Jag är den förste att skriva under på att Macsverige skulle vara ett fattigare ställe utan alla de sajter som poppat upp de senaste åren. Kul också att "de tre stora" eller vad man nu ska kalla MacWorld, MacNytt och 99mac (i kronologisk ordning) har så pass olika karaktär.
Det hör naturligtvis till spelet att 99mac försöker hävda att de är större än MacWorld - precis som det då är naturligt för mig att påpeka att det påståendet är felaktigt annat än i begränsad mening. 99mac är (än så länge) ett större forum, men som webbplats är jag ganska säker på att vi är störst. Och våra forum växer snabbare
Eftersom MacWorlds radannonser är på tapeten så bör det väl påpekas att även 99mac haft radannonser som en integrerad del av forumstrukturen. En annons=ett inlägg och det är väl tveksamt om det kan kallas att vara aktiv i den mening som vi som faktiskt är aktiva menar.
Sedan i fredags har vi separerat de två databaserna. Förutom att det är bättre på alla sätt för de som vill köpa och sälja saker, så medför det även att antalet "aktiv-bara-för-att-de-annonserar"-medlemmar sjunker.
Eftersom man ändå kommer att behöva vara medlem kommer det ytterligare att understryka det meningslösa i att mäta ett forums framgång i antalet medlemmar.