Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

svenska freeware

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vilja hitta lite svenska macfreeware. Finns det någon sida för det? Någon som har tips på bra svenska freeware?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-09 22:11

Varför vill du ha svensk freeware? Tycker du svenska programerare är bättre än utländska?

Ok, insåg att det kanske är för språket i menyer etc....

japp. Är så dålig på att förstå engelska. Har DU något tips?

• Medlem
  • 2004-03-09 22:37

Hmm det fanns ett par projekt/företag som sysslade med att översätta shareware tidigare. Det ena hade någon anknytning till 99mac vill jag minnas. Tror det rann ut i sanden, är inte säker på det dock.
Det andra (ramona?) slutade efter att grundaren avled för något år sedan.

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-10 22:50

Jag drev minsann i tidernas begynnelse ett företag som hette "Dr. Feelgood - Shareware på svenska" (fråga inte varför Dr. Feelgood - long story...). Dels översatte jag engelskspråkiga mac-program till svenska och dels erbjöd jag möjligheten att betala shareware-avgifter till svenska postgirot (i samarbete med Kagi).
Översatte själv i början, men sedan blev det fler och fler översättare. Tror det var 9 som mest. Men det var ett sidoprojekt för min del och jag hade inte tid. Mats-Ola skötte allt och till slut köpte han helt enkelt verksamheten - det som sedan blev Ramona.

Om du är ute efter freeware och/eller shareware, så är det oftast rätt enkla program. Har du nån kompis som är lite hej på engelska, så kan ni använda programmet PowerGlot för att översätta allt i programmet till svenska. Går på ett litet kick. Två pilsner och en halv syltmunk så är det klart.

Man kan översätta i stort sett vilket program som helst, men större program tar lite längre tid.

/Bosse

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-11 22:52
Ursprungligen av BosseBus:

Går på ett litet kick. Två pilsner och en halv syltmunk så är det klart.

Måste man inte ha tillgång till källkoden för att kunna ändra i programmet?

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-03-12 07:06
Ursprungligen av dala:

Måste man inte ha tillgång till källkoden för att kunna ändra i programmet?

Jo, om det gäller att ändra i själva funktionerna i programmet.
Men inte för att meka i språket. Inte när det gäller program för Mac.

/Bosse

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 10:52
Ursprungligen av BosseBus:

Jo, om det gäller att ändra i själva funktionerna i programmet.
Men inte för att meka i språket. Inte när det gäller program för Mac.

Det måste ju bero på hur programmet är skrivit, det går nog inte för alla program.

Själv har jag faktiskt aldrig släppt nånting på svenska ... det är ingen som frågat efter det

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-12 10:09

Jag har översatt några shareware-program till svenska; Speed Download 2, Sharepoints och HotApp. Jag översatte även en tidigare version av Cocktail, men det blev tyvärr ingen fortsättning.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-12 10:55

I don't understand why bother with a swedish translation or a swedish language at all?

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 11:02

Troll

1
Bevaka tråden