Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuarkXpress i Classic?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ny PowerBook G4. Hur skall jag installera QuarkXpress 4.11? I OS9 eller i Classic?

Um, såvitt jag vet är OS9 och Classic detsamma

/G

Vad jag menar är om jag ska installera QP i OS9, så att jag måste starta datorn i OS9 läge. Eller installera så att kör Quarken i Classic-läge från OS X.

  • Medlem
  • 2002-12-17 22:58

Det fungerar förmodligen vilket som, men starta i OS 9 ändå, för att vara säker. Tar ju under fem minuter att starta om ett par gånger. Quark fungerar rätt illa i Classic, för övrigt.

  • Medlem
  • 2002-12-18 02:48

Mitt tips är att byta till Indesign, men som svar på din fråga..

Det har nog ingen betydelse, men om Quarkinstalleraren skriker till i classic så starta upp i nian och installera den där..

för att vara på den riktigt riktigt säkra sidan gör det i nian, quark har ju vissa dummeheter med dånglar och skit för sig som rent teroetiskt kan ställa till med krångel i classic...

Kul med fler tjejer här Annika....

Det går utmärkt att installera QXP 4 i Classicläget. Vad som sedan inte fungerar så bra, vare sig i QXP 4 eller 5, är skärmuppdateringen. Monterade bilder blir plötsligt gråa plattor och det enda man kan göra är att manuellt uppdatera skärmritningen, t ex genom att fälla upp/ner dokumentfönstret. Det lär förresten finnas en XT-ension som fixar detta problem. Sök på Versiontracker.com eller nå…

/Jernberg

(som också rekommenderar InDesign 2 varmt - om du har en modern Mac)

  • Oregistrerad
  • 2002-12-18 08:52

4.11 är inte så förtjust i nya ATI kort. Det gäller både stationära och bärbara nya macar.

Här är den senaste tråden under nyheter!

Vi har haft enorma strul Quark skyller som vanligt ifrån sig och det är vi kunder som blir lidande. De har lyckats med att koda en mjukvara som skriver direkt till hårdvaran vilket de är ensamma om. Att göra en buggfix vill de inte. Vi fick byta grafikkort på alla statinära maskiner med ATI kort till GF-kort. Dessvärre funkar det ju inte i bärbara.

Quark 5 fungerar bättre, men den har ju femtiotal nya buggar. Sen så har de en tendens att inte kunna leverera licensnummer. Vet de som köpt sina licenser för fyra månader sedan och ÄNNU inte fått sina aktiveringskoder ifrån Quark.

Kan du byta så byt till Indesign. Adobe har en support som ger svar. De svarar i telefon och de har en växel där man kan söka ansvariga om det är saker som supporten inte kan svara på. Quark har ju hotat många gånger att lägga ner sin verksamhet pga all kritik för deras support är omöjlig att få tag på. Nu ser det ju mer ut som de inte kommer lyckas släppa en Quark Xpress till Mac OS X pga det fiasko de haft med Quark 5. Försäljningen lär ha varit under en femtedel av budgeterade. Flera oberonde källor uppger detta.

Ytterligare en tråd om Quarks problem

Det som är skrämmande är att det bara är Quark Xpress som bråkar. Alla andra program fungerar som de skall! Ring och skäll på Quark om du får tag på dem...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-18 10:57

Hej!

Det finns en liten XTension som heter Redrawclassic XT, den förbättrar Quarks funktion i Classic-läget. Uppdaterar skärmritningen automatisk när man hoppar mellan Classic och OS X.
Ni hittar tillägget på ftp.infologic.net/pub

Quark fungerar fint för mig under Classic med undantaget att grupperingen av typsnitt inte fungerar. Det blir mycket scrollande för att leta typsnitt i typsnittsmenyn.

Redrawclassic XT är verkligen en lättnad. Jag skulle vilja ha ett program som fixar detta för allt som körs i Classic, finns det?

Tack ska ni ha grabbar (det verkar ju vara mest killar här) för tipsen.

1
Bevaka tråden