Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"unrendered"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-14 19:02

Hej. jag är rätt ny på final cut express och har en liten fråga.

När jag importerar video från min DV-kamera eller exporterade DV-filer från iMovie och lägger materialet i tidslinjen så säger programmet att materialet är orenderat. Detta innebär att alltihop måste renderas innan det kan beskådas eller tanka över till Dv-kamera, inte särskilt smidigt. Antar att det är nån inställning jag har missat. Har ni lust att hinta om hur jag kan ta mig ur renderingsfällan?

(Jag har gjort "Easy Setup" och valt det översta alternativet "DV - PAL")

EDIT: Kameran är svensk och jag hade ställt in FCP på PAL, inget annat.

Senast redigerat 2003-12-15 00:21

kolla vilket ljud din kamera använder. Är det en liten kamera, konsumentversion av DV, kanske den spelar in 12-bitars ljud på 33,1kHz, och då måste du välja samma inställningar för din timeline i Final Cut, som jag tror använder 16-bitars ljud på 48kHz som default.

Gör en kopia på DV-Pal setupen, och välj samma audiosettings som din kamera har. Det borde lösa problemet.

  • Medlem
  • 2004-02-24 23:27

Tar du in bilderna i iMovie och sen importerar dem till FCP? Jag har nämnligen för mig att iMovie använder sig av någon slags variant på DV som ljudet skiljer sig på.

1
Bevaka tråden