Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

(Billiga) CAD program eller liknande.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja ha ett (eller flera) program för att t.ex. inreda kök i 3d, annlägga en tädgård i 2d eller bara rita en utbyggnad av huset. Det är bra om inte det är för hög inlärningströskel.

Daniel

Ursprungligen av mdlarsson:

Jag skulle vilja ha ett (eller flera) program för att t.ex. inreda kök i 3d, annlägga en tädgård i 2d eller bara rita en utbyggnad av huset. Det är bra om inte det är för hög inlärningströskel.

Daniel

Det beror på vad du menar med billigt. VectorWorks är nog det billigaste du kan komma undan med om du vill ha proffskvalité och är dessutom störst på CAD till Macen. Basversionen kostar strax under 11.000:- plus moms. Svensk info finns på www.touchcad.com

I den billigare 2D-klassen föreslår jag italienska HighDesign. Lite ArchiCAD light i stilem. Adress www.ilexsoft.com

/Claes

Med billigt menade jag snarare en tusenlapp, elvatusen lite mycket för att leka hemma.
Men HighDesign standard var inte så dyrt.

Daniel

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 20:17

Lek med SketchUp…

Ursprungligen av Pär:

Lek med SketchUp…

Kostar 5.500:- i Engelsk version och 7.500:- i svensk version plus moms. Bra som skissverktyg för arkitekter men en rätt primitiv modellerare. Duger inte som CAD.

Claes

• Oregistrerad
  • 2004-03-10 10:16
Ursprungligen av TouchCAD:

Kostar 5.500:- i Engelsk version och 7.500:- i svensk version plus moms. Bra som skissverktyg för arkitekter men en rätt primitiv modellerare. Duger inte som CAD.
Claes

Är givetvis ingen CAD men duger utmärkt till att "t.ex. inreda kök i 3d, annlägga en tädgård i 2d eller bara rita en utbyggnad av huset" på ett konceptstadie, gratis i trettio dagar dessutom...

Det verkar vara svårt att hitta något "billigt", dock verkar SketchUp vara vad jag söker på 3d fronten det finns även ett program som heter Interiors från Microspot, vet ni något om det? På 2d sidan finns det många fler ser det ut som.

Daniel

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-10 12:44

Blender är gratis... om det duger till CAD vet jag ej, men det har gjorts en hel del kompetent 3D i det...
www.blender3D.com
Lycka till

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-10 12:50

Infini-D kanske kan vara ngt oxå?
Eler Carrara
http://www.eovia.com/home.jsp

Ursprungligen av Jonaz:

Infini-D kanske kan vara ngt oxå?
Eler Carrara
http://www.eovia.com/home.jsp

Som proffscaddare på Mac sedan 1987 så är min uppfattning att renderings/modelleringsprogram ALDRIG duger till CAD-jobb. Man har helt enkelt inte den kontroll som fordras och det gör att allt tar MYCKET längre tid än det behöver. Det är en sak att göra en animerad gubbe som rör sig. Här gör det inte något att formen inte stämmer exakt då detta inte syns.

Syftet med CAD är att exakt avbilda något och man måste kunna göra samma sak två gånger i rad och säkert komma till samma resultat. Jag gör ganska mycket produktmodellering och visualisering man använder aldrig renderingsprogramen till att modellera.

/Claes

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-11 14:31

frågan i denna tråden var om det fanns något billigt & enkelt...
Mina tips är ur min synvinkel, håller inte på med CAD själv... "bara" 3D...
Vore kul med något liknande tips från dig, med CAD-bakgrund
Vänligen /Jonaz

Ursprungligen av Jonaz:

frågan i denna tråden var om det fanns något billigt & enkelt...
Mina tips är ur min synvinkel, håller inte på med CAD själv... "bara" 3D...
Vore kul med något liknande tips från dig, med CAD-bakgrund
Vänligen /Jonaz

Felet med CAD är att de program man egentligen vill ha och som har 3D är rätt dyra och komplexa, i alla fall för en hemanvändare.

I avdelningen billigare 2D så finns dock ett antal kandidater:

Cadinstosh, som är skrivet an mannnen bakom Graphic Converter, är ganska billigt och kompetent men lider av sitt rätt hopplösa användargränssnitt.

Franska RealCAD ligger nära Macens traditioner och känns lite som PowerCAD i lättversion.

Italienska HighDesign är snyggt och trevligt och har lite ArchiCADkänsla i sig.

Engelska MacDraft är också ett program med Mackänsla.

/Claes

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 10:17
Ursprungligen av TouchCAD:

Engelska MacDraft är också ett program med Mackänsla.
/Claes

Är det samma MacDraft som fanns på sys6-tiden?
(Ja... lite ändrat sen dess då, men samma idé)

Ursprungligen av Pär:

Är det samma MacDraft som fanns på sys6-tiden?
(Ja... lite ändrat sen dess då, men samma idé)

Det kan man väl säga, även om skillnaden givetvis är stor.

Utvecklaren heter numer MicroSpot och har också 3D-programmet 3D World, macPlot och några ripprogram för storbildsskrivare på programmet.

/Claes

JAG HAR EN STUDENTVERSION AV ARCHICAD V8 SOM VAR GRATIS. KOLLA MED LASERCAD OM DOM HAR KVAR ERBJUDANDET.
WWW.LASERCAD.SE

Jo Dom Har Kvar Erbjudandet SÅ Skynda Dig Att Skriva In Dig PÅ En Distanskurs I Dansk Matlagning Och HÄmta Ut Ett Ex!!!!

• Oregistrerad
  • 2004-03-13 10:22
Ursprungligen av STREET66:

Jo Dom Har Kvar Erbjudandet SÅ Skynda Dig Att Skriva In Dig PÅ En Distanskurs I Dansk Matlagning Och HÄmta Ut Ett Ex!!!!

Verkar som att man måste studera något som har med CAD att göra...
I formuläret man ska fylla i för att beställa är en av raderna "Vilken lärare skall vi kontakta när det gäller CAD?"

Inte så bra om man som jag studerar foto, men ändå håller på lite och vill lära mig mer om CAD...

Ursprungligen av jimmy.r:

Verkar som att man måste studera något som har med CAD att göra...
I formuläret man ska fylla i för att beställa är en av raderna "Vilken lärare skall vi kontakta när det gäller CAD?"

Inte så bra om man som jag studerar foto, men ändå håller på lite och vill lära mig mer om CAD...

Nästan alla leverantörer erbjuder skolpriser. Vi har det både för VectorWorks, Artlantis och TouchCAD.

/Claes

som sagt Archicad är gratis....nåt kralligare CAD-program finns inte för MAC nu när Microstation inte går att köra på macen längre.

En full mac-licens till Lightwave till halva priset om man äger en licens av följande sen innan:
Adobe Photoshop
Illustrator
InDesign
Page Maker
Macromedia Freehand
Quark Xpress

Halva priset innebär $795
http://newtek.com/print/index.php

1
Bevaka tråden