Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning fungerar ej

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 11:54

Jag har kopplat ihop två datorer via nätverk och har aktiverat den första för internetdelning. På den datorn kopplar jag även upp mot internet via modem. Men dator nummer två kan fortfarande inte komma åt internet.

Vad har jag gjort fel? Är det något annat man bör göra?

Brandväggen är avstängd tillfälligt.

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 23:53

Kan du pinga en server från den datorn du har problem med. Om det inte fungerar med "ping mac99.se" prova "ping 217.70.33.33" om det fungerar med IP numret så har du problem med DNS. Skriv in DNS numret i nätverksinställningarna. Om du inte vet DNS numret skriv in IP adressen från den datorn som har internet delning på.

//Rob

• Medlem
  • Mark
  • 2004-03-02 00:17

Finns flera trådar som tar upp detta.

Gå in i systeminställningar-fildelning-internet. Välj vad du har för internetanslutning, modem, ethernet eller airport. Välj var du skall dela internetuppkopplingen ethernet eller airport. I den dator som skall tilldelas internet skall du gå in i systeminställningar-nätverk-ethernet-tcp/ip och skriva in ip nummer från den dator som delar ut internet som router. Nu kan du starta internetdelning på den delande maskinen.

Det var så jag fick det att fungera hos mig och jag hoppas verkligen att jag beskrivit det rätt. Vr ett tag sedan jag gjorde detta.
/c

Har för mig att både Personlig fildelning samt Personlig webbdelning ska aktiveras - mer än så ska inte behövas... ja å så ska Internetdelningen vara På för modem om du kör modem, annars är det Ethernet inbyggt. Tror inte att jag blandade in några som hellst IP-nummer på värddatorn.

1
Bevaka tråden