Det sitter en enda fläkt inne i iMac G4. Den sitter i toppen och blåser ut varmluft som kommer från (närmast) PSUn, HD och DVD, och den värme som letts uppåt av heatpipen från CPU och grafikchip.
I den första generationens iMac G4 satt det 5400RPM-diskar, främst Seagate U6. Numera är det 7200RPM, Seagate Barracuda mestadels tror jag, men det är möjligt att de använder sig av andra fabrikat också.
Jag skrev ett långt inlägg en gång i tiden på MacWorlds forum (som sedan försvann då MacWorld kom på den sinnrika idén att radera hela sitt forum) där jag beskrev skillnaderna mellan iMac 800 och iMac ghz (jag har ägt båda och körde dem ett tag sida vid sida). iMac ghz låter betydligt mer än 800, och detta beror enbart på den skillnader i den inbyggda fläkten (jag hade vid det laget hunnit uppgradera 800 till en Barracuda-disk så båda Macarna körde likadana hårddiskar).
Det är nog helt enkelt så att de nyare iMacarna behöver kylas lite mer, på grund av den snabbare CPUn, GPUn och högre klockade minnen och buss.
Men - relativt sett tycker jag ändå man gott kan kalla iMac (även de nyare modellerna) för "tyst".
Avslutningsvis, går man i tankar om att byta ut den interna HDn mot en större kan jag rekommendera Samsungs Spinpoint-diskar. P80 på 160GB passar perfekt att köra i en iMac, den är väldigt tyst, alstrar förhållandevis ganska lite värme och har bra garanti. Seagate Barracuda är ungefär lika lämpliga diskar, har man oturen att ha en Maxtor eller WD (använder sig Apple av någon av dessa fabrikat?) blir det nog skillnad oavsett om det är Seagate eller Samsung man byter ut till.
olov