Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Citrix Metaframe -- lyckas inte logga in...

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon här som är en hejare på Citrix? Vi kör Citrix Metaframe på PC på jobbet och vår datanisse säger att det ska gå att logga in via Mac också. Men jag får det inte att funka.

Jag kör Mac OS X 10.2.6 och har installerat Citrix ICA Client 6.30.323. Via webbläsaren loggar jag in på Citrix-sidan. Men när jag senare klickar på ikonen för att köra igång själva Metaframe-miljön, laddas en fil som heter 'launch.asp'.

* Netscape 7.1 frågar vilket program den ska köras med, så jag väljer Citrix-klienten. Där får jag ett felmeddelande: 'Connection to server "[IP-nr]" failed. Error number: 51'.

* Explorer 5.2 och Safari 1.0 laddar ned filen. Sen händer ingenting.

På mitt andra jobb, som också kör Mac (9.0.4), lyckades jag få igång mitt första jobbs Citrix Metaframe genom att öppna launch.asp-filen med Citrix ICA Client Loader -- ett program som emellertid inte följde med när jag installerade klienten på hemmaburken, från vilken jag fortfarande inte lyckas köra igång Citrix Metaframe.

Och eftersom vi bara har PC på första jobbet och datanissen inte har någon Mac att mecka med, får jag försöka själv. Finns det någon här som vet råd?

/
Johan

Hmm... webbläsare ?

Jag ansluter direkt med klienten. Med ICA Client Editor skapar jag en startfil med rätt inställningar. Jag anger IP-adressen till servern och login/lösen. Kanske man ska ange den publicerade applikationens namn också. Sitter inte på jobbet nu men ska kolla nogrannare när jag får tillfälle.

Ska tillägga att jag inte är någon hejare på detta som efterfrågades, men jag lyckas ju iaf ansluta.

Så här ser det ut när jag ansluter:

jepp, nu kör jag också direkt via klienten och nu funkar det. fast jag fick mecka runt en del själv. citrix' manualer tycks bara vända sig till sysadmins och de (åtminstone inte vår) uppskattar sällan när man själv meckar runt.

men nu får jag upp windows i ett metaframe-fönster på macen. gräsligt.

/
Johan

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 14:56

Har samma exakt samma problem som Halsnalle hade i första inlägget. Problemet är bara att systemteknikerna på de här stället har spärrat möjligheten att logga in via ICA-client. Hjälp mig, jag är en ensam liten iBook omgiven av hundratals PC-ar.

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 15:38

Ingen? Det är bara sekunder kvar innan dom bär in en PC i rummet om jag inte inte lyckas lösa det här.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-12 16:56

Jag kör Remote desktop på jobbet. Dom måste koppla på Terminal Service på servern.

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 16:57

Hjälp, nu kommer dom. "du kan inte slösa mer tid på det här, det kommer aldrig att gå", säger dom. Jag håller krampaktigt fast vid min ibook.

Ursprungligen av Ulf Boström:

Hjälp, nu kommer dom. "du kan inte slösa mer tid på det här, det kommer aldrig att gå", säger dom. Jag håller krampaktigt fast vid min ibook.

well, själv fick jag det inte att funka på något sätt utan att ladda ned ICA-klienten, och jag tror inte det är tänkt att funka så. varför är datanissarna så tjurigt inställda till att köra via den? det kan ju knappast vara mindre säkert än att köra via webbläsaren.

/
Johan

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 17:55
Ursprungligen av halsnalle:

well, själv fick jag det inte att funka på något sätt utan att ladda ned ICA-klienten, och jag tror inte det är tänkt att funka så. varför är datanissarna så tjurigt inställda till att köra via den? det kan ju knappast vara mindre säkert än att köra via webbläsaren.

/
Johan

datateknikern säger att då har dom bättre kontroll på alla om all inloggning sker genom webben. Inte en massa indeviduella inställningar på varje burk.

