RSS verkar intressant men har aldrig använt. Kan Du ge tips på hur man kommer igång tills 99mac egen klient finns på plats.
RSS har fått mig att läsa nyheter på ett helt nytt sätt sedan jag började med på allvar förra året. Har använt NetNewsWire som Johan tipsade om och Shrook som också är rätt bra.
Varför är det så revolutionerande då, enligt mig? Jo, jag kan på ett helt annat sätt hålla koll på ett väldigt stort antal intressanta sajter. Här är några punkter:
- Man man slipper gå till varje sajt och kolla efter nyheter (väldigt tidsödande)
- Man får snabbare nys om nya texter/artiklar/nyheter på nätet.
- Man får mycket bättre koll på vad som är nytt och vad man redan läst.
- Man missar inte lika lätt en nyhet.
- Nyheterna kommer till dig - inte du till dom (så att säga).
Det är förstår mer än bara traditionella nyheter, det kan ju vara nya texter från intressanta bloggare, nya macprogram från MacUpdate eller dagliga recept och kända citat. Bara för att ta några exempel.
Har man aldrig testat detta förut så rekommenderar jag starkt att man laddar hem ett demo av NetNewsWire (eller Lite-versionen) eller t.ex. Shrook. Båda programmen har ett stort gäng färdiga RSS-strömmar som man kan prenumerera på så det är väldigt lätt att komma igång.