- Michael Nord
- Medlem ●
- Malmö
Om ändå Filemaker kunde bli 1/10 så snabbt som MySQL hade det varit spännande.
Jag är inte expert men dom register vi använder lokalt på företaget går enormt otroligt supersegt med 1 användare och FileMaker Pro 6 Unlimited och Webconnector. Helt oanvändbart till och med om man är 3 personer på företaget som vill dela registret.
MySQL rocks!
Som med alla andra databaser så kan man designa databasen fel och dela ut den fel och det kostar i prestanda.
FileMaker Pro trivs mycket bättre i en fleranvändarmiljö med FileMaker Pro Server och där ser man prestandavinster redan från 2-3 användare. Med OS X Server istället som prioriterar servertjänster före användargränssnitt, så vinner du ännu mer i prestanda. (En annan liten underlighet är att förr var det så att instant web publishing var betydligt långsammare i IE för Mac än i andra webbläsare).
Jag vet inte hur du satt upp FileMaker, men kanske det ligger på en separat maskin som går ner i vila, eller så använder någon den maskinen och då får användargränssnittet och de programm som den användaren kör en massa massar processorcykler på FM bekostnad. Långsamt blir det.
Eller så är databasen fel designad. Kanske du skall indexera vissa fält, kanske du skall undvika att sortera på relaterade fält, kanske du skall ta bort bilder från layouter mm. Det finns mycket man kan göra fel.
FileMaker är inte så långsamt som du påstår korrekt konfigurerad och byggd.
I webblösningar med FileMaker som databas så talar man om att FM är ca 1/10 så snabbt som MySQL, men det är till en viss kostnad förstås och det är lite grann som att jämföra Äpplen och Apelsiner då MySQL helt saknar användargränssnitt, något som FileMaker har mycket av.
Med Lasso 7 så är en av de nya funktionerna möjligheten att "casha" sökningar gjorda i långsamma databaser i en MySQL-databas. Så därmed kan du alltså få "MySQL-fart" i FileMaker-lösningar och ha kvar alla fördelar som FileMaker har i form av trevligt användargränssnitt, säkerhetssystem, utskrifter, utvecklingsmiljö, fleranvändarssystem osv osv.
Skumt, jag har inte upplevt hastighetsproblem vid lokal registerdelning om det inte varit felkonfigurerat någonstans. Vid web-delning är FileMaker ingen fartdemon precis...
[Edit: såg inte Taz svar...].
[Edit igen: vilket inte var så konstigt eftersom han postade samtidigt... :rolleyes:]
Jag med, men jag tror Thinksecrets gissning att den släpps första halvåret är väl optimistisk. Enligt en trovärdig källa tänker Filemaker inte släppa sjuan förrän mot slutet av året, typ början av fjärde kvartalet.
/Marcus
Jag med, men jag tror Thinksecrets gissning att den släpps första halvåret är väl optimistisk. Enligt en trovärdig källa tänker Filemaker inte släppa sjuan förrän mot slutet av året, typ början av fjärde kvartalet.
Jag hade lyckligtvis alldeles fel. Sjuan släpptes nyss:
Pressrelease
Ny filemakerwebb lanserad av studentlitteratur
Jag har kört FileMaker Pro på en Xeon 2.2GHz burk med webbdelning och det går segt som sirap. Mina erfarenheter av MySQL är däremot väldigt goda - men som Ola säger: det är två skilda produkter.
Drömmen vore ju FileMakers användbarhet med MySQL:s skalbarhet och prestanda. Omöjligt?
Jag har kört FileMaker Pro på en Xeon 2.2GHz burk med webbdelning och det går segt som sirap. Mina erfarenheter av MySQL är däremot väldigt goda - men som Ola säger: det är två skilda produkter.
Drömmen vore ju FileMakers användbarhet med MySQL:s skalbarhet och prestanda. Omöjligt?
Felkonstruerade datbaser tror jag.
Om jag sätter upp ett register med två fält: namn och ort. Sedan gör jag 1000 poster. Väljer "sök" i namnfältet så går det ta mig tusen inte fort att ladda sidorna. Säkert en kombination av slö webbserver inbyggd i FMPro med något annat.
Annars finns det produkter som finns i mellanskiktet som ökar hastigheten.
http://www.apptus.se/document.asp?levelid=40&type=2&objectid=434
Det där såg inte ut att vara FileMaker-kompatibla produkter, eller?
Det där såg inte ut att vara FileMaker-kompatibla produkter, eller?
De har nog aldrig fått en förfrågan kring det ännu. Fast det borde kunna rulla bra på det mesta då det är java baserat och de har fixat det till en massa olika databaser. Fast det är dyrt...