Jag sitter i ett novell-nätverk, som inte har stöd för mac enligt datateknikern. Jag kan se alla burkarna och servrarna grafiskt om jag klickar på nätverk. Jag surfar och använder skrivarna, men nätverket kan jag inte koppla in mig på , menar teknikern.

Hehe, klart man ska hålla kvar iBooken...

Hittade den här artikeln på Citrix Support Web. Using Web Interface with Mac OS 10.1 or later . Har dock inte testat det, så jag vet inte riktigt om det löser problemet.

MVH / Johan

• Oregistrerad
  • 2004-02-13 08:55
Ursprungligen av rudeboy:

Hehe, klart man ska hålla kvar iBooken...

Hittade den här artikeln på Citrix Support Web. Using Web Interface with Mac OS 10.1 or later . Har dock inte testat det, så jag vet inte riktigt om det löser problemet.

MVH / Johan

Suck, tack för länken. Har skickat den till datateknikern och hoppas på det bästa, Annars är det nog kört...

Ursprungligen av rudeboy:

Vår IT-avdelning ska höra med leverantören hur det förhåller sig med Mac och webbstöd. TIll Windows finns tydligen en plug-in för att köra klientdelen direkt i webbläsaren. Precis som Windows kör Word, Excel och Acrobat Reader direkt i Explorer.

Jag tror dock att lösning som finns på Citrix webbplats går ut på att istället för att filen som landar på skrivbordet heter lauch.asp (som man kan köra via Citrix Client) heter launch.ica och därmed direkt öppna av Citrix Client och loggar på systemet. Du kör trovligtvis inte via webbläsaren som i Windows.

Återigen; återkommer.

Ursprungligen av Christian Åhs:

Jag tror dock att lösning som finns på Citrix webbplats går ut på att istället för att filen som landar på skrivbordet heter lauch.asp (som man kan köra via Citrix Client) heter launch.ica och därmed direkt öppna av Citrix Client och loggar på systemet.

Tidigare i den här tråden har jag postat ett AppleScript som just är till för att automatiskt öppna den här Launch.asp-filen med Citrix-klienten. Tanken är att man använder AppleScriptet som ett folder watcher script för sin download-mapp. Jag använder detta script dagligen.
Man behöver alltså inte övertyga IT-avdelningen att ställa om servern för att skicka Launch.ica istället om man använder sig av detta script.

En annan "snik-lösning" är att tala om för MacOS X att filer med ändelsen .asp alltid ska öppnas med Citrix-klienten. Då får man dock fortfarande manuellt dubbelklicka på filen, och sedan städa bort den från download-mappen.

Ursprungligen av Johan Sölve:

Man behöver alltså inte övertyga IT-avdelningen att ställa om servern för att skicka Launch.ica istället om man använder sig av detta script.

Perfekt, om behovet skulle uppstå. Genom att skapa en inställningsfil, lägga den i dockan går det för oss snabbare än att starta Explorer, logga in på intranätet och klicka på Citrix-länken. Han session mot affärssystemet startar automatiskt när han loggat i Windows.

Men jag ska minnas scriptet om det behövs i framtiden.

/c

Vad jag vet så skall du köra speciellt klienter för Citrix och för Terminal Services när du jobbar på en Mac. Att ansluta via Internet Explorer fungerar bara på PC där stöd för Active X (programmeringsmiljö) är inlagt i webbläsaren.

Terminal Services-klienten heter för övrigt Remote Desktop Connection och hittas på http://www.versiontracker.com/ Det är den programvara från Microsoft som jag tycker är mest "Maccig" av alla de jag har provat. Kryss i en ruta så kan du skriva ut på dina lokala skrivare från PC-miljön. Mumma.

Det fanns en länk ovan till Citrix-klienten så det behöver jag inte berätta att det finns en.

