Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3:ans start avbryts efter OS-installationm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jätteproblem eller katastrof!
Min kompis G3:a (beige) vill inte starta helt efter en ominstallation av OS 9.2.1. Den första lilla centimeterstora gubben ser glad ut sedan kommer den decimeterstora infon om OS 9.2 men där stannar datorjäveln (ursäkta). Jag har försökt starta om flera ggr, bl a med control+C för att starta från installationsdiscen 9.2.1 som fastnat i datorn o inte vill komma ut men det hjälper inte. Installationen såg ut att gå bra men Norton blandade sig i flera gånger (hur stänger man av Norton?).
Hoppas det finns något att göra.
mvh stefan

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 11:36

Startar den med shift nertryckt?

Nej, samma resultat som tidigare- den lägger av vid samma fas.

• Medlem
  • 2004-03-03 22:45

Har haft liknande problem med min G3a OS 9.2 i samband med USB-tillbehör. Har ett psi-usb kort som inte vill fungera under OS9. Min startar och kommer ca 1 cm på blåa "startremsan". Sen stendöd. Får stänga av den med strömbrytaren. Det som hjälpt är att starta med systemCD. OS9.0. och sen göra omstart via menyn.

Nu har jag följt de goda råd jag fått - fått ut CD:n med gemmetoden, startat från Norton SystemWorks o slängt 9.2.2 uppgraderingsfiler o låtit Norton köra sitt race; "minor problems, all were fixed". Jag har också ominstallerat 9.2.1 och det gick bra. Men datorn fastnar fortfarande i samma läge... Det måste ju finnas något att göra.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-03-21 12:37

Hur e de på minnesfronten? Nya installerade nyss?
Felaktiga minnen kan orsaka detta. Ta ur de som du är osäker på, lämna kvar ett som du vet funkar o testa igen.

Det här är ju lustigt! jag har samma problem när jag försöker installera OS9.2.2 på min G4. Bara går inte....

Radera hårddisken?

Jag kommer ingenstans med den gamla G3:an som fastnar i starten. En idé är att radera hårddisken o ännu en gång installera om den engelska OS9.2.1. Är det en bra eller dålig tanke? Det finns inte särskilt mycket på hårddisken så det är ingen större förlust (tror jag).
stefan

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-22 18:53

Testat att zappa pram?
(Håll inne kommando+alt+p+r innan startplonget, håll kvar tills du har hört 3 startplong)

Kanske installera ett aningen äldre system? Fast försök med 9.2.1 en gång till först.

Om du har en gammal fjutt-hårddisk liggande så koppla in den med. Kör in 9.0 eller nåt på den. Grå G3 (åtminstone min) trivs bra med dubbla hårddiskar, och har man trilskande system på ena disken så går det lätt att hoppa till det andra för underhåll, och kopiera filer till om man vill formattera om. Ofta bekvämare än att starta från CD.

1
Bevaka tråden