Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara för personlig backup?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-02 20:49

Vad använder ni för att ta backup på er hemma katalog?
.mac Backup?
Retrospect Personal Backup?
Flytta filer manuellt?
Något annat?

Finns det någon programvara som på något snyggt sätt flyttar ut Adressboken, Mail
iCal, Safari bookmarks etc till något externt media typ CDr eller DVDr.

• Medlem
  • 2004-03-02 22:41

Jag försöker använda DejaVu, som följer med Toast 6, men har inte riktigt kommit underfund med det än. Kan visserligen schemalägga backupper så att de kör automatiskt varje natt, men Toast (som står för brännandet) verkar inte gilla att jag vill använda samma DVD-RW-skiva flera gånger i rad utan att först manuellt radera den.

Körde Retrospect när jag hade en DAT-bandare i datorn, och det var den enda period i mitt liv då jag alltid hade färska backupper. Ständigt ett band i spelaren och automatisk backupp när datorn stängdes av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 14:20

Inga fler tips?
Är det ingen som tar backup på sin hemma katalog?

• Medlem
  • 2004-03-04 14:47

Lacie har ett trevligt backupprogram som heter SilverKeeper, som grädde på moset så är det gratis.
Finns att hämta på http://www.lacie.com/silverkeeper/

Ursprungligen av SiD:

Lacie har ett trevligt backupprogram som heter SilverKeeper, som grädde på moset så är det gratis.
Finns att hämta på http://www.lacie.com/silverkeeper/

Snokade lite i denna tråd och fick ovanstående tips. Tack!
Den var ju kanon - precis vad jag behövde, hoppas det hjälper
nån annan oxå.

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 15:10

det är ju inte så otroligt tungt att göra ett script som kopierar hela anv.mappen till en annan disk i nätverket... vad jag har jag hört. Jag har ingen användning för backuper då jag fullständigt skiter i allt jag har på min burk. Det är bara ettot och nollor, allt går att göra om. Tillochmed de texter jag skrivit och glömt bort kan jag ju göra om, och har säkert gjort det utan att inse det.
Eller så kan man ju tjata på ngn polare att öppna en server och lägga allt man vill spara på, vilket många av mina vänner gjort. Det fungerade ypperligt för dem
Men snart blir det "whoops, sorry... jag råkade öppna alla dina dokument och sätta en smiley framför varje textrad"... men jag är väl lite irriterande så där.

Kanske too much information... maybe I should delete some... oh well...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 19:30

Synchronize Pro! Finns demo på http://www.qdea.com - dyrt men funkar mycket bra, bäst av de synk program jag har testat. Hoppas mycket på RsyncX (rsynk med stöd för resursgafflar) men den är inte redo ännu. Kör rsync på windows/linux och det fungerar tillfredställande.

Jonny: jag skall flytta från söder snart - är Tyresö Trollbäcken något som du kan rekommendera?

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 19:36

tyresö är nice... lite tråkigt om man vill ut och festa och sånt men perfekt om man vill ha lugn och ro... sen tar det bara en halvtimme med buss att komma till stora stora staden.
Sen om man gillar sånt där man kallar träd och löv och sånt så finns ju det i mängder häromkring.
Jag skulle flytta hit om jag inte bodde här (om inte irland fanns och om man inte hade en hel hög med pengar).

Qdea gör en light-variant som heter Synchronize plus. Fungerar utmärkt för back-up och synkn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-05 08:14

Det finns ju en extern HD låda men "one click backup", minns inte vem som gör den (Maxtor?)
Någon som har erfarenheter av den? Vad använder den för programvara?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-05 08:20
Ursprungligen av swede:

Det finns ju en extern HD låda men "one click backup", minns inte vem som gör den (Maxtor?)
Någon som har erfarenheter av den? Vad använder den för programvara?

Man får med retrospect, men jag är inte tillräckligt intresserad tydligen

1
Bevaka tråden