Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RagTime!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-25 00:48

Är det någon som använder programet EagTime (Solo)? Har laddat ned det (ja, det är gratis) och det påminner om PageMaker, men är osäker på kvaliteten? Någon som vet nåt om detta överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-25 00:49

Jag menar givetvis RagTime och inte EagTime...

Har prövat version 3 man kan bäst beskriva att det är ett mycket avancerat worksprogram bra på mycket men svårt och krångligt att lära

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-25 17:53

Hmm...Ok, fast bmåste säga att version 5 som jag laddat ner verkar helt ok och lättillgänglig. Fast jag vet inte...jag får sitta ner lite med det och upptäcka möjligheter och begränsningar.

  • Avstängd
  • 2003-11-02 18:29

RagTime 5.6.4

Update 5.6.5

http://www.ragtime-online.com/

Jag kan komma ihåg att jag använt det då universitetet för 8-9år sen och jag ansåg då att den var lika bra som pagemaker (eller var det framemaker?) Den gjorde i varje fall jobbet.

Hur den är nu vet jag inte.

Men är den gratis är den säkerligen värd sitt pris.

Daniel

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 19:50

På sin tid var den ju känd för at tdet var lätt att jobba som grupp och via server med dokumenten - typ en massa år för tidigt
[ Killerapp with no enemy ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-02 20:07

Använde version 3.1 för många år sedan. Gjorde relativt avancerade (med den tidens mått mätt...) föreningstidning.
Tror nog det kan vara värt att ge den senare versionen en rejäl chans!
Gå igenom den tutorial som erbjuds första gången man kör programmet!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-11-02 21:37

Använde också RagTime för många år sedan. Var det bästa programmet då och lätt att använda med Plusen och Se m.m.
Sedan hände inte mycket på några år och de nya versionerna har blivit lite väl krångliga. Den nyaste har jag inte testat.
De hängde på Apples nya tekniker men eftersom Apple slängde hälften i papperskorgen så blev utvecklarna nog lite eftersprugna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 12:16

Jag provade att tanka hem Ragtime. Det verkar vara ett enkelt och rätt prydligt program. Det jag gillade mest var dock den interaktiva guiden för att komma igång med programmet istället för tista manualer. En sådan funktion borde alla mjukvaror inkludera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 12:33

Jag testade också att plocka hem RagTime igår. Har endast testat det i begränsad omfattning men kommer nog inte att börja använda programmet, tyvärr - för det lovar ju mycket.

Svagheter som jag upplevde var att det inte kunde kopiera in PDF-dokument direkt (exempelvis figurer från det fantastiska programmet OmniGraffle) och att det inte kunde spara dokument i Word-format eller RTF eller XML.

Gränssnittet kändes heller inte anpassat riktigt för Mac OS X med mystiska dialogrutor et c.

Nåja, trevligt att utvecklarna till slut beslöt att ta fram en Solo-version för OS X. Kanske kan vara något för framtiden om inte ryktena om Apples Office-svit visar sig vara sanna.

Jag använde Ragtime till att skriva spexmanus 90-92. På den tiden kunde man bara drömma om att jobba i kolumner med Word... Dessutom var programmet så trevligt att jag även använde det till annonsoriginal, pressreleaser m.m. Har det kommit i OS X-version är det väl dags att hämta det och se om det går att öppna några gamla manus...

/Göran

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 13:00

Ja, Ragtime är ju verkligen en av dom där riktigt gamla programvarorna som fanns från begynnelsen. Nu väntar vi bara på en ny SuperPaint:D !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 17:44

Nu ska jag pröva att skriva en artikel i RagTime. Kan till att börja med konstatera att man kan exportera till Word, RTF och unicode-text. Bra!

Vissa dialogrutor och UI-detaljer är som sagt inte helt korrekta, men det står sig väl i jämförelse med AppleWorks. Skrollhjulet fungerar, tex.

Återkommer med ett utlåtande!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-04 17:53

Jag har t o m hållt kurser i Ragtime.
Men det var 13 år sedan, så fråga inte mig om ni kör fast.

1
Bevaka tråden