För de icke initerade: Terminal Services och Citrix är båda två tekniker där man har en korkad klient i den egna datorn som bara tar emot bildskärmsuppdateringar från en server och skickar dit dina tangenttryckningar och musrörelser. TS skall tydligen vara en delmängd av Citrix som Microshaft har licencierat av dem. Så med hjälp av detta så kan man för ett antal användare installera program på en server och låta alla användare ansluta dit och köra sina program där. Mycket praktiskt sätt att minska ner på investeringskostnader i hårdvara (du kan köra en TS-klient på gamla öken PC eller på en Mac som klarar OS X) och support- och drift-kostnader.

Det sägs därför att Citrix-klienten skall vara lite mer kompetent och något snabbare än TS-klienten. Upplevelsen att köra TS i relation till tex Timbuktu Pro är himmelsvid. Timbuktu upplevs som mycket långsammare och omöjlig att använda på modem, där TS rullar på nästan som om man satt vid datorn i fråga. Har inte testat Citrix men tror att det är lika där.

Det finns en del roliga produkter också, som tex Qtek-telefonen som har en inbyggd TS-klient i mobiltelefonen com har GPRS-abbonemang. Vi har testat att köra våra FileMaker Pro-lösningar på detta och det har fungerat över förväntan.

Vi känner också någon som kommer att bli återförsäljare för en 10" LCD-skärm med inbyggd TS-klient och plats för ett "mobiltelefon-PC-card" så att man kan montera skärmen i tex en bil eller båt och sedan köra feta administrationslösningar trådlöst på en server. Coolt!

Jag hoppas Apple kikar på detta och bygger samma sak för OS X, det vore något det.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-17 20:41

Ulf >> http://www.macosxlabs.org/documentation/directory_services/details/novell/intro.html

Här finns oxå en klient programvara för osx
http://www.prosoftengineering.com/products/netware_client_x.php#download

Skicka dem till din datatekniker så får vi ju hoppas att det löser sig för dig, själv ska jag snart börja pilla med det oxå.

#om det var problem med att logga in på ert novell nätverk med din mac du hade alltså.

Ursprungligen av halsnalle:

Finns det någon här som är en hejare på Citrix? Vi kör Citrix Metaframe på PC på jobbet och vår datanisse säger att det ska gå att logga in via Mac också. Men jag får det inte att funka.

Jag kör Mac OS X 10.2.6 och har installerat Citrix ICA Client 6.30.323. Via webbläsaren loggar jag in på Citrix-sidan. Men när jag senare klickar på ikonen för att köra igång själva Metaframe-miljön, laddas en fil som heter 'launch.asp'.

* Netscape 7.1 frågar vilket program den ska köras med, så jag väljer Citrix-klienten. Där får jag ett felmeddelande: 'Connection to server "[IP-nr]" failed. Error number: 51'.

* Explorer 5.2 och Safari 1.0 laddar ned filen. Sen händer ingenting.

Johan

Citrix funkar utmärkt på Mac.

För att felsöka felmeddelandet i första fallet kan du öppna filen launch.asp i en text editor och se om den innehåller några ledtrådar. Filen kanske innehåller något felmeddelande som kan leda dig på rätt spår.

Prova också att ta "Visa info" på filen Launch.asp och tala om att Citrix-klienten ska vara förvalt program för att öppna filer av den typen, och välj "Ändra alla". Då kan man bara dubbelklicka på filen.

Jag har ett Folder Action Applescript-manus för att ta hand om denna filen och öppna Citrix-klienten automatiskt. Det är lite buggugt men när jag fått ordning på det kan jag skicka det till dig. (Folder Actions finns väl i 10.2 också?)

Ursprungligen av macsolve:

Jag har ett Folder Action Applescript-manus för att ta hand om denna filen och öppna Citrix-klienten automatiskt. Det är lite buggugt men när jag fått ordning på det kan jag skicka det till dig. (Folder Actions finns väl i 10.2 också?)

Jag är intresserad av ett sådant script!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag är intresserad av ett sådant script!

