Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa tjuvström?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-01 12:34

Jag har byggt en portabel stereo av ett slutsteg, 2st två-vägs bilhögtalare, 2st Basar & 3 bil-batterier...

Tanken är att kunna koppla in iPoden direkt till slutstegets Line-IN urtag för att kunna reglera volymen via iPodens normala volymkontroll. Detta fungerar bra, dock upptäckte jag att det går en tjuvström baklänges tillbaka in i iPoden (vilket har resulterat i 2st brända IPods & en jens of sweden! :eek: ).

Kan man löda fast en likriktnings-diod på ljudkabelns plus-pol och ett motsånd på minuspolen utan att det påverkar kvaliten på ljudsignalen till slutsteget?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 12:57

Att löda dit en diod med spänningsfallet 1.2V i ena riktningen och blockning i andra funkar nog så dåligt som man bara kan tänka sig... speciellt som signalen skall vara "växelström".

Däremot kan man med fördel bege sig till Biltema och införskaffa en styck art.nr. 31-441 galvanisk avskiljare a 79:- ...

(Har du brända iPods kvar? Skulle jag kunna nyttja...)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-01 13:04
Ursprungligen av Pär:

Att löda dit en diod med spänningsfallet 1.2V i ena riktningen och blockning i andra funkar nog så dåligt som man bara kan tänka sig... speciellt som signalen skall vara "växelström".

Däremot kan man med fördel bege sig till Biltema och införskaffa en styck art.nr. 31-441 galvanisk avskiljare a 79:- ...

(Har du brända iPods kvar? Skulle jag kunna nyttja...)

Mitt första hemmabygge, så man får pröva sig lite fram :rolleyes:
iPoden verkar vara väldigt känslig för strömspikar, den temporära lösningen har varit att jag kopplat in en FM-radio till steget(som inte pajade) och kört med iPodens iTrip för att få in ljudet i lådan...
ifs var det rätt coolt att fjärrkontrollera lådan från 5 meters avstånd

tack vare apples eminenta garanti fick jag bägge två brända ipods utbytta mot nya, bra att spela oteknisk kund vid vissa tillfällen

Senast redigerat 2004-03-01 13:26
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-01 20:53

Det du behöver är väl en liten kondensator i serie med ingången för att bli av med likströmmen som bränner iPoden.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 21:11
Ursprungligen av Gunnar B:

Det du behöver är väl en liten kondensator i serie med ingången för att bli av med likströmmen som bränner iPoden.

Även på "cold" i så fall skulle jag tro…

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-03-01 22:04
Ursprungligen av Pär:

Även på "cold" i så fall skulle jag tro…

Jovisst,

Idealt är naturligtvis att ha någon form av galvanisk skiljare emellan.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-03-01 23:14

Ska testa biltema-metoden med multimetern imorrn. Tur att det finns folk som vill rädda ipoddar från vagabond-döden

1
Bevaka tråden