någon FAQ om detta på konsumentverket.se
En sökning på IDG eller liknande Win-nyhetssite (nu var jag väl elak ) kan ge lite - för det är lite nyheter om detta emellanåt.
[Om han slipper räkningen så be honom lägga dom på en switch :-D]

• Medlem
  • 2004-02-24 19:50
Ursprungligen av Pär:

Lokala konsumentvägledaren eller konsumentombudsmannen (ogärna skulle jag tro).
Finns säkert någon FAQ om detta på konsumentverket.se
En sökning på IDG eller liknande Win-nyhetssite (nu var jag väl elak ) kan ge lite - för det är lite nyheter om detta emellanåt.
[Om han slipper räkningen så be honom lägga dom på en switch :-D]

Tack för ditt svar!

Vad gäller det sistnämnda så jobbar jag på att övertyga vederbörande!

Nja, lite elak var du, som straff får du gärna hjälpa mig med länkar till relevanta sidor.

Hoppas fortfarande på svar/tips från någon/några kunniga här på detta ypperliga fora!

MVH
freja

• Medlem
  • 2004-02-24 20:50

Tack för din vänlighet Pär!

Hoppas nu att han blir hjälpt av dessa råd. Vore förfärligt om han åker på tråkigheter som t ex betalningsanmärkning.

Märkligt att fakturan inte skickas av det usla företaget direkt utan går via internetleverantören?

MVH
freja

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:09

En modemkaparprogram går väl i princip att göra till Mac OS X. Telia har ju gjort det med sin 020-installation. Den ställer om nätverks- och Internetuppkopplingsinställningarna att ringa till Telias servrar. Man måste dock autentisera ändringen innan den görs och detta ligger på systemnivå. Skall man komma förbi detta måste lösenordet i Netinfo-databasen dekrypteras först och det görs inte i en handvändning...om det nu inte är omöjligt

1
Bevaka tråden