Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika digatala källor?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-28 11:40

Funderar lite på om det går att mixa ihop ljud och bild inspelat på flera digitala källor? Egentligen är väl frågan, går allt lika fort? Om man får det att synka i början, håller det hela tiden?
Fattar någon vad jag menar?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 14:09

Ska du mixa ihop flera digitala ljudkällor behöver du med all sannolikhet en extern synksignal, (Wordclock, Video; AES etc) som du låser alla maskiner till. Sen måste dina ljudkällor använda samma samplingsfrekvens.
Vad menar du med att mixa ihop digitala bildkällor? Vill du ha flera digitala bandmaskiner att gå samtidigt? Visst går det men då börjar det bli rätt dyrt ...
Är du på hemmafilmsnivån ska du veta att det för det mesta funkar alldeles utmärkt att mixa dina lju analogt. Enklare och billigare och är det inte värsta proffsljudet du är ute efter så är det fullt tillräckligt.

Det blir förstås lite lättare att svara mer exakt om du kan specificera ditt problem lite mer...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 16:43

Beroende på hur många ljudkällor som används samtidigt, och hur omfattande projektet är och ditt ljudkort, kan man inte bara spela in en källa åt gången i ex. Logic el. dylikt och sedan mixa, samt synka inom Logic, för att sedan synka till videon i Logic som jag har för mig skall ha en sådan funktion. Kanske inte den mest strömlinjeformade arbetsordningen, men den borde fungera, utan att kosta skjortan???

Annar finns ju ljudkort från t.ex Lynx som har ett gäng digitala in där man mixar i datorn. Fast de är ju inte gratis, de heller. De korten har inbyggt videostöd om jag inte misstar mig.

Digitala mixers är väl rätt billiga nuförtiden?

Som alltid relevant vid likande frågeställningar: Hur stor är din tilltänkta budget? Snackar vi Fisk, Fågel eller mitt emellan?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-28 16:40

Problem och problem, snarare lite funderingar...

Det är väl hemmapularnivå det handlar om.

Om man t.ex. spelar in video med en DV-kamera, samtidigt som man spelar in ljudet på en PortaStudio, DAT eller liknande, och sedan sätter ihop det med iMovie.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-28 16:54

Budget: Ingen!

Nejvars, på jobbet har vi en apparat som bl.a. bränner ljud på CD-skivor "live" och en bra mikrofon. Min tanke var att man kanske kunde lägga ihop ljudet från den skivan med bilden från en DV-kamera. Klart man kan stoppa in mikrofonsignalen rakt in i kameran, men det är ju inte lika kul...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 20:30

Svaret på din fråga är JA!
Du kan synka ihop det hela i redigeringen!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 18:37

Javisst, självklart kan du köra in alltihop i iMovie eller liknande. Nema problema!

1
Bevaka tråden