Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

os x kraschar efter viloläge

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har det hänt någon att efter att man har satt sin dator i viloläge (man går till äpplet och väljer att sätta datorn i vila) att den sedan krashar totalt (omstart behövs) en stund senare efter det att man "väckt" datorn igen?

Detta händer mig i stort 9 av 10 gånger. Jag jobbar med datorn en stund (allt mellan 10- 30 min) kan vara vilket program som helst och så fryser alltihopa. En gång kom det upp en Kernel panic men det var en enda gång.

Har 10.3 med 768 meg RAM (G4 2X 1Ghz)

Är det någon som vet något om det här? som kan tipsa mig om hur man kan undvika detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-03 22:26

Det där kan/kunde hända mig när jag lämnade en skiva i DVD-brännaren (Pioneer 106, ej orginaldrive) under vila. Tipset är i så fall att inte vila med skiva i läsaren...

Ursprungligen av conantonatiu:

Hej

Har det hänt någon att efter att man har satt sin dator i viloläge (man går till äpplet och väljer att sätta datorn i vila) att den sedan krashar totalt (omstart behövs) en stund senare efter det att man "väckt" datorn igen?

Detta händer mig i stort 9 av 10 gånger. Jag jobbar med datorn en stund (allt mellan 10- 30 min) kan vara vilket program som helst och så fryser alltihopa. En gång kom det upp en Kernel panic men det var en enda gång.

Har 10.3 med 768 meg RAM (G4 2X 1Ghz)

Är det någon som vet något om det här? som kan tipsa mig om hur man kan undvika detta?

Har du några USB enheter anslutna ? I så fall kan det bero på det visssa tillverkares drivrutiner till OSX är inget vidare.

Jag har ganska många USB-enheter inkopplade. Jag kanske testar någon gång att koppla ur alla och se. Om det är det så är det tråkigt, tänker inte hålla på och koppla ur dem (eller om det är bara en) för att sätta datorn i vila.

Tack för tipset

Jag har ganska många USB-enheter inkopplade. Jag kanske testar någon gång att koppla ur alla och se. Om det är det så är det tråkigt, tänker inte hålla på och koppla ur dem (eller om det är bara en) för att sätta datorn i vila.

Tack för tipset

Kan hjälpa om dom kopplas in i en annan ordning vissa USB enheter gillar inte att bli kopplade genom Tangentbord och USB-hubbar utan kräver direkt anslutning till datorn.

Tack,

Jag tänkte inte på det, jag vet att min scanner behöver vara direktkopplad, men jag ska testa en annan ordning med de andra.

Det har det. Du är inte ensam i alla fall. Min G4 brukar klara sig, men Pismon är skakig när den ska ur vila.

Dock är vanligaste problemet att maskinen var uppkopplad mot någon server, och då verkar den näst intill hängd ett tag efter start, men den brukar till slut komma på att den inte ska leta längre. Kul är det inte, men det är inte en krasch, även om det kan ta så lång tid att jag undrar om inte en omstart är snabbare.

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 11:29

Är inte timeout på nätverk 90sekunder?

Det finns en hel del info om detta på www.macfixit.com
tydligen flera olika orsaker till att det händer

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-07 11:38

Min ibook får panik när datorn vaknar ur vila, endast med musen inkopplad och Mircosofts drivisar.
Det händer aldrig om jag inte har deras drivisar installerade.
Ganska jobbigt...
Trodde att MS MAC-division var ganska duktiga.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-03-07 12:35

har lika dan dator som dig.
Efter jag haft min i vila så vaknar den med en kernel panic på skärmen.
samma fel utan pci kort och usb enheter

• Oregistrerad
  • 2004-03-08 17:36

PB G4 väckning ur VILA

Väckning ur vila var det ja
min PB G4 med Mac OS Panther 10.3.2
uppför sig som så att för ett antal veckor sen blev allt helsvart =omstart när locket fälldes upp
kollade tom med Lanmaster som kollade maskinen = allt OK
sen fungerar den helt ok i flera veckor
så nu i helgen när den väcks =allt nattsvart =osar eder!!!!!!
jag har haft sen länge olika USB enheter inkopplade
samt Firewire brännare LaCie Portabel samt en lös HD
jag har laddat ner senaste systemuppgraderingar

kan nån sk ansvarig ha någon synpunkt på detta
verkar ju inte ovanligt enl. forumet
tack så länge
peter09

Ursprungligen av peter09:

Väckning ur vila var det ja
min PB G4 med Mac OS Panther 10.3.2
uppför sig som så att för ett antal veckor sen blev allt helsvart =omstart när locket fälldes upp
kollade tom med Lanmaster som kollade maskinen = allt OK
sen fungerar den helt ok i flera veckor
så nu i helgen när den väcks =allt nattsvart =osar eder!!!!!!
jag har haft sen länge olika USB enheter inkopplade
samt Firewire brännare LaCie Portabel samt en lös HD
jag har laddat ner senaste systemuppgraderingar

kan nån sk ansvarig ha någon synpunkt på detta
verkar ju inte ovanligt enl. forumet
tack så länge
peter09

Hände det vid batteridrift eller nätdrift ?

• Medlem
  • 2004-03-28 13:55

Min dator g4 (10.2.8) har kraschat två lördagar i rad efter vila, men igår funkade det... tills idag då den inte ville gå igång igen! Den tycker alltså inte om helger, eller är det kombinationen av helg - bluetoothadapter:-)

Ursprungligen av garda:

Min dator g4 (10.2.8) har kraschat två lördagar i rad efter vila, men igår funkade det... tills idag då den inte ville gå igång igen! Den tycker alltså inte om helger, eller är det kombinationen av helg - bluetoothadapter:-)

Bluetooth adaptern eller dess drivrutiner är nog skyldig. Tillverkarna av USB tillbehör verkar inte följa Apples regler vad gäller drivrutiner , eller så hinner dom inte med när Apple ändrar reglerna...............

Väldigt dåligt iaf att ett så bra och mestadels "stabilt" OS som OSX ska vara så känsligt att det knäar på grund av det.

Nollställning av PMU kan hjälpa. Värt att testa i alla fall. Det är den krets som styr vila och uppvaknande i maskinen.
Kolla här för PowerBook och iBook: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

För stationära maskiner sitter det en knapp på moderkortet. Lite olika ställen beroende på modell.

1
Bevaka tråden