Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet+Firewire Hur bestämma vilket som gäller?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 18:55

Hej.
Har en G4 och en G5 som båda är kopplade till en ADSL-router via en 100 bits-switch. Funkar fint och båda kommer åt internet. Jag har dessutom en FireWire-kabel ansluten mellan båda maskinerna för 4 gånger större hastighet. Firewire nätverket är påslaget och aktivt. Firewire står som första val i nätverks inställningar.

Men. Nu när jag håller på att kopierar så verkar det i alla fall gå över ethernet. Vad göra för att "styra" vilken kabel som ska användas? Om jag har förstått det rätt så väljs kabel vid -uppstart-. Är detta nödvändigt?

Kör Panther och senaste av allt på båda maskinerna.

mvh
Lennart

Hur ansluter du? AFP? via AppleTalk eller TCP/IP? Vilka IP-nät har du på respektive interface? Jag vet att Windows gärna använder det alternativ som är överst i routingtabellen, om flera lika bra alternativ finns. Testa att sätta FW-nätet på ett lägre IP.

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 19:46

Hej. Jag är ingen stjärna på det här med nätverk... Nätverks inställningar säger att firewire har en "Self assigned" IP adress. Tittar jag på min "Firewire location" så är Ethernet överst medans Firewire står som första val i Portkonfiguration. Törs inte röja med IP numer just nu eftersom jag håller på at kopiera.

Menar du att jag skulle göra nån form av manuell inställning av FW IPnummer? Och att det kanske skulle hjälpa?

Lennart

OK, välj manuell adress i popupmenyn för FW-interfacet, och tilldela ena datorn 1.1.1.1 med nätmask 255.255.255.0 (ingen standardgateway/routeradress) och ge den andra 1.1.1.2 med samma mask.

Sedan går du in i Finder och väljer anslut till server.
Skriv där afp://1.1.1.1 eller afp://1.1.1.2

Då ska du se att den går över rätt interface.

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 22:28

Tack. Det fungerar enligt dina anvisningar men det går inte fortare än tidigare. Det -kan- ju vara så att det gick över Firewire tidigare... Jag har en transfer på 12Mb/s när jag tittar i Activitymonitor. 41Gig tog nästan en timme.

En snar lösning är en Gigaethenet switch. Dom är ju faktiskt inte hutlöst dyra längre.

Tack
Lennart

41 GB = 328 Gb - 1 tim = 3600 s - 328 Gb/3600s = 0.09 Gb/s = 91 Mb/s

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-03-01 09:43

Varning (eller kanske: Se upp!) för mindre effektiva överföringsprotokoll. Du, tcastudios, skriver att du får 12Mbps när du kör FireWire som ju har 400/800Mbps och AFP. Troligen liger du av att du just kör AFP över AppleTalk (protokollet gör rätt för sitt smeknamn: äppeltjatter).

Vad jag vill säga är att hårdvara är inte allt (med 400-800Mbps) utan det krävs även ett bra protokoll ovanpå. Själv klarar jag av 7MBps (ca 50Mbps) med FTP på vanlig fast ethernet genom en inte alltför snabb Barricade-router från SMC.

Å andra sidan så kontrollräknar jag dina siffror och får:

41*1024*1024*1024=44 023 414 784 bytes/3600=12 228 726bytes/sek

med andra ord lite drugt 12MB/s (= knappt 98Mb/s)

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 10:04

Hej och tack för info. Ska jag vara riktigt ärlig så hänger jag inte med...bits och bytes ,ni vet. Om jag har fattat er rätt så innebär mina 12MB/s via FW och afp att det går ungefär dubbelt så fort än Ethernet100? Istället för det önskade 4ggr så fort. Är FTP ett bättre alternativ? Och är det lätt att få igång. Har provat att få igång ftp för extern (via internet) åtkomst utan framgång. (Man kom åt hela min user mapp). Det kanske är lättare att få igång lokalt?

Då jag kommer att skaffa Gigaethernet switch, vad kan man förvänta sig då i prestanda? Använder någon de billiga 5 och 8 ports switcharna som finns på Macoteket?

Ops. Många frågor blir det. Men jag kommer att koppla ihop 6 till 10 G5or om ett par veckor till ett jobb så all info är mycket välkommet!

mvh
Lennart

Kollade precis mina nätverksinställningar. AppleTalk är inte påslaget.

För enkelhetens skull använde jag "Marketing bytes", m.a.o. det som HD tillverkarna använder då de säljer hårddiskar
Som frazze skriver så verkar du ha fått knappt 98 Mbit/s, Ethernet har en teoretisk hastighet på 10 Mb/s, 100 Mb/s och 1000 Mb/s.
1 byte = 8 bit
Byte förkortas B
Bit förkortas b

När jag vill ha snabbkoppling brukar jag stänga ner andra nät , koppla ur andra kablar än den för det nät jag vill använda och bara ha direktkopplat mellan datorerna som ska vara med. Det blir ju en del förarbete, men det går fort. Har jag bara ethernet går det med korskopplad kabel faktiskt nära nog så fort det kan.

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 22:13

Jo, nästa gång kopplar jag nog direkt mellan gigaethernet kontakterna på datorerna. Har provat vid ett tidigare tillfälle. Det gick undan värre! Tänkte bara att Firewire kopplingen skulle duga till dagligdags överföringar..

Hm.. Med andra ord så går inte kopieringen över firewirekabeln.. Då kvarstår ju faktiskt min undran: Hur bestämmer man vilken kabel som ska användas? (Utan omstart, då den "översta" ska bli vald.)

Förhoppningsvis blir detta en akademiskt fråga rätt snart då en gigaswitch ska inskaffas.

mvh
Lennart

Skapa en "Nätverksplats" och konfigurera...

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 00:05

Det är det jag, mig veterligen, har gjort. FireWire är överst i listan(med inställningar som beskrivits ovan), sedan kommer Inbuilt ethernet...Jag har alltså gjort en speciell "Network Location" namngiven "FireWire". Båda /FW och Ethernet) är angivna som aktiverade. Och jag har tryckt "Apply" för att aktivera inställningarna. Jag vet faktiskt inte vad mer att göra. Känner mig lite "Mac-Gubbig" och att det inte är värt att ödsla mer tid på. Tack för all hjälp, men har någon nån lösning så gör det naturligtvis inget! Imorgon är det jag som hämtar en Gigaswitch.

mvh
Lennart

Och vad händer om du tar bort Ethernet?

1
Bevaka tråden