Så hände det som inte fick hända. Jag stängde ner min Cube igår för att låna en av minneskretsarna och när jag skall starta händer ingenting. Skärmen död, inget ljud och den lilla startknappen på toppen lyser bara när jag håller fingret där. Attan också! Hade samma problem för ett tag sen och då bytte jag batteri och sen fungerade allt. Isär med datorn och i med ännu ett nytt batteri, inget händer. Börjar leta efter hur man återställer PMU:en och efter lite letande så hittar jag Apples servicemanual på nätet.
Plockar hem datorn och gör allt som står i den: nollar PMU, tar ut och sätter tillbaka DC-DC kortet, mäter up spänningen från strömförsörjningen. Allt verkar ok men datorn startar inte.
Plockar ut HD:n och sätter i ett FW-chassi och lägger in min användar mapp från Cuben i ett nytt konto på min PB G4, allt finns kvar och jag får väl köra från PB på jobbet ett tag.
Då jag inte riskerar att bli av med något så formateras HD om och OS X 10.3 installeras från annan maskin och stoppas tillbaks i Cuben. Prövar att nolla PMU:n igen, byter batteri igen och mäter upp strömmen igen. Inget hjälper.
Cuben är död......
Är det möjligtvis någon som har några fler tips!
Jag vill inte bli av med den fräckaste datorn jag har. Finns det nya moderkort att köpa? Det verkar ju som om det är det som lagt av.
Lite fakta: 450Mhz G4 orginal, en 512 MB minneskrets, NVida GeForce2 MX 32MB bildskärmskort.
Cuben är en av de allra första som kom till sverige och den har gått klockrent sen dess.
Tacksam för hjälp eller tips om reservdelar eller vad som helst.
/Mats-Ola