Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips- Stativ för DV Kamera

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej hej

behöver köpa ett relativt bra stativ till en helst billig penning till min lilla dv kamera. är det någon som har några tips om vad man ska titta på? den får som sagt inte kosta för mycket men det behöver ju inte vara det sämsta på marknanden heller. jag är helt lost på det här ämnet...

tack på förhand
anders

Det finns en uppsjö stativ på marknaden. Ett par tips. Se till att du köper ett stativ som har en libell. Det vill säga en liten vattenbubbla för att ställa det i lod. Det kan dessutom vara idé att välja ett som man kan köpa delar till. Jag har använt ett som heter Libec TH650. Heter säkert något annat nu men du kan ju undersöka detta. Inte för dyrt säger du. Vad innebär det? Jag skulle personligen inte köpa ett stativ under 1500-2000kr eftersom det ofta innebär att kvaliteten är så låg att man får köpa nytt oftare än vad som är lönsamt.

Lycka till!

/TM

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2004-02-24 16:11

Manfrotto har en bra stativ kolla på www.tura.se

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 22:01
Ursprungligen av anders gbg:

hej hej

behöver köpa ett relativt bra stativ till en helst billig penning till min lilla dv kamera. är det någon som har några tips om vad man ska titta på? den får som sagt inte kosta för mycket men det behöver ju inte vara det sämsta på marknanden heller. jag är helt lost på det här ämnet...

tack på förhand
anders

Du får gärna komma in och titta på stativ hos oss. Vi en hel del proffsvideoprylar, men också enklare stativ avsedda för DV-kameror. Vi kan ta hem hela Manfrottos sortiment.
Ring Daniel Eng och snacka med honom. 031-337 09 07

Kolla prylar och priser här t.ex.: http://www.photax.se/

  • Medlem
  • 2004-02-24 22:55

Ett par saker som jag brukar tänka på när jag hyr stativ. Snabbfästen för alla ben (alltså ett enda fäst som låser alla delarna i benet). Det ska gå attt loda, precis som Treasuremine sa. Du berhöver dessutom kolla så att stativet orkar med vikten av din kamera. En annan bra sak att tänka på är att skaffa ett "lätt" stativ som inte väger hur mycket som helst. Min studietid dyker upp i huvudet när jag jobbade med lokaltv och släpade på en beta sp kamera (13Kg), kamera bälte (7Kg) och ett gammalt Vinten stativ (typ 10Kg). Det var inte trevligt att vara ute och plåta. Undvik vikt, det blir roligare att ge sig ut då och man hoppar inte lika gärna över stativet. Körde med mitt privata enbensstativ på slutet, inte alls like bra men otroligt mycket roligare!

Tycker dock det viktigaste är att an trivs med stativ huvudet, inte för trögt, inte för löst. Ska kännas gediget. Det går att ställa in på de flesta stativ men det funkar ju lite olika.

Tycker Sachtler gör de skönaste stativen men Manfrotto är bra och prisvärt.

tack ska ni ha för er hjälp, jag ska ge mig ut i den här djungeln nu till helgen. men era tips har hjälpt!

1
Bevaka tråden