Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget BSD subsystem, bra/dåligt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-01 16:22

Har kört utan BSD sub ett bra tag, vill hålla systemet minimalt för musikapplikationer, det har hittills fungerat utmärkt.

Finns det några fördelar/nackdelar att köra utan?
(Vet att man inte kan instellera vissa sys.-program som jag inte behöver, men förutom det?).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 16:30

Stora nackdelar tycker jag.
Väldigt många program, även "vanliga" program alltså inte systemprogram, kräver BSD-subsystem. Om jag inte hade haft det skulle det ha tagit bort många möjligheter för mig.

Men OK, om man mara ska lyssna på iTunes så behövs det ju inte.

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 16:39

Jag har bara fått en "känsla" av att systemet kan vara stabilare utan.....när jag nämnde musikapps menade jag snarare Logic och Cubase, de verkar klara sig utan... vad är det BSD gör?

Senast redigerat 2004-03-01 19:20
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-03-02 03:34

BSD är det grundläggande systemet som OSX bygger på...
BSD med Quartz och Finder ovanpå...

Det du har gjort här är att du har plockat ur motorn ur bilen... klart kan man köra en bil utan motor men de går ju långsammare... men visst det är bekväma säten

Hmm..., riktigt så illa är det ju inte, då skulle datorn stanna. Systemets alla funktioner finns där men det Apple kallar BSD subsystem är en uppsättning gränssnitt/anropsmöjligheter som underlättar programmering. Några saker fungerar inte utan, t.ex. nätverksutskrifter, NetUpdate, ja - en massa saker som har med nätverken att göra (kontakt med windowsburkar???). Dessutom tror jag att det installeras automatiskt fr.o.m. Jaguar och att det bara är några speciella bibliotek med rutiner som ligger utanför. Läste på nätet för länge sedan, detaljer kan vara fel.

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 08:35

BSD ger dig ett Unix-API att programmera/köra program mot. Utan det finns Carbon och Cocoa, men många program är portade från Unix och kräver BSD-subsystemet.

Att det skulle bli stabilare utan har jag svårt att tro.

Stabilare blir det inte utan dessa. Inte heller tvärtom.
Precis som Scorpion säger så förlorar du funktionallitet.

Det enda du kommer vinna är några Mb i diskutrymme.

Jag skulle inte ta bort och kommer heller aldrig rekommendera någon att ta bort den.

• Oregistrerad
  • 2004-03-02 11:48

tack för alla svar. Om jag inte förlorar prestanda el. så, så tror jag att jag förtsätter utan. Måste delvis snåla på MByte på ibooken. Som sagt, hade bara sett att det behövdes för vissa verktygsprogram, typ cocktail. Har ju hittat andra som funkar bra utan. Om inte nån kommer med ett jätte-nejnej. Blev lite orolig där med quartz, men det utnyttjas väl ändå?...

1
Bevaka tråden