Earths råd är bra, men man ska inte avskräcka folk från att använda iPhoto eftersom det inte finns något att vara orolig för.
Jag har importerat över 6000 bilder till iPhoto på ett och ett halvt år och enda gången det var problem var pga av diskutrymmet *i kombination med* att jag hade kryssat in rutan att radera vid import. Jag har inte hört talas om någon annan som tappat bort bilder med iPhoto utan denna kombination. (Och man kan ha dåligt med diskutrymme även om det inte ser ut så, häromdagen stod det i Finder att jag hade 2,1 gig ledigt, men kort därefter fick jag ett systemmeddelande om att det nästan var helt slut på diskutrymme. Det visade sig att jag bara hade 50 meg ledigt! *Det* är en bugg, men inte i iPhoto.)
Det går att förlora bilder i iPhoto vid speciella omständigheter, men det är inget man behöver vara orolig för. Att gå ut och säga att det finns en allvarlig bugg i programmet som raderar bilder är lite som att säga att man blir rånad så fort man besöker Stockholm - det är att överdriva det hela. En sån enkel åtgärd som att inte låta iPhoto radera bilderna vid import gör ju att man eliminerar risken.