- starground
- Medlem ●
- 2004-02-25 15:08
Igår inträffade det som inte får hända. Jag har en G4 MDD dubbelpropp 867MHz där jag kör OS X 10.3.2 på orginaldisken (Seagate Barracuda IV 60 Gb, disk 0) samt OS 9.2.2 på en annan identisk hårddisk (Seagate Barracuda IV 60 Gb, disk 1). Har en del program jag bara kan köra under OS 9...
OS X-disken raderades helt (efter backup till andra disken...) i januari och Jaguar installerades helt "clean" (HFS+ Journaled).
Allt var frid och fröjd tills igår, när jag efter att ha jobbat in-bootad i OS 9 ändrade startskiva (andra disken/OS X) och startade om. Jag får en grå skärm med den vita Apple-symbolen. Sen händer ingenting. Jag startar om och håller ner alt-tangenten och väljer OS 9 disken. Därefter använder jag skivvkontroll för att kolla/reparera OS X-disken. Jag får:
Undersöker skivan "Mac HD"
...
...
Kontrollerar katalogens Btree
Problem: Invalid key lengh, 4, 6434
Kontrollen är klar. Fel har hittats, men Skivkontroll kan inte reparera den.
Ooops. Eftersom jag fortfarande kan nå data på OS X-disken kopierar jag ett pågående arbete till OS 9-disken. Vis av erfarenhet? Jag slänger in Jaguar CD1, bootar om med c-tangenten intryckt. Kör Disc Utility/First Aid och får:
Veryfying volume "Mac HD"
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid key lengh
The Volume Mac HD need to be repaired.
Volume check failed.
Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)
1 volume checked
0 HFS volumes verified
1 volume failed verification
Ooooooops. Tillbaka till OS 9-disken. Hm. Sätter den i vila. Efter ett tag återvänder jag till datorn, men den vaknar inte. Startar om och får se en för mig helt ny startbild: Grå skärm med startknappssymbol plus texten "You need to restart your computer...." på flera språk SAMT (!!!) text över bakgrundsbilden (vitt på svart):
"panic (cpu 0): Unable to find driver for this platform: "PowerMac3,6".
...
panic: We are hanging here..."
Ooooooooooops. Den här skärmen visas varje gång jag startar burken, om jag inte håller ned alt-tangenten och väljer OS 9-disken! Jag tillfrågas också om jag vill formatera om OS X-disken vid uppstart...OS 9 ser inte hårddisken längre...Tänkte man skulle kunna göra en "Archive/Install", men det går ju inte, då systemet är uppgraderat efter installationen med Jaguar cd:n (!!!Knowledge Base #106805). 35 Gb farväl?
All hjälp mottages tacksamt!!!! (Dock ej text innehållandes "Norton" och "PC är mkt bättre")
//starground
PS Postat på MacWorlds forum tidigare. Detta är alltså inte andra gången det händer....;-) DS