Om man använder Lasso 7 och har en FileMaker Pro-databas som lagringsmedia för data i sin webblösning så kan man "casha" sökningar man gör i FM i den medföljande MySQL-databasen och på det sättet få SQL-fart på ofta förekommande sökningar i en FM-databas.
http://www.blueworld.com/Lasso7/LassoPro/NewFeatures.html
Data Caching – Performance when communicating with databases is dramatically enhanced through easy-to-use caching tags. Allows data served from databases such as FileMaker Pro to be served at speeds rivaling MySQL databases.
Första gången du laddar din sida via Instant Web publishing så behöver FileMaker konvertera din layout till CSS + HTML + GIF/JPEG och spara ner lite filer för detta på hårddisken. Så nä, det går inte fort första gången. Sedan är det också så att om du inte har kryssat för indexering av dina fält när du skapade dem så kommer FileMaker Pro att första gången du gör en sökning i ett fält indexera dem så att kommande sökningar går fort. Så därför är första sökningen heller inte snabb. Sedan finns det lite andra saker man kan göra fel, man kan tex glömma FileMaker Pro i layout eller sök-läge istället för bearbete-läge som den skall vara i när databasen är webbpublicerad. Man kör FM i ett operativ där applikationens om ligger längst fram får fler processorcykler och webbläsaren man kör också i samma maskin kanske tar också en hel massa processorcykler.
Jag skall göra ett litet test på samma sätt som du gör och återkommer.
(Sedan kan vi ju tala tyst om hastigheten i att skapa en fungerande webblösning mellan MySQL och FM då, men det är en helt annan diskussion...).
OK, nu skapade jag en ny databas i FileMaker Pro med två textfält, icke indexerade, importerade en postnummer+ort-databas jag har med 15935 poster i. Aktiverade Webcompanion-pluggen. Kollade vad jag hade för IP i min dator, surfade dit med Safari. 1 sekund för att få upp sidan med öppna databaser i Safari. En sekund till för att fått upp databasen i Safari med innehållet och utseendet från första posten. Tre sekunder från att jag klickar på tabell-läge "Table View" innan jag ser de första 25 posterna i databasen.
Kör Mac OS X 10.2, Safari 1.0 och FM Developer 6.04.
Nytt test i Internet Explorer 5.2, i samma OS och mot samma databas i samma version av FM.
1 sekund för sidan med databaserna.
2 sekunder för första posten
3 sekunder för "Table View".
Nu skall jag testa på PC.
Komplettering: Ni måste ju få reda på vad jag har för maskinvara:
PowerBok G4/550 MHzmed 512 Mb RAM och 1.58 Gb ledigt på hårddisken om 20Gb.
Toshiba Tecra 8000 med Pentium II, 266 Mhz och 196 Mb RAM och 3,69 Gb ledigt på hårddisken om 10 Gb.
När jag testar med IE på PC och surfar till Mac så blir tiderna:
1 sekund för sidan med öppna databaser.
1 sekund för första posten.
2 sekunder för "Table View".
När jag testar med IE på Mac och surfar till PC'n blir tiderna (med FM längst fram):
1 sekund för sidan med öppna databaser.
1 sekund för första posten.
2 sekunder för "Table View".
Samma som ovan, men FM inte längst fram:
Samma tider som ovan (jag trodde det skulle påverka lite).
Så, det måste vara något mera som du gör på din sida Martin som du glömmer att nämna.
Ha, nu skulle jag testa att göra en sökning: Mycket riktigt, när man klickar på länken "Search" webbläsargränssnitet för databasen som det ritas upp i Webbläsaren, så tar det ca 8 sekunder från Mac/IE mot databasen på PC'n innan söksidan dyker upp. Efter att jag skrivit ett postnummer att söka på så tog svarssidan 10 sekunder på sig att dyka upp. Nästa sökning på ett annat postnummer, 3 sekunder. Att få fram söksidan tar fortfarande lång tid. Nästa sökning på ännu ett postnummer, 2 sekunder (lade iofs FM längst fram nu).
Från PC/IE till Mac: 2 sekunder för att få fram sökformuläret. 4-5 sekunder för att få fram svaret på en sökning på ett postnummer. Nästa sökning på ett annat postnummer: 2-3 sekunder. Att få fram söksidan tar ca 2 sekunder i fortsättningen.
Intressant.
Jag tror att just HTML-koden för sök-sidan sidan är kanske lite felkonstruerad och i kombination med att Webcompanion frågar FM en massa om databasen (antal poster, vilka fält finns i den layout som skall vara inställd som söklayout och vad är det för typ av fält och har de några värdelistor på sig osv) så tar det lite tid.
Men om någon av er som pysslar med andra databaser kan sätta ihop detta exempel och göra alla de tester jag just gjorde på samma tid i det verktyg som ni jobbar med så är jag hemskt intresserad av att se detta.
Ola - det var ungefär så jag menade.
MySQL är rätt mycket snabbare på sådana här saker - vi har ju enorma mängder queries mot vår server (6 miljoner MySQL queries per dag) och den klagar inte
Old news - vi hade nyheten på förstasidan för 52 minuter sedan