Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker Powerbook?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 23:39

Har tänkt redigera en dokumentärfilm med final cut. Tänker köpa en Powerbook 15" alu för ändmålet (har just nu en iBook 600). Jag har omkring 20 timmar inspelade på DVcam och äkta 16:9. Räcker en powerbook för mina ändamål? Ska tillägga att det rör sig om en förredigering, jag sorterar mteriale, klipper ihop scener som så småningom ska exporterars till AVID, troligen i PC-miljö, där en redigerare tar vid. Voilka problem kommer jag att stöta på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 23:58

Datorn i sig är nog väldigt bra för ändamålet, ska du sitta heltid kan det vara skönt med en större extern skärm. Extern FWdisk är också att rekommendera, 20 tim DVCam är ju ca 200 GB (men jag antar att du inte tänkt ta in allt).

Är inte helt säker på att EDL listor från FCP funkar till 100% på Avid för PC, nån annan kanske vet mer...

  • Medlem
  • 2004-03-01 09:12

Jag tycker att du ska ta en titt på automaticducks produkter. De har bland annat en produkt för att exportera en OMF fil från FCP som man sedan kan ta in i AVIDen. Inmedia är återförsäljare som jag vet har den i sverige.

Jag har bara jobbat åt andra håller, från avid till FCP, men den EDL som funkade bäst för mig var GVG 4.1. Men som sagt, det var åt andra hållet. Annars brukar CMX3600 vara ett hett tips.

Beroende på hur stort projektet blir kan det gå lite slött på en bärbar, se till att maxa ram minnet i den. Ha så få sekvenser som möjligt öppna och använd inte en miljon effekter. Den kommer nog att funka bra men det är alltid bättre med en stationär.

http://www.automaticduck.com
http://www.inmedia.se

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 15:59

Tack för konstruktiva svar. Jag tänker maxa ramminnet och jag tänker inte tanka in 20 timmar så det verkar som det räcker med powerbook 15". Jag vill bara ha en dator och den ska vara bärbar så därför faller stationära alternativ bort.
Ska forska i det här med exporten till Avid. Ett alternativ vore ju att köpa AVID dv express som gått ner i pris för förredigaring, då borde ju exporten till AVID vara smärtfri. Såg att dom hade en test i macworld.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 22:04

Avid Xpress DV eller Avid Xpress Pro är två "heta" val om du ska vidareredigera i AVID-miljö.

Annars funkar det bra att förredigera i Final Cut Pro och exportera som några sagt här EDL:er eller ännu bättre köra med Automated Duck. Vi kör offlinejobb på både en FCP och Avid Xpress på jobbet, där onlinen körs på bl.a. Avid DS och Symphony samt Inferno.

Med OfflineRT i Final Cut Pro så tar 40 min material c:a 1 GB tror jag. Du jobbar då med en ganska hård JPEG komprimering. Dock funkar det bra för offlinesyfte.

Jag är osäker på vad Avid Xpress DV har för Offline-läge. Avid Xpress Pro har flera upplösningsmöligheter. Det kör dessutom med exakt samma filformat och videoformat som Avid Media Composer/Adrenaline. Dock läste jag en recension om programmet som störde sig på att vissa offline-codecs var halvdanna.

Avid Xpress Pro Recension

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 22:29

Automatic Duck är ett bra förslag, vad gäller EDL så är det bäst att göra några tester först. Tumregler:
* använd "datalegal language" vid inlogging, d.v.s inga mellanslag och åäö, använd understreck och aao

* exportera max 2 video spår helst bara ett. försök göra dina klippa ner dina bild och ljud spår till så få som möjligt.

*gör tester, med de olika EDL exporter som finns i FCP, cmx 360 , 3600 är mina förhandstipps.

gå in på min adress och hämta hem lite tester. dessa kan du skicka redan nu till Avidredigeringen och
se vilken som fungerar.

http://homepage.mac.com/skaneby/FileSharing15.html

återkom sedan till mig och berätta. jag vill veta allt om avid systemet inkl, operativ system.

ha det bra,

j

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 21:08

CMX 3600 är det vi kört både till online-redigering på AVID-system (PC) och till filmscanning (i sverige och england).

1
Bevaka tråden