Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta låtlistor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-03 12:54

Jag har en del låtar i mitt iTunes-bibliotek och klurar på hur man ska hitta bland dem på lättast möjliga sätt. Man har ju stor hjälp av de smarta låtlistorna, men det jag funderar är hur man ska veta att en låt i huvudbiblioteket är inne i någon låtlista (smart el. osmart spelar ingen roll).

Nån som vet nåt smart sätt eller har jag bara missat nåt?

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 12:57

Funderar på varför du vill veta om den är i någon "lista"?
(Fast det kanske jag skall skita i )
Låtarna ligger ju alltid i huvudbiblioteket - och sedan ligger det alias i en eller flera av "listorna" : eller hur man skall förklara det...

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-03 13:14
Ursprungligen av Pär:

Funderar på varför du vill veta om den är i någon "lista"?
(Fast det kanske jag skall skita i )
Låtarna ligger ju alltid i huvudbiblioteket - och sedan ligger det alias i en eller flera av "listorna" : eller hur man skall förklara det...

Varför? Jo för att veta att man kan lyssna på alla låtarna man har utan att gå i huvudbiblioteket o spela den därifrån FÖR då riskerar man att hips vips byta schanger när den låten är slut, beroende på hur man har sorterat låtarna i huvudbiblioteket. Tänk själv chocken om man spelar en fet hip-hop låt och sen byts det till ett dystert stråkarrangemang Och även för att hitta en viss låt snabbare utan att kanske veta exakt vad den heter osv.

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-03 13:44

Hur mycket jobb vill du lägga?

Du kan gå in i biblioteket och markera alla låtar (äpple+klick) som tillhör samma genre (t.ex. hip hop).
Ta fram "Visa info" (äpple+i). Du får frågan om du verkligen vill redigera i flera objekt samtidigt. Vilket du ju vill...

Klicka i "Genre" och välj - i detta fallet - "Hip hop".

När detta är klart väljer du "Ny smart spellista..." från menyn och använder "Genre -> Är -> Hip hop" som urval.

Klart!

Gäller att du sedan att komma ihåg att kategorisera alla nya låtar...

/Bosse

• Medlem
  • 2004-03-03 13:53

... fast vid närmare eftertanke är det nog smartare att skapa en smart spellista där du lägger in artisterna.

Du kan ju lägga in hur många kriterier som helst i en smart spellista typ
"Artist -> Innehåller -> Eminen"
"Artist -> Innehåller -> 2pac"
"Artist -> Innehåller -> 50cent"
"Artist -> Innehåller -> Sean Paul"
etc..

Då behöver du inte bry dig när du lägger in nya låtar i biblioteket. De kommer ju automatiskt med i den smarta spellistan.

/Bosse

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 14:45

Jo det så jag har gjort hittils, men det blev lite jobbigt iaf. Det bästa hade ju varit om man hade n kolumn i huvudbiblioteket som hette just "spellista" så man kan se vilka spellistor låten är med i.

• Medlem
  • 2004-03-04 15:09

Öh.. jaha?

Hur skulle det hjälpa dig? Som jag förstår det vill du sätta igång musiken och bara spela låtar inom samma genre.
Menar du att du hela tiden skulle sitta med ett öga på biblioteket så att du blixtsnabbt kan klicka "Next" om det närmar sig en opera mitt i hårdrocken..?
Tror inte det. Jag måste ha missuppfattat dig.

Kan du förklara en gång till för en skåning...? Skriv sakta...

/Bosse

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 16:25
Ursprungligen av BosseBus:

Öh.. jaha?

Hur skulle det hjälpa dig? Som jag förstår det vill du sätta igång musiken och bara spela låtar inom samma genre.
Menar du att du hela tiden skulle sitta med ett öga på biblioteket så att du blixtsnabbt kan klicka "Next" om det närmar sig en opera mitt i hårdrocken..?
Tror inte det. Jag måste ha missuppfattat dig.

Kan du förklara en gång till för en skåning...? Skriv sakta...

/Bosse

Hmmm. Hur ska jag förklara detta bättre...
Det jag vill är att se om alla låtarna är inne i en låtlista (på ett eller annat sätt) eftersom då vet jag att de inte undgår lyssning. Jag lyssnar ju sällan på låtar i själva huvudbiblioteket.
Och jag vill inte lägga så extremt mkt tid på att se till att den nyimporterade (kanske dåligt taggade) låten hamnar rätt. Även om genre sättet är ett hyfsat sätt.

Jag skriver alltid sakta eftersom jag är från norra norrland egentligen

• Oregistrerad
  • 2004-03-05 11:11

Jag tror att det här är en lösning:
http://www.malcolmadams.com/itunes/scripts/scripts01.php?page=2
Kolla Not in any playlist en bit ner. Vi snackar ett applescript som kollar igenom ditt bibliotek och genererar en textfil med alla låtar som inte är med i någon playlist. Man kan undra varför det inte gör en playlist av dem, men det kan kvitta.

Va bene?

1
Bevaka tråden