Så fick jag äntligen en anledning att få ordning på scriptet... Slit det med hälsan!
/Johan

on adding folder items to someFolder after receiving someItems
  -- Folder Action script to automatically open Citrix NFuse connections
  -- Set this script as Folder Action script for the default download folder
  -- written by Johan Sölve johan@montania.se 2003-12-01
  set askForSessionName to true -- set to false to not ask for session name
  repeat with thisItem in someItems
    tell application "Finder" to set thisItemName to name of thisItem
    if thisItemName begins with "Launch" and thisItemName ends with ".asp" then
      if askForSessionName then
        -- ask for a session name - this helps identifying the Citrix session window if running multiple sessions at the same time
        set sessionreply to (display dialog "Give optional name for this Citrix session:" default answer thisItemName giving up after 15)
        set newSessionName to (text returned of sessionreply)
      else
        -- don't ask for session name, so set a default session name
        set newSessionName to "Launch"
      end if
      if not askForSessionName or (button returned of sessionreply is "OK" and newSessionName is not "") then
        tell application "Finder"
          set name of thisItem to (newSessionName & ".ica")
          delay 1
          open thisItem -- this lets us open a new session even if Citrix is already running with another session
        end tell
        delay 20 -- give time to launch properly before deleting file
        delete thisItem
      end if
    end if
  end repeat
end adding folder items to
Senast redigerat 2004-02-19 14:14
Ursprungligen av macsolve:

Tack, fast som jag skrev i inlägg #4 funkar det numera utmärkt att ansluta via klienten. Därmed behöver jag inte heller gå omvägen via webbläsaren, utan behöver bara klicka på klientfilen direkt från skrivbordet.

/
Johan

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 12:25

Tack för tips och engagemang. PC-n är redan inburen i rummet. Jag har suttit med en tekniker i en timma nu utan att få alla PC-inställningar att fungera. Det är försent, det är över nu, jag simmar i PC-träsket och det är tungt.

• Medlem
  • International user
  • 2004-02-19 12:41

Det är försent, det är över nu, jag simmar i PC-träsket och det är tungt.

Trist att höra

Tack!

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 17:22

Rapport från min första dag i livet med PC. Depression. Allting är fulare och tristare och fungerar sämre. Mycket pga av vana, naturligtvis, Jag är van vid att ha alla mina jobb samlade på ett ställe. En kalender, en adressbok, ett emailprogram. Tvådelnngen är svår att hantera. Nog förtog det en hel del arbetsglädje, det här. Mer än jag trodde. Jag tröstar mig med att det är en halvtid, på den andra halvan står iBooken och väntar...

Klockrent med Citrix.

Rapport från min första dag i livet med PC. Depression.

Min chef ska sköta våra tidrapporter via datorn numera istället för papperslistor. Detta ska ske genom Windows med klient eller via Citrix.

Vi installerade senaste Citrix-klienten, IT-chefen kom hit och ställde in rätt uppgifter och sedan fungerade det klockrent att köra. De löste in inloggning via webbläsaren, eller så blev de lite rädda för den länken jag hänvisade dem till.

Nu kan Macarna även jobba mot vårt affärssystem via Citrix. Inte för att vi behöver det, men möjligheten finns och Macarna kan få leva ostört igen.

Kan jag bara få en webbaserad klient för att sköta min databas eller att få IT-avdelning att lägga programmet på Citrix-servern så kan vi slänga ut tre PC-burkar på ett bräde från vår avdelning och renodla på Macen. Det vore grejer det.

/c

Nu är jag igång med Citrix för Mac. Min chef ska använda ett Windows-program och det ska köras via Citrix. Jag har tagit ner senaste Citrix-klienten och skickat länken för att lösta webbproblemen till IT-avdelningen.

Fungerar det inte via webbläsaren, kan vi säkert ordna så att vi kan köra direkt från Citrix-klienten. Återkommer med rapport. Vi har visserligen tre PC-burkar på avdelningen, men vi jobbar stenhårt med att få bort dem.

/c

1
Bevaka